BTW bij verzenden via PostNL

1
Hallo Mede webwinkel eigenaars,

Ik ben een webwinkel aan het opstarten en al flink gevorderd. Aantal bestellingen al gehad.
Maar hoe zit het nou met de BTW van het pakketje wat je verstuurd.
Want als ik particulier verzend dan betaal ik geen BTW (iig het bonnetje is geen BTW bon) en betaal ik 6.75.

Als ik een pakket verzend met mijn zakelijk account betaal ik 7.44 incl btw. Maar dan kan ik dus niet de klant de gebruikelijke 6.75 incl. btw laten betalen. En ik wil niet de klant de 7.44 laten betalen terwijl het bij de rest 6.75 is.

Ik verzend de pakketjes via Postnl

Hoe doen jullie dat?
Als ik als particulier verzend betaal ik geen btw, hoef ik het dan ook niet af te dragen?
Welke vervoerder is prijs technisch beter?
Of heb ik het helemaal mis??

Re: BTW? Ik snap er niks van.

2
Je betaald als je direct bij de balie van PostNL afrekent geen btw inderdaad. Als je via een tussenpersoon op factuur afrekent moet je wel btw betalen. Komt verder op hetzelfde neer want wat je betaald krijg je natuurlijk ook weer terug.

Als je aan een klant verzendkosten berekend moet je er wel rekening mee houden dat dit belast is met het BTW tarief van de verkochte producten. Dit is bij de meeste webwinkels dus gewoon 19%, tenzij je bijvoorbeeld boeken verkoopt, dan is het 6%.

Het gaat bij het BTW bedrag wat je over de verzendkosten moet afdragen om hoeveel je de klant berekend. Niet hoeveel het echt kost. Ik doe bijvoorbeeld € 2,95 verzendkosten, maar dan zijn de eigenlijke verzendkosten veel meer natuurlijk. Je draagt alleen btw af over het door de klant betaalde bedrag, in mijn geval dus 19% van € 2,95.

Als jij quitte wilt spelen moet je inderdaad € 7,44 rekenen. De meeste webwinkeliers kiezen echter voor een lager tarief, of in ieder geval hetzelfde als bij PostNL zelf, € 6,75.

Ik zou trouwens op zoek gaan naar een voordeligere manier van verzenden. € 6,25 ex is wel wat veel. Al weet ik niet wat de aantallen zijn natuurlijk.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.