Re: SPLINQ

2
Ik kende het niet moet ik zeggen. Wat is het verdienmodel van Splinq, en nog belangrijker, wat is het kostenmodel voor ons als webwinkelier?

Re: SPLINQ

3
SplinQ schreef:Er wordt uitsluitend gekocht bij betrouwbare partijen die adverteren op SplinQ en een SplinQ gebruiker ontvangt 50% van de advertentievergoeding die SplinQ ontvangt.
Klinkt dus alsof de helft van een advertentie- of affiliatevergoeding wordt doorgegeven aan de doorklikkende koper. Klopt vrij aardig als je de lijst met "deelnemende" webwinkels zo eens doorneemt.

Re: SPLINQ

4
Inderdaad, is gewoon via daisycon systeem ect.

Maar ik ga denk ik nooit aan kortingen doen. Heb een prijs en nooit korting. Hoe verleidelijk het ook soms is om kortingsacties te gaan doen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: SPLINQ

5
Wouterjan schreef:Inderdaad, is gewoon via daisycon systeem ect.

Maar ik ga denk ik nooit aan kortingen doen. Heb een prijs en nooit korting. Hoe verleidelijk het ook soms is om kortingsacties te gaan doen.
De website waar het hier over gaat houdt ook niet in dat je je klanten zelf korting geeft. Als iemand via hun bij jou iets koopt dan betaal je de affiliate (in dit geval dus Splinq) een bepaalde commissie. Die commissie delen hun dan weer met de klant die daardoor indirect korting krijgt op jouw producten. Hiervoor moet je wel zijn aangesloten bij een affiliate netwerk, en de klant bij Splinq.

Op je eigen website bereken je dus de normale prijzen.

Re: SPLINQ

6
Wou dit is slim! Ze bieden affiliatie aan en delen de opbrengst met de consument. Via affiliatie korting geven die eigelijk niet mag. Stel je bent gebonden aan advies prijzen. Maar op deze manier kun je ze omzeilen door het op marketingkosten (affiliatie) te gooien.

Goed gedaan maar hoelang het duurt voordat de fabrikanten er achter komen?

tot die tijd zeker gebruik van maken als je gebonden bent aan adviesprijzen...

Is duidelijk een grijs gebied in de ongeschreven (verboden) prijsafspraken.

Re: SPLINQ

7
Ligt aan de branche denk ik, ik heb nog nooit een adviesprijs gekregen. Zelf hou ik niet affiliates vanwege eigen slechte ervaringen maar het is te proberen voor iemand anders.

Re: SPLINQ

8
Stel je bent gebonden aan advies prijzen.
Dat veranderd niets voor je als webwinkelier. Jij blijft de adviesprijzen rekenen. En je gaat echt niet wijzen op splinq dat je daar ook zit en dat de consument daar korting krijgt, want dan kost het jezelf alleen maar extra geld.
Het is de bedoeling dat splinq adverteerd voor je en dat je zo extra sales meepakt doordat leden van die groep aankopen bij je doen.

Re: SPLINQ

9
PaulG schreef:
Stel je bent gebonden aan advies prijzen.
Dat veranderd niets voor je als webwinkelier. Jij blijft de adviesprijzen rekenen. En je gaat echt niet wijzen op splinq dat je daar ook zit en dat de consument daar korting krijgt, want dan kost het jezelf alleen maar extra geld.
Het is de bedoeling dat splinq adverteerd voor je en dat je zo extra sales meepakt doordat leden van die groep aankopen bij je doen.
Let op ik zeg hier "stel" en de reacties hierop zeggen genoeg! Prijsafspraken bestaan niet :?

Nee ze bestaan niet...


Zinloze discussie lijkt me..

Re: SPLINQ

10
Prijsafspraken bestaan niet
Dat moet je aan Bruna of Selexyz of eci of ... vertellen!

Re: SPLINQ

13
Mieke schreef:Klopt, daar zijn prijsafspraken over gemaakt, al vraag ik me af waarom dat is.
Het zijn geen prijsafspraken, maar een in de Wet op de vaste boekenprijs geregelde uitzondering. Nederlandse boekhandelaren, en ook webwinkels die boeken erbij doen, moeten zich voor Nederlandstalige boeken houden aan de particuliere verkoopprijs die de uitgever heeft bepaald.
StoreCore.io

Re: SPLINQ

15
Ik snap niet precies hoe een discussie over splinq vrijwel direct omgebogen wordt naar een discussie over prijsafspraken, maar voor de zekerheid:

Voorbeeld:
Een verboden prijsafspraak is dat Albert Heijn naar C1000 en/of andere supermarkten belt om af te spreken dat ze ontbijtkoek in plaats van 1 euro voor 10 euro gaan aanbieden. Dat mag niet volgens de wet.
Dat is niet te verwarren met een leverancier die jouw vertelt dat hij alleen aan jouw levert als jij verkoopt aan de adviesprijs, of dat die leverancier zijn prijs omhoog doet als jij niet aan de advies prijs wilt verkopen.

Nu weer verder over splinq, aub.

Re: SPLINQ

16
Wouter Hol schreef:Ik snap niet precies hoe een discussie over splinq vrijwel direct omgebogen wordt naar een discussie over prijsafspraken, maar voor de zekerheid:

Voorbeeld:
Een verboden prijsafspraak is dat Albert Heijn naar C1000 en/of andere supermarkten belt om af te spreken dat ze ontbijtkoek in plaats van 1 euro voor 10 euro gaan aanbieden. Dat mag niet volgens de wet.
Dat is niet te verwarren met een leverancier die jouw vertelt dat hij alleen aan jouw levert als jij verkoopt aan de adviesprijs, of dat die leverancier zijn prijs omhoog doet als jij niet aan de advies prijs wilt verkopen.

Nu weer verder over splinq, aub.
Horizontale prijsbinding (prijsafspraken tussen concurrenten) en verticale prijsbinding (in de keten fabrikant-importeur-groothandel-detailhandel) zijn beide verboden in de Mededingingswet, de Nederlandse invulling van artikel 81 van het EG-Verdrag.

De Wet op de vaste boekenprijs is een uitzonderingsregeling die verticale prijsbinding bij Nederlandstalige boeken wel toestaat. En zo beland je ook bij SplinQ, want de cashback-regeling op boeken omzeilt de vaste boekenprijs en het Commissariaat voor de Media heeft daarover een rechtszaak lopen tegen SplinQ (zie nu.nl en Emerce).

Voor sommige webwinkels kleven er bezwaren aan de cashback-regeling van SplinQ. Om er enkele te noemen:

• Zelfs al je adviesprijzen wilt volgen, bijvoorbeeld om fabrikant of importeur te vriend te houden, wordt dat feitelijk onmogelijk gemaakt.

• Je verliest de regie over je prijsbeleid als iemand anders via de achterdeur korting gaat geven.

• Mocht SplinQ steken laten vallen of op de fles gaan, dan kun je wel raden bij wie klagende kopers komen aankloppen voor hun geld: de webwinkel.

• Het is nadelig voor de prijsperceptie. "De webwinkel zelf is te duur, want via SplinQ ben ik altijd goedkoper uit."

• Het is nadelig voor de klantenbinding als klanten eerder afkomen op SplinQ dan op je eigen webwinkel. (De effect zie je nu al in het artikel van nu.nl, waarin SplinQ ten onrechte een "internetwinkel" wordt genoemd.)

• Het kan negatieve gevolgen hebben voor affiliatemarketing en marketingkosten. Er kan een prijsoorlog uitbreken als prijsvergelijkers allemaal de helft van hun omzet moeten weggeven via een cashback. Daardoor kunnen de tarieven stijgen en per saldo betalen de deelnemende webwinkels dan uiteindelijk de cashback onvrijwillig uit eigen zak.

Re: SPLINQ

17
Zelfs al je adviesprijzen wilt volgen, bijvoorbeeld om fabrikant of importeur te vriend te houden, wordt dat feitelijk onmogelijk gemaakt.
Nee, want als bedrijf houd je de adviesprijzen aan. Er veranderd bij jou in de winkel niets.
Je verliest de regie over je prijsbeleid als iemand anders via de achterdeur korting gaat geven.
Jou prijzen blijven hetzelfde. Een ander bedrijf geeft punten bij aankopen die je kan omzetten in geld. En die punten komen bij diverse webwinkels (aankopen) vandaan voor de koper.
Mocht SplinQ steken laten vallen of op de fles gaan, dan kun je wel raden bij wie klagende kopers komen aankloppen voor hun geld: de webwinkel.
Waarom? Als een bedrijf dat punten geeft op de fles gaat dan zijn je punten weg. De bedrijven waar je kocht hebeen daar niets mee te maken.
Het is nadelig voor de prijsperceptie. "De webwinkel zelf is te duur, want via SplinQ ben ik altijd goedkoper uit."
Nee, ze zeggen: "ik koop alleen via Splinq want dan kan ik punten sparen en zo geld terugkrijgen" Ik koop dus alleen bij webwinkels die aangesloten zijn bij Splinq.
Het is nadelig voor de klantenbinding als klanten eerder afkomen op SplinQ dan op je eigen webwinkel. (De effect zie je nu al in het artikel van nu.nl, waarin SplinQ ten onrechte een "internetwinkel" wordt genoemd.)
Dat internetwinkel is inderdaad fout. Verslaggevers hebben hier niet altijd verstand van.
De klantenbinding is niet verkeerd. Je concurrenten die niet bij Splinq zitten komen niet aan bod. Jij wel.
Het kan negatieve gevolgen hebben voor affiliatemarketing en marketingkosten. Er kan een prijsoorlog uitbreken als prijsvergelijkers allemaal de helft van hun omzet moeten weggeven via een cashback. Daardoor kunnen de tarieven stijgen en per saldo betalen de deelnemende webwinkels dan uiteindelijk de cashback onvrijwillig uit eigen zak.
Je bepaald altijd zelf wat je aan affiliate marketing betaald. En de cashback betaal je sowieso al uit eigen zak door de affiliate kosten. Als ze niets terug zouden geven ben je dezelfde affiliate kosten kwijt bij iedere transactie via hun.