Voorwaarden etc

1
Ik ben ondertussen de laatste zaken aan het regelen voor ik met mijn webwinkel van start ga.
Maar nu heb ik nog een aantal vragen:
-zijn er zaken die verplicht te vermelden zijn in iets als algemene voorwaarden?
-welke zaken kan ik hier best in opnemen
-zijn er verzekeringen die ik moet afsluiten? Zijn er verzekeringen die aan te raden zijn om af te sluiten?

Ik woon in België en de shop zou in eerste instantie de Belgische markt als publiek hebben.

Re: Voorwaarden etc

2
Zaken zoals retourneren, levering, geschillen, klachtenregeling en meer zijn verplicht. Kijken naar algemene voorwaarden van andere webwinkels is erg handig. Kijk bijvoorbeeld naar enkele grote webshops en kijk wat hun vermelden in hun voorwaarden.

Re: Voorwaarden etc

3
Volgens mij kun je op de website van de KvK ook allerlei algemene voorwaarden downloaden en aanpassen (maar pas daar mee op) aan je eigen situatie.

Succes!

Re: Voorwaarden etc

4
danielos schreef:Zaken zoals retourneren, levering, geschillen, klachtenregeling en meer zijn verplicht.
Er is niets officieel verplicht. De overheid verplicht je niet om algemene voorwaarden te hanteren. Zie er tegenop dan kun je er dus vanaf zien om ze zelfs te hebben. Zonder kan ook, alleen dan ben je gebonden aan de wetgeving.

Wetgeving is in veel gevallen extreem klantvriendelijk en daarmee ondernemer onvriendelijk. Ik weet de Belgische wetgeving niet precies maar neem alleen al de retourperiode. In Nederland is die wettelijk geregeld op 60 dagen ofzoiets. Met je algemene voorwaarden kun je daarvan afwijken en ze op een meer acceptabele periode van 14 dagen zetten (los van garantie e.d. uiteraard) en meer van dat soort zaken.

Daarnaast brengen algemene voorwaarden vertrouwen. Ook al kunnen klanten er bijna alleen mee worden beperkt, in plaats van dat hun rechten toenemen, toch zien ze graag dat je er over na hebt gedacht en kan het inderdaad helpen om zaken als klachtenregelingen, retouren en leveringen netjes te omschrijven. Een klein percentage zoekt dat altijd eerst op voor ze bestellen.
Nu op mijn weblogs:
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Voorwaarden etc

5
Bedankt voor de opmerkingen, ik was van plan om algemene voorwaarden te maken maar ik vond zo weinig tot geen informatie over wettelijke bepalingen.

Is het aangeraden om deze laten na te lezen door een advocaat?

En zijn er verzekeringen die aan te raden zijn?

Re: Voorwaarden etc

6
Er is juist enorm veel te vinden over de wettelijke bepalingen die van toepassing zijn op webwinkels. Dat jij ze niet kunt vinden is omdat ze telkens anders worden gepresenteerd en ze niet zo makkelijk Googlebaar zijn op algemene voorwaarden. Want die zijn niet meer dan dat: Voorwaarden die jij afspreekt naast de 'al gemaakte' afspraken. Jij kunt enorm veel afspreken met offertes, mondelinge afspraken, of simpelweg door de manier waarop jij je bedrijf presenteert of je diensten en producten aan de man brengt. Dat allemaal maakt jouw onderneming uniek. Alles wat dan nog niet duidelijk is en eigenlijk te gek voor woorden is om te vertellen omdat je verwacht dat dit er toch niet toe doet zet je ergens weg in 'kleine lettertjes', aanvullende voorwaarden, of algemene voorwaarden. Net hoe je het noemen wilt.

Deze hebben dus geen "standaardinhoud" maar zijn de verzameling van de werkwijze van jouw unieke onderneming. In theorie zijn die dus per bedrijf verschillend. Dat ondernemers in de praktijk regelmatig weinig creatief zijn en simpelweg voorwaarden overnemen van elkaar of een (branche)organisatie doet daar niets aan af. Juridisch staat het je vrij om voorwaarden te maken hoe jij het maar wilt, zolang je je maar aan de wet houdt.
madness schreef:En zijn er verzekeringen die aan te raden zijn?
Ook dat is ondernemerschap. 50% van de ondernemers wil graag een arbeidsongeschiktheidsverzekering omdat ze slecht slapen als ze na een ongeluk of ziekte opeens hun hele gezin de bijstand in trekken. Maar die andere 50% kijkt rationeel, ziet wat de verzekeraar opstrijkt, en denkt dat hem dat risico toch niet overkomt. Zo is het ook met de rechtbijstandverzekering, aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering, etc. Ik raad je aan in ieder geval je alleen te verzekeren voor risicos die je zelf niet dragen kunt.

De dan voor de hand liggende verzekeringen zijn dan: aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid, en mogelijk je pand of andere enorme investeringen die je nooit zelf op kunt hoesten als het mis gaat. Zie ook: http://www.verzekeringenondernemers.nl
Nu op mijn weblogs:

Re: Voorwaarden etc

7
Dirkjan schreef:Want die zijn niet meer dan dat: Voorwaarden die jij afspreekt naast de 'al gemaakte' afspraken.
Omgekeerd dan: de algemene voorwaarden zijn van toepassing tenzij je mondeling of schriftelijk (bijvoorbeeld per e-mail) individueel iets anders overeenkomt.

Re: Voorwaarden etc

8
Er is in Nederland véél meer te vinden op gebied van AV dan in België. Ik ben dat ook al tegengekomen. Ik kan je dus niet verder helpen.
Om nou lid te worden van UNIZO om dan op hun website de voorbeeld-AV te kunnen downloaden, gaat mij persoonlijk te ver. :|
http://aagjedoeken.wordpress.com/