Percentage bezorgscore PostNL?

1
Vandaag voorpagina Telegraaf.nl: Twijfel over de bezorgscore van PostNL. De kwaliteitscijfers zouden zijn gemanipuleerd. De manier wordt niet omschreven maar verschillende stemmen (?) geven aan dat de bezorgscore van 96,5% van dit jaar nooit kan kloppen.

Ik heb daar een dubbel gevoel bij. PostNL is naar verhouding van prijs/kwaliteit de beste bezorger die we hebben, zeker voor lage bedragen. Er zijn zeker goedkopere, en betere, maar in de range waarin PostNL zit zijn ze toch een vrij bijzonder bedrijf.

Aan de ene kant lijkt de bezorgscore mij zelfs nog te laag. Als 3,5% van de pakketjes of post niet aankwam was er echt wel meer aan de hand zou ik denken. Grote bedrijven als Bol.com kunnen echt niet zomaar 3,5% van hun leveringen even missen en dubbel gaan sturen. Het komt soms voor maar echt niet op deze schaal.

Aan de andere kant zijn die automatisch verstuurd en via de beste logistiek die PostNL bieden kan. Ongefrankeerde, half verkreukelde handgeschreven brieven die op kleine postkantoortjes door mensen moeten worden nagekeken met een vrijwel onleesbaar handschrift hebben nou eenmaal een hoger percentage kwijt te raken dan stevige automatisch digitaal geschreven post.

Het lijkt me dus dat die bezorgscore van PostNL een cijfer is dat leuk is voor de krant of de ondernemingsraad maar waar webwinkels eigenlijk niets mee kunnen omdat het niet representatief zal zijn voor de ecommercebranche?
Nu op mijn weblogs:

Re: Percentage bezorgscore PostNL?

2
Een klein percentage van een heel hoog bedrag is een hoog bedrag. PostNL heeft een omzet die schommelt rond de 1 miljard euro per kwartaal. Als we, heel voorzichtig, aannemen dat de inhoud van die 3,5% minstens evenveel waard is, verdwijnt er jaarlijks dus minimaal 140 miljoen euro.

Met aantallen krijg je een even huiveringwekkend beeld. Maar 3,5% van 7 miljard poststukken per jaar zijn 245 miljoen poststukken.

Vraag is dus wat er tot die bezorgscore wordt gerekend. Zijn dat uitsluitend brieven en pakketten die nooit aankomen? Of bijvoorbeeld ook te laat bezorgde pakketten of brieven die in de bus van de buren belanden?

Re: Percentage bezorgscore PostNL?

4
Het is, voor zo ver ik weet, het percentage van poststukken en pakketten die binnen 24 uur bezorgd worden. Een bezorging die niet de volgende dag plaats vindt, valt onder die 3,5%.

Het percentage, of ik mag eigenlijk hopen, promille, van de zendingen dat daadwerkelijk kwijt raakt is hopelijk veel lager.

Bij ons is het percentage zoek geraakte zendingen in elk geval een stuk kleiner. Ik gok zo'n beetje 0.5% maximaal wat echt kwijt is bij ons.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Percentage bezorgscore PostNL?

5
Ik heb zelf een tijd lang met post.nl samen gewerkt. En die 3,5 % is idd wat niet binnen 24 uur word geleverd. Feitenlijk ligt die 3,5 % veel hoger.

Mede daardoor wil postnl de postbezorging zoveel mogelijk uitbesteden, omdat het voor hun niet rendabel is om alles binne 24 uur te bezorgen.

Pakketten worden bijvoorbeeld amper op zaterdag en maandag bezorgd. Puur omdat de meeste medewerkers extra betaald dienen te worden als ze op zaterdag werken.

Ik ben nu zelf bezig met een alternatief voor postnl, voor iig Amsterdam. Heb het dan over 7 dagen bezorgen en ook voor rond de 5 euro ex btw. En de mogelijkheid om pakketten aan te bieden wanneer de mensen wel thuis zijn, dus tussen 17:00 en 22:00