Klant betaald niet

1
Ik kon niet zo goed vinden waar ik dit neer moest zetten dus sorry als het verkeerd staat.

Op 7 oktober heb ik een bestelling binnen gekregen van paardrijlaarzen. Deze bestelling zou d.m.v. vooraf overschrijven betaald moeten worden.
Echter is door mijn fout het pakket diezelfde dag nog op de post gegaan zonder dat we de betaling al binnen hadden.

Na enkele weken hadden we nog steeds geen betaling ontvangen en heb ik op 27 oktober een e-mail gestuurd met de mededeling dat we nog geen betaling hadden ontvangen en wij het totaalbedrag z.s.m. op onze rekening wilde zien.
Wij hebben geen reactie op de e-mail gekregen en geen betaling ontvangen. Sinds gisteren probeer ik deze persoon per telefoon te bereiken. Zowel met nummer aan als nummer onderdrukt. Maar er wordt niet opgenomen.

Er ligt nu een brief klaar met daarin dat wij binnen 7 dagen het totaalbedrag op onze rekening willen zien staan. Deze brief gaat vandaag op de post.

Nu ben ik op zoek gegaan naar incasso bureaus. Hoe moet ik te werk gaan?

In de brief die klaar ligt, heb ik niks vermeld over een incasso bureau. Ik wil deze brief verzenden en afwachten of ze alsnog gaat betalen. Zo niet, dan nog een brief sturen met 3 dagen de tijd om het geld over te maken en dat we anders een incasso bureau in gaan schakelen.
Is het wijsheid om er alvast in te vermelden dat we een incasso bureau in gaan schakelen of nog even afwachten?

En heeft iemand al eens een incasso bureau in moeten schakelen?
http://www.horsetopshop.nl

Re: Klant betaald niet

2
Ik ken het, tot drie keer toe een rembourszending per ongeluk via de 'normale weg' naar een klant gestuurd. Gelukkig goedgekomen.

Persoonlijk zou ik niet per email werken, gewoon per brief en herinnering sturen, dan een tweede herinnering, dan een aanmaning, waarin je aangeeft na vijf dagen een incassobureau in te schakelen, en de klant voor de kosten aansprakelijk te stellen. Voorbeelden van dit soort brieven zijn veel te vinden op het web.

En ja, ik weet niet of de klant in de buurt woont, maar je kunt natuurlijk ook even aanbellen daar :lol:

Re: Klant betaald niet

3
Als ik kijk naar de inspanning die je hebt gedaan om contact op te nemen met die klant.
Klinkt het wel erg vreemd dat die persoon het product gewoon wil houden zonder te betalen.

Als je bewijs hebt dat die persoon het product in ontvangst heeft genomen gewoon,
Deurwaarder opafsturen. Ook al heeft die persoon geen betalings bevestiging gestuurd. Een product dat verkeerd is verzonden betekend niet dat de ontvanger het gratis mag houden.
Je kan misschien vragen om ff contact met je op tenemen of aangetekende brief om kosten te besparen. (aangetekende brief kost ook al 7euro per stuk ) maar ik zou zeker niet te lang laten wachten.

Mocht het bedrag klein zijn dan zou ik het gewoon laten en mijn verlies nemen.

Ryu

Re: Klant betaald niet

4
Ryu gaat wel heel erg kort door de bocht...

Als het goed is heeft HorseTopShop een handtekening dat het ontvangen is.

Dan ga je als volgt te werk:

rekening sturen met 14 dagen betalingstermijn.
eerste herinnering sturen na 3 week.
aanmaning na 5 week.
week later uit handen geven aan of een incassobureau of een deurwaarder/incassobureau.
eventuele rechtszaak
gerechtelijke deurwaarder

Doe je dit niet heb je eventueel kans dat een rechter gaat zeggen dat je te weinig moeite hebt gedaan en begint het spel van voren af aan.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klant betaald niet

5
eentje schreef:Ryu gaat wel heel erg kort door de bocht...

Als het goed is heeft HorseTopShop een handtekening dat het ontvangen is.

Dan ga je als volgt te werk:

rekening sturen met 14 dagen betalingstermijn.
eerste herinnering sturen na 3 week.
aanmaning na 5 week.
week later uit handen geven aan of een incassobureau of een deurwaarder/incassobureau.
eventuele rechtszaak
gerechtelijke deurwaarder

Doe je dit niet heb je eventueel kans dat een rechter gaat zeggen dat je te weinig moeite hebt gedaan en begint het spel van voren af aan.

Nee klopt is wel erg lomp die post. De klant kan een order hebben gedaan, achter af misschien toch bedacht. Stel je krijgt een pakketje omdat je een order heb geplaatst en niet heb bevestigd doormiddel van betaling. Nu zit de klant met een product waarbij hij die moet terug sturen? Kost de klant geld voor een ongewenst product.
Beste is om toch contact op te nemen met de klant. Je kan rekeningen blijven sturen. Is alleen maar miserie en lang proces. Klant heeft een sterk argument ik heb ongewenst een pakketje ontvangen. Heb de betaling nooit bevestigd en heb toch een product ontvangen.

Ryu

Re: Klant betaald niet

6
Ryu schreef:De klant kan een order hebben gedaan, achter af misschien toch bedacht. Stel je krijgt een pakketje omdat je een order heb geplaatst en niet heb bevestigd doormiddel van betaling.
Daarom ook moet een online bestelsysteem een punt hebben waarop de koper duidelijk (en fysiek) de bestelling bevestigt. Een geslaagde/mislukte betaling alleen is onvoldoende als bevestiging/annulering.

Je kunt het immers ook omkeren: de klant wil bijvoorbeeld wél graag bestellen én betalen, maar iDEAL ligt er even uit.
StoreCore.io

Re: Klant betaald niet

9
Je hebt al vaker herinneringen gestuurd per mail, maar probeer het dit keer per brief te doen..
Eerste brief een herinnering.. tweede brief en waarschuwing, derde brief een bedreiging :p (incassoburo)

Re: Klant betaald niet

10
Als je algemene voorwaarden hebt vermeld (niet ten nadele van de klant!), gelden deze.

Op je factuur zet je meestal een betalingstermijn. Zo niet, dan is deze invorderbaar (inclusief de wettelijke rente) vanaf de datum dat uw klant kenbaar (en akkoord) is gegaan met deze voorwaarden en order.

Is de (volledige) vergoeding niet voldaan binnen in dit betalingstermijn, verstuur je een "in gebreken stelling", a.k.a. een aanmaning. In deze aanmaning stel je nogmaals een redelijk termijn voor betaling.

Als hij of zij nog niet heeft betaald, dan heb je het recht om dit uit te besteden en een deurwaarde op hem of haar af te sturen/in te huren.

De wet kent wel enige bescherming voor uw klant. Hij kan zich beroepen op de wil en acceptatie. Hij of zij had niet de wil om deze aankoop te doen. Of, in een sluwe manier, kan hij of zij zich beroepen op overmacht of handelingsonbekwaamheid (Hij of zij is gestoord of geestelijk niet bekwaam om deze order te plaatsen) of hij of zij KAN gewoon niet betalen (Overmacht).
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Klant betaalt niet

12
Verwacht niet alles van een incassobureau. Onze laatste drie opdrachten die we daar neerlegden waren niet succesvol (geen geld kunnen innen). Gevalletjes faillissement, schuldsanering en klant niet meer traceerbaar. Uiteraard wel kosten betaald aan incassobureau dus dubbel pech.

Re: Klant betaald niet

15
Corduroyfinance schreef:Een incasso bureau heeft geen enkel meer rechten dan de originele crediteur. Een deurwaarder echter wel.
Dat is lood om oud ijzer, want een incassobureau kan, zal én mag op zijn beurt een gerechtsdeurwaarder inschakelen.