Re: Wat komt er bij als je naar belgie levert

2
Wouterjan schreef:Wat komt er voor extra's bij kijken als ik naar buitenland (Belgie) ga leveren? Dus qua belasting, regelgeving ect.
Wouterjan,

Niets.
Europa is een vrije binnenmarkt.
Je hebt uitsluitend wat extra verzendkosten.

Groeten,

Rob
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wat komt er bij als je naar belgie levert

9
en het moet niet... je mag gewoon met BTW leveren... zij kunnen de BTW terugvorderen en jij moet het gewoon afdragen... zonder BTW leveren mag als service... maar als je het doet dan moet je wel goed het Belgische BTW nummer controleren anders lever jij zonder BTW en moet je alsnog de BTW afdragen aan de Nederlandse belastingdienst vanwege een niet bestaand of verkeerd BTW nummer.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Wat komt er bij als je naar belgie levert

11
Wouter Hol schreef:Dat vroeg ik mij ook eens af en hoewel ik geen 100% sluitend antwoord heb gekregen, kreeg ik wel de indruk dat je zoiets niet kan weigeren als een buitenlandse klant dat vraagt en een geldig BTW nummer overlegt.
Ik weiger het ook altijd. Die paar bestellingen die je dan mis loopt scheelt je een hoop uitzoekwerk als je met de boekhouding aan de slag gaat. Ook verkoop ik niet de meest dure producten, rond de 30 euro maximaal. Dan is het ook weer anders dan wanneer iemand iets van honderden euro's bij je koopt.

Re: Wat komt er bij als je naar belgie levert

12
Voor de zekerheid met de belastingdienst gebeld...

Het komt op het volgende neer:

Als je als NL ondernemer naar het buitenland levert binnen de EU en je hebt van te voren het buitenlandse EU-BTW nummer gekregen en gecontroleerd dan ben je verplicht zonder BTW te leveren of in geval van diensten met BTW verlegt.

In het geval zoals jij beschreef in het draadje op het HL forum dat mensen achteraf aankomen ben je het niet verplicht en kan de buitenlandse EU ondernemer het BTW bedrag terugvorderen bij het plaatselijke belastingkantoor volgens de daar geldige regels.

Eén en ander zou blijken uit de wet op de omzetbelasting 1968 en dan met name tabel 2 a 1.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Wat komt er bij als je naar belgie levert

13
Buiten de extra verzendkosten zit er ook een maximum bedrag aan, hoeveel je mag verkopen aan buitenlandse particulieren binnen de EU. Zolang je onder dit drempelbedrag blijft hoef je niet lokaal aangifte te doen.

Voor Belgie is dit bedrag EUR 11,200,-
Voor overige landen zie:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... P414_38171
MCS Fulfilment, de totaaloplossing voor webwinkeliers.
E-fulfilment voor webshops. Opslag, inpakken en verzenden

Re: Wat komt er bij als je naar belgie levert

14
Volgens mij heeft dat betrekking op jouw klant zijn BTW aangifte en niet die van jou.
Gaat uw klant in een jaar over de drempel heen? Dan moet hij voor die betreffende levering, en alle latere leveringen van dat jaar, de btw in eigen land aangeven.