wie betaald verzendkosten?

1
Hallo,

Wij hebben een webwinkel en een afhaaladres met showroom.

Nu hebben wij een paar weken terug een klant gehad welke producten heeft gekocht in de showroom en dus niet via de webwinkel. Er is naar mijn mening dus niet gekocht op afstand en hij heeft alles voor de koop kunnen zien.

Hij was uiteindelijk niet tevreden met de producten (dat kan) en heeft ze geretourneerd. Nu wil hij de verzendkosten van ons vergoed hebben, maar wij gaan hier niet mee akkoord aangezien er niet op afstand is gekocht.

Wie staat er nu in ze recht?

Hoe nu te handelen?

Groeten,

Fred

Re: wie betaald verzendkosten?

2
Hoi Fred,

Hij heeft ze dus niet online gekocht (en afgerekend) maar gewoon direct uit je showroom meegenomen? Dan had hij ze dus ook naar je showroom terug kunnen brengen?

Het is een schimmig gebied maar als de transactie zelf wel (het bestellen plus het overmaken) uiteindelijk online heeft plaatsgevonden zou ik de verzendkosten voor mijn rekening nemen. Tenslotte weet je niet waarom hij alsnog ervoor gekozen heeft online te bestellen. Misschien was het vanuit de showroom toch niet duidelijk genoeg en heeft online info uiteindelijk hem over de streep getrokken. Of wilde zijn vrouw, dochter of schoonmoeder het ook zien en heeft die de showroom niet kunnen zien en is het voor haar dus wel deels echt alleen allemaal online gebeurd. Het wordt dan een grijs gebied en voor dit bedrag kun je beter niet te zuinig zijn.

Of wil je werkelijk alleen het pure wettelijke antwoord? Wil wel even voor je zoeken hoor.
Nu op mijn weblogs:

Re: wie betaald verzendkosten?

3
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb inmiddels aangegeven dat ik hem tegemoet wil komen en de helft van de verzendkosten wil voldoen. Even voor de duidelijkheid, het is wel gewoon een winkel, maar hij heeft ons gevonden via de webshop.

Heb net een mailtje terug ontvangen met de dreigende teksten als consumentenbond, rechtsbijstand en vermelding op fora....

Het wordt voor mij meer een principe kwestie aangezien de producten uitvoerig getest en getoond zijn aan de klant.

Gr,

Fred

Re: wie betaald verzendkosten?

4
Ik snap je punt niet precies. Hij heeft online iets in je webwinkel gekocht maar jij vindt dat het geen online transactie is omdat hij eerst in je showroom het heeft kunnen testen? En daarom wil je twee of drie euro niet terugbetalen?

Of je in je recht staat weet ik niet maar persoonlijk krijg ik er een beetje verdrietig gevoel bij. Alleen al de tijd die je besteed hebt aan het stellen van je vraag op dit forum, is toch al meer waard dan die twee euro?

Kijk het wordt een ander verhaal als er iets achter zit. Als ie het nu voor de vijfde keer doet ofzo. Maar nu snap ik je punt niet helemaal. Als je niet wilt dat mensen online bestellen of vindt dat je geen webwinkel hebt, moet je ook niet online aanwezig zijn.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: wie betaald verzendkosten?

5
Beste Dirkjan,

Ik formuleer het een beetje verkeerd. Ten eerste gaat het mij niet om 2 of 3 euro.

Deze meneer heeft ons gevonden via onze webwinkel en hier informatie vanaf gehaald. Daarna heeft hij besloten om toch even langs te komen om de producten te zien. Deze zijn dan ook gewoon afgerekend in de stenen winkel. de koop is dan ook niet via de webwinkel gesloten.

Het lijkt mij dan ook zeer onlogisch als er producten in een winkel worden gekocht dat deze per post worden terug gestuurd en de winkelier draait op voor de verzendkosten!?

Ik vind het dan ook meer dan redelijk dat wij hierin hebben gedeeld.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Gr,

Fred

Re: wie betaald verzendkosten?

6
Als er in je showroom is afgerekend dan is het geen online transactie meer en zou ik er inderdaad ook voor passen. Het is al bijzonder netjes dat je het laat retourneren maar ik weet niet hoe je dit in je algemene voorwaarden aanbiedt. Colportagewetgeving etc. is niet meer van toepassing omdat de transactie niet op afstand is gebeurd.
Nu op mijn weblogs:

Re: wie betaald verzendkosten?

8
Over die dreigementen: Consumentenbond etc. gaan hierin allemaal jouw kant kiezen omdat de transactie offline heeft plaatsgevonden. Dreigementen over fora of socialmedia kun je hierin ook redelijk met een korrel zout nemen. Natuurlijk kan hij woord bij daad voeren (ook al ontdekt hij vanzelf ook wel dat je juist al super netjes bent omdat je veel meer biedt dan je hoeft te doen) maar ook omdat dit vaak weinig tot geen verdere gevolgen heeft. Staat ook heel stuk over in de Twinkle Magazine die gisteren is uitgekomen.
Nu op mijn weblogs:

Re: wie betaald verzendkosten?

9
Zelfs al had hij de producten in je webshop besteld, de kosten die de consument maakt om het pakket bij jou te krijgen hoef je niet te vergoeden. Je mag er alleen zelf geen extra kosten op doen en je moet het volledige factuurbedrag, dus ook eventuele aan jou betaalde verzendkosten, terugboeken.

Kortom, de verzendkosten die jouw klant gemaakt heeft hoef je niet te vergoeden.

Re: wie betaald verzendkosten?

10
Gewoon niet toegeven, de persoon heeft het toch bij jouw "stenen winkel" gekocht en meegenomen.
Dan kan die persoon het toch ook zelf terug brengen.
Als hij het dan toch absoluut wil opsturen, dan is hij verplicht om de verzendkosten zelf te betalen.
De wet is er toch voor zowel de klant als verkoper.
Je staat in je recht, de klant mag blij zijn dat je het terugneemt. (want dat is zelfs niet verplicht bij aankoop in een "stenen winkel").

Re: wie betaald verzendkosten?

12
Heb zijn geld terug gestort met de helft van de verzendkosten. Dan heb ik de eer aan mezelf gehouden.

Ik krijg nu alleen maar chantage mailtjes, maar ik zie wel hoe dat uitpakt.

Rare mensen op de wereld heb je toch...

Gr,

fred

Re: wie betaald verzendkosten?

13
Heb al vaker aangegeven dat dit soort mensen eigenlijk vastgelegd moeten worden in een soort - desnoods onofficiële - blacklist.

Morgen komt ie bij mij hetzelfde flikken en brengt ie mijn business in gevaar waar ik zo hard voor werk.

Re: wie betaald verzendkosten?

14
Yep ben helemaal voor zo'n black list, ook voor de zogenaamde niet aangekomen post!
gewoon een centraal meld punt, zodat iemand door de mand valt(postbode of bezorg adres) indien het vaak op zo'n postbode route of dezelfde adres gebeurt...

als je niks te verbergen hebt en onschuldig bent hoef je je ook geen zorgen te maken dat als je op zo'n lijst komt te staan...

Wie maakt zo'n list?

Re: wie betaald verzendkosten?

16
Ik heb ook een stenen winkel, en ik krijg veel mensen in de winkel die me vinden via de website. Dit zijn geen online transacties en je bent dan ook niet verantwoordelijk voor de verzendkosten. Het zou te gek worden dat zodra je een website hebt iedereen zich kan beroepen op koop op afstand.

Als iemand iets BESTELD via de site en het daarna afhaald is het mijns inziens wel een online transactie.