Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

1
Beste collega's,

Enkele van mijn klanten missen de mogelijkheid om online de bestelstatus in te kijken. Die mogelijkheid gaan we dus toevoegen als extra service.

Welke informatie kun je daarvoor het beste weergeven? Is er daarnaast bepaalde functionaliteit die onmisbaar of gewoon erg handig is?

Alle do's en don'ts en (wilde) ideeën hoor ik graag!

Ward
StoreCore.io

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

2
Ward schreef:Beste collega's,

Enkele van mijn klanten missen de mogelijkheid om online de bestelstatus in te kijken. Die mogelijkheid gaan we dus toevoegen als extra service.

Welke informatie kun je daarvoor het beste weergeven? Is er daarnaast bepaalde functionaliteit die onmisbaar of gewoon erg handig is?

Alle do's en don'ts en (wilde) ideeën hoor ik graag!

Ward

Standaard bij mij is

Wacht op betalen (Meestal overgeslagen bij Ideal en Paypal)
Betaling gelukt
Verzonden

En ik kan er altijd opmerkingen bij plaatsen eventueel.

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

3
Wouterjan schreef:Standaard bij mij is

Wacht op betalen (Meestal overgeslagen bij Ideal en Paypal)
Betaling gelukt
Verzonden
Zodra een bestelling de deur uitgaat, verzenden we een e-mail met daarin een deeplink voor de zending naar het Track & Trace-systeem van PostNL. Toch vinden sommige klanten dat alleen niet voldoende.
StoreCore.io

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

4
Wouterjan schreef:Standaard bij mij is

Wacht op betalen (Meestal overgeslagen bij Ideal en Paypal)
Betaling gelukt
Verzonden
Zodra een bestelling de deur uitgaat, verzenden we een e-mail met daarin een deeplink voor de zending naar het Track & Trace-systeem van PostNL. Toch vinden sommige klanten dat alleen niet voldoende.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

5
Hmm, misschien kun je de klanten die dit aangeven om feedback vragen? En vragen wat ze graag nog meer zouden willen hebben als bestelstatus?

Ik kreeg laatst een mail van bij een webshop, dat mijn bestelling gereed werd gemaakt voor verzending. Dan heb ik zelf zoiets van mail mij maar als je daar mee klaar ben dan..

Dus misschien moet je het zo laten.
Omdat je anders misschien de wens van 3% van je klanten vervuld, maar een ander groter deel juist weer irriteert.

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

9
Wouterjan schreef:Ik kreeg laatst een mail van bij een webshop, dat mijn bestelling gereed werd gemaakt voor verzending. Dan heb ik zelf zoiets van mail mij maar als je daar mee klaar ben dan..
Haha, zo'n webwinkel die negen :!: mailtjes verzendt, ken ik inderdaad ook. Begint met drie mailjes die je allemaal tegelijk in je Postvak IN aantreft:

1. U hebt een account geopend (klopt, moest wel).
2. U hebt een bestelling geplaatst (klopt ook, daarvoor moest ik die account openen).
3. U hebt de bestelling betaald (had iDEAL me ook al gemeld).
4. Uw bestelling wordt ingepakt (o jee, kennelijk is niet altijd alles op voorraad).
5. Uw bestelling is voorgemeld (wat is dat, voormelden?).
6. Uw bestelling is aangeleverd bij de vervoersdienst (fijn, maar wanneer heb ik het dan?).
7. De chauffeur is onderweg (maar hoe lang gaat dat duren en wanneer is hij hier?).
8. Uw bestelling is bezorgd (weet ik ook wel: ik heb er zojuist voor getekend).
9. Wilt u iets in ons gastenboek schrijven (nou nee, iets aardigs schiet me na zo'n mailbom niet zo snel te binnen).

Zó dus niet, maar wat zet je dan wel of juist niet op een webpagina voor de bestelstatus?
Wouterjan schreef:Maar hoe weet je of het ontvangen is?
Track & Trace via API, e-mail of handmatig, maar bij brievenbuspost werkt het inderdaad niet.
StoreCore.io

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

10
Wouterjan schreef:
eentje schreef:Ik maak meestal gebruik van:

Bestelling ontvangen
Bestelling in behandeling
Bestelling verzonden
Maar hoe weet je of het ontvangen is?
Inderdaad is dat de standaard status die een klant krijgt in zijn / haar bevestigingsemail.

Ik heb ook nog een bestelstatus update die alleen gebruikt word als de zending vertraging oploopt.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

12
Wat wij doen is het volgende, het wisselt een beetje per betaalmethode:

- Betaling in behandeling.
- Betaald. (Of: mislukt, geannuleerd) -> Bij betaald gaat er een email naar klant met orderbevestiging incl. .pdf factuur Verder in deze mail wordt er gewezen op de zichttermijn, traceercode en eventuele levertijd.
- Bestelling ligt in magazijn
- Bestelling verzonden. [track & trace code] - > email naar de klant met eventuele traceercode.

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

13
eentje schreef:
9. Wilt u iets in ons gastenboek schrijven (nou nee, iets aardigs schiet me na zo'n mailbom niet zo snel te binnen).
Ze vragen je niet om iets aardigs in het gastenboek te schrijven... :P
In dit geval vroegen ze wel expliciet om iets aardigs voor het gastenboek. In de verzenddoos zat daarvoor zelfs verrassing: een klein zakje pepernoten met daarop een sticker met de vraag of je alsjeblieft iets aardigs in het gastenboek wilt schrijven.

Maar dat terzijde, want daarvoor hebben we nu KiyOh. Ik speel met de idee om het dan maar meteen goed op te lossen: niet alleen de status van een lopende bestelling, maar de complete orderhistorie inclusief alle facturen. Is dat zinvol of overkill?
StoreCore.io

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

15
Mieke schreef:Ik, als klant, zou dat wel wat vinden. Maar dan heb je dus wel een account nodig (waar ik een broertje dood aan heb). :lol:
Je hoeft het aan de voorkant geen "account" te noemen, maar achter de schermen heb je die wel nodig om de gegevens van één klant en zijn/haar bestelling te tonen, niet die van de buurvrouw.

En meer praktisch: de vraag om de bestelstatus komt vooral van vaste klanten die mét account meerdere bestellingen hebben geplaatst.

Daarmee kun je de functionaliteit ergens ook wel duidelijker afbakenen. Enkele klanten mét account hebben soms kennelijk het gevoel dat ze die nu nog niet ten volle kunnen benutten.

Maar de hamvraag verandert daarmee niet. Wat zou je als klant, met óf zonder account, willen kunnen terugvinden in een online bestelstatus?
StoreCore.io

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

17
Ik zou het eenvoudig maar doch informatief houden, de "statussen" moeten immers op 30 bestellingen geen extra dagtaak inhouden.

Mijn inzien

1: Uw order is ontvangen email met een overzicht
2: Uw order word verwerkt email
3: Uw order staat klaar voor verzending (aan tijdstip kan dan ook gekoppeld wordn vandaag of morgen word opgehaald door postbedrijf xx)
4 Uw order is verzonden met TT indien aanwezig.

Is meer als voldoende, immers is van elk traject een informatief punt aanwezig.

als ik naar eigen ervaring ga kijken, een mailbomb bij elke internet bestelling zie ik ook niet zitten. dan moet ik namelijk gaan zoeken in de mails waar ik de informatie vind om meer informatie te gaan vragen :P
Met vriendelijke groet, Maurice
Fanatiek in Webwinkel software // Maar ook met een Airsoft winkel.

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

19
Als ik een bestelling plaats wil het volgende weten (en ook echt niet meer dan dat):

- Een bevestiging van mijn bestelling.
- Eventueel een bevestiging van mijn betaling als ik niet direct heb betaald of achteraf betaal.
- Info als er vertragingen zijn.
- Dat mijn pakje verzonden is.

Al die "uw pakje wordt voorgeleid", "uw bestelling word bij elkaar geraapt" of "uw pakje staat klaar" crap hoef ik echt niet te weten.

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

20
Enkele weken toonde ik de Track & Trace in een iframe: leek het mooi een integraal onderdeel van de site. Daarvoor heeft TNT Post destijds echter een stokje gestoken, dus nu blijft het bij een deeplink.

Zodra het in de database staat, kan ik het ook tonen in een bestelstatus. Uitdaging is dan vooral de synchronisatie. Bijvoorbeeld een bankoverschrijving wordt niet direct bijgeboekt en bovendien heb ik niet de hele dag mijn internetbankieren open staan. Dan zou een bestelstatus dus op "in afwachting van betaling" of iets dergelijks kunnen staan terwijl de klant al heeft betaald. Dan werkt een bestelstatus wellicht averechts: het geeft de klant geen duidelijkheid of geruststelling.

Voor een Track & Trace geldt dat ook. Soms staat die 's ochtends nog op "Chauffeur is onderweg" terwijl ik een dag eerder al een bedankje van een klant ontving voor de snelle levering.
StoreCore.io

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

21
Bij ons ook gewoon paar simpele stappen.

- Uw bestelling is aangekomen en in dezelfde mail staat of ideal betaling is gelukt/ word betaald met overschrijving (staat rek nr nog een keer)/ of bij afhalen of u het geld zo gepast mogelijk wil meenemen en dat u word gebeld voor een afspraak
- Een automatische mail als het pakket verzonden is
- wij mailen zelf als er een product niet meer op voorraad is, als het langer gaat duren of als er problemen zijn
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

22
Het ging me eigenlijk niet alleen om de e-mail. Dat zijn er bij ons twee of drie:

1. Bevestiging van de bestelling.
2. Betaalinstructie/betaalbevestiging met PDF-factuur.
3. Pakket is verzonden met Track & Trace-link.

Afhankelijk van de bestelling worden 1 + 2 soms gecombineerd tot één mail.

Waar het me meer om gaat, is wat je daarnaast online met een bestelstatus zou kunnen of moeten doen.
StoreCore.io

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

23
Oeh Track&Trace in een iframe, dat is gewoon sexy!
Ik vind het nou al vervelend dat ik steeds die code moet kopiëren, de link moet aanklikken voor de juiste vervoerder, dan op de site de T&T zoeken en dàn de code weer plakken. Ik wil het liefst gewoon een link direct naar die pagina!

Re: Bestelstatus: wat laat je wanneer zien?

24
Tink schreef:Oeh Track&Trace in een iframe, dat is gewoon sexy!
Veiliger vanwege frame hijacking, maar een iframe werkt helaas niet meer.
Tink schreef:Ik vind het nou al vervelend dat ik steeds die code moet kopiëren, de link moet aanklikken voor de juiste vervoerder, dan op de site de T&T zoeken en dàn de code weer plakken. Ik wil het liefst gewoon een link direct naar die pagina!
Je kunt het in elk geval voor een deel automatiseren. Bij de Track & Trace van PostNL Pakketten volgt na de B in de URL de barcode met een oplopend volgnummer van de zending. Na de P de postcode.
StoreCore.io