Administratie tip?

1
Hoi iedereen,

Ik heb sinds eind maart een eigen webshop.
De boekhouding wordt gedaan door een bekende in de vriendenkring die accountant is.
Absoluut geen klagen over haar of het bedrijf waar zij werkzaam is.

MAAR...ik heb echt een probleem met het ordenen van mijn administratie.
Ze heeft mij laten zien hoe ik de map het best kan indelen zodat zij er makkelijk en snel doorhee kan werken als er aangifte gedaan moet worden. Dat scheelt in de kosten.

Nou wil ik dit best allemaal zo doen, maar mijn probleem is gewoon het op tijd ordenen.

Mijn facturen van alle bedrijfs uitgaven (website, flyers, etc) gaat er bij mij altijd op verschillende momenten af in een maand. Wat dus resulteert in het feit dat ik pas alles uitprint als ik mijn map naar de accountant moet brengen.
Hoe stom ook, bij elke nieuwe factuur denk ik "oh dat doe ik morgen even uitprinten". Wat dus uiteindelijk niet gebeurd.
Zo ook met klantenfacturen.
Ik kom mischien erg dom over, ik schaam me enigzins diep om dit te moeten zeggen en om hulp moet vragen. Maargoed...zonder dat kan ik wel blijven zitten en steeds denken "o daar staat een factuur en daar in die map ook nog 1" maar dan blijf ik achter de feiten aanlopen.

Is er wellicht een programma (behalve excel) waarbij ik heel makkelijk de facturen direct in de behorende map kan zetten?

Of heeft iemand andere tips die wellicht gunstig zullen zijn voor mij? Zonder een sarcastische steek erachter.

:-)

Re: Administratie tip?

2
Hmmm, bij het lezen van mijn bericht zie ik al oplossingen. Dan is het mischien ook gewoon handig dat ik mappen in mijn documenten maak met de facturen per maand.
Soms liggen antwoorden dichterbij dan je denkt.

Maargoed, tips zijn altijd welkom natuurlijk!

Re: Administratie tip?

3
Als ik je verhaal zo eens overzie, begin je ergens verkeerd. Je past je bedrijfsadministratie aan aan wat een goedkope accountant handig vindt, niet aan je eigen bedrijfsvoering. Juist omdat je nog overzicht mist (ook omdat het nieuw is), zou je een systeem moeten hanteren waarmee jij zelf uit de voeten kunt, niet je accountant.

Maar je moet er hoe dan ook iets aan doen, anders heb je straks een administratie die maar één accountant begrijpt en jij zelf niet; dat is het laatste wat je als ondernemer wilt.

Re: Administratie tip?

4
Als ik het lees, dan is het meer te lui zijn om meteen goed te archiveren. En ja dan komt het op het eind niet makkelijk goed.
Niet denken, die print ik straks, maar meteen op die knop drukken. Zoveel werk is dat niet...
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Administratie tip?

5
te lui is absoluut niet waar. Ik heb hier ook een kleine peuter rondlopen die constant aandacht vraagt. Dus dan is het niet gek dat je denkt...ik print het straks uit (als manlief er is)

Bedankt Ward voor jou antwoord!

Re: Administratie tip?

6
Een antwoord: Automatiseren!

Nou moet je niet denken dat dat whahala is, kost tijd om dat goed op te zetten.
Begin bij de processen te analyseren, de informatie|goederen|geld stromen, enz..
Bekijk en onderzoek de mogelijkheden van je webshop en je administratie pakket, overweeg deze eventueel aan te passen.

Je zult niet alles weg kunnen automatiseren, controle moet je houden.