Pakket in depot, maar tever weg

1
Zojuist word ik gecontacteerd door een klant dat die bij ons had besteld, wij hebben het opgestuurd en het pakket is twee keer aangeboden, maar beide keren was ze niet thuis.
Nu kan de klant het pakket ophalen bij een depot in een andere stad, maar dat is geen mogelijkheid zegt de klant.
Ze wil het opnieuw aangeboden krijgen, want kan niet naar de andere stad komen (ik weet geen reden waarom niet).

Zojuist gebeld met het verzendbedrijf (DHL) en deze kan het opnieuw aanbieden, maar de verzendkosten zijn dus ook dubbel.

Hoe dit op te lossen?

Re: Pakket in depot, maar tever weg

3
Zat ik inderdaad ook aan te denken, maar zijn hier ook bepaalde 'regels' voor?

De klant wist dat ze niet thuis was, maar heeft verder niets aangegeven rondom levering. Maar wij hadden ook nog geen vakje met afleveradres anders dan factuuradres, maar men zet het altijd om omschrijving, zo van kun je het ... verzenden want ik ben de komende dagen niet thuis. Of.. kun je het naar mijn werk verzenden? Anders kan ik niet aannemen.

Er is nu niets vermeld.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Pakket in depot, maar tever weg

5
Inmiddels geregeld, klant was absoluut niet blij te horen dat het niet kosteloos kan maar is wel blij met de oplossing het bedrag te splitsen.

Voor ons direct een goede leer om ook de mogelijkheid te geven tot een ander afleveradres, en niet alleen in de omschrijving aan te geven.

Re: Pakket in depot, maar tever weg

7
Een vraagje, neemt de transportfirma niet zelf contact met de klant na 2 keer niet thuis te zijn .
(via telefoon of kaart in de brievenbus, zodat men de laatste poging toch kan leveren?

Re: Pakket in depot, maar tever weg

8
Dat is dus nog steeds de reden dat ik alles met TNT verstuur. Ik zou zelf ook geen zin hebben om 20km of meer te rijden naar een depot (waar je alleen tijdens kantoortijden terecht kunt, maar dat gaat niet want je werkt fulltime, anders had je het pakje wel kunnen aannemen...). Dan liever het pakje 's avonds of in het weekend ophalen bij de lokale supermarkt.

Re: Pakket in depot, maar tever weg

9
joelphil schreef:Dat is dus nog steeds de reden dat ik alles met TNT verstuur. Ik zou zelf ook geen zin hebben om 20km of meer te rijden naar een depot (waar je alleen tijdens kantoortijden terecht kunt, maar dat gaat niet want je werkt fulltime, anders had je het pakje wel kunnen aannemen...). Dan liever het pakje 's avonds of in het weekend ophalen bij de lokale supermarkt.
Daarvoor is de service van PostNL inderdaad erg handig. Na de eerste mislukte bezorging kan de klant via een "niet thuis code" zelf bij PostNL aangeven wat er moet gebeuren. De klant kan zelf een andere datum en tijd kiezen, kiezen voor bezorgen bij de buren of kiezen voor afhalen op het dichtstbijzijnde postkantoor:

http://www.postnl.nl/voorthuis/pakkette ... t-afhalen/

Ik heb één keer meegemaakt dat een chauffeur van DHL meteen het briefje "tweede bezorgpoging mislukt" in de bus deed. Moet je inderdaad afreizen naar een industrieterrein, in de rij staan bij een chagrijnige portier voor een bezoekerspas en een paar honderd meter lopen om een loodzwaar pakket op te vissen uit een loods...

De eerste bezorgpoging is er nooit geweest: ik weet wanneer dit pakket is verzonden. De tweede bezorgpoging was helemaal mis: ik was thuis, zag de vrachtwagen van DHL voorrijden en hoorde enkele seconden later het klepperen van de brievenbus. U was zogenaamd niet thuis, kom dat zware pakket maar afhalen.
StoreCore.io

Re: Pakket in depot, maar tever weg

10
Voor ons ook de belangrijkste reden om via PostNL te verzenden (én de zaterdaglevering). Ook al is PostNL wel wat duurder.
Ikzelf moest eens voor een pakketje dat per GLS bezorgd zou worden, 32 km rijden om het in een depot op te halen. Dat wil ikzelf niet één klant aandoen.

In het geval hierboven had ik overigens direct service geboden en het op eigen kosten opnieuw aangeboden. Geen probleem.

Re: Pakket in depot, maar tever weg

11
Het depot is inderdaad een minder punt, maar verder zijn er veel positieve punten.

Vanaf 1 Januari 2012 levert DHL bijvoorbeeld op zaterdag én op maandag.
Verder hebben wij puur verder voor DHL gekozen voor het tarief en omdat die de pakketten op komt halen, tegen een goed tarief en met PostNL heb ik zoiets nog niet goedkoop kunnen vinden. Alleen tegen een bepaald bedrag per dag, bovenop de normale kosten, en die kosten wogen voor mij niet op.

Verder heb ik gekeken in de order geschiedenis van alle verzonden pakketten via PostNL voor we aan DHL begonnen, en er hebben maar twee keer mensen gebruik gemaakt van een afhaalpunt bij PostNL. De rest allemaal afgeleverd, of afgeleverd buren. Wat bij DHL ook prima mogelijk is. Terwijl het om honderden gaat, en niet om enkele tientallen.

Daarnaast heb ik nergens bij Postnl voor een goed tarief handtekening voor ontvangst gevonden, wat DHL er wel bij bied.

Dus kwestie van goed door communiceren naar de klant, dat er twee afhaal mogelijkheden zijn + mogelijkheid om bij de buren af te laten geven, en dus een duidelijke optie om een ander afleveradres door te geven. En dan is er prima mee te leven :)

Ben tot nu toe erg tevreden, op dit puntje na.

De chauffeurs kun je eigenlijk niet vergelijken. Toevallig zijn de DHL chauffeurs (tot nu toe 4 getroffen) hier meer dan prima, en is er een vreselijke onprofessionele DPD chauffeur, en de vaste PostNL chaffeur is nog erger.