Retourneren

1
Dag mensen,

Ik wil binnekort met een webshop beginnen.
Heb me al veel ingelezen.
Maar hier kan ik helaas geen antwoord op vinden.

Als ik tegels verkoop en ik stuur monsters op naar de klant, de klant gaat akkoord met de bestelling en tekent de koopakte en stuurt het terug.
Is de ondernemer dan verplicht om ze terug te nemen binnen 7 werkdagen?
Ik vraag dit omdat: als de klant het in de winkel koopt ben je niet verplicht het artikel terug te nemen.
En hiermee zit ik ook in men gedachten, Als ik tegels bestel voor een klant ben ik dan nog steeds verplicht om de tegels terug te nemen?Zo ja, is hier een oplossing voor?Anders kun je met alle bestellingen blijven zitten dat is als startende webshophouder niet te financieren.

Met vriendelijke groet,

Tim

Re: Retourneren

2
Tim, welkom op het forum.

Ja, de bedenktijd geldt ook wanneer je iets voor de klant bestelt. Uitzondering is maatwerk, maar speciaal voor een klant geproduceerde tegels zul je waarschijnlijk niet gaan verkopen. Tweede uitzondering is dat de wet alleen geldt voor consumenten, dus bijvoorbeeld niet voor tegelzetters met een eigen bedrijf.

De Wet koop op afstand geldt óók voor telefonische bestellingen en bestellingen per fax. Als je eerst in een winkel gaat kijken en daarna je bestelling doorbelt, is dat ook een koop op afstand.
StoreCore.io

Re: Retourneren

3
Timmeyz schreef:Als ik tegels bestel voor een klant ben ik dan nog steeds verplicht om de tegels terug te nemen?Zo ja, is hier een oplossing voor?Anders kun je met alle bestellingen blijven zitten dat is als startende webshophouder niet te financieren.

Met vriendelijke groet,

Tim
Zoals Ward het al aangeeft je bent verplicht het terug te nemen. (Straks zelfs geen 7 werkdagen maar 14 kalenderdagen)

Enige wat jij kan doen is goede afspraken maken met jou leverancier(s). Dat zij het ook terugnemen indien nodig.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Retourneren

4
Toch vind ik dit wel wat dubbel. Als de klant al monsters heeft gezien en daarna de koopakte retourneert dan heeft hij het product al gezien voordat hij de koop sluit. De koop op afstand is net zo op afstand als dat je bij de keukenboer om de hoek in de winkel zelf een keuken besteld waar ze monsters van hebben liggen of in de showroom eenzelfde keuken hebben geplaatst.

Maar hoe ga je aantonen dat hij de juiste monsters heeft gehad (foto's bijvoegen en ook laten tekenen)?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Retourneren

5
Webwinkelhouder schreef:De koop op afstand is net zo op afstand als dat je bij de keukenboer om de hoek in de winkel zelf een keuken besteld waar ze monsters van hebben liggen of in de showroom eenzelfde keuken hebben geplaatst.
Als je eerst uitgebreid een keuken gaat bekijken bij de keukenboer en daarna de keuken telefonisch of per fax bestelt, is dat óók een koop op afstand. Dat weet zo'n keukenboer niet, of hij doet alsof hij het niet weet, maar zo is het wettelijk nu eenmaal geregeld.
StoreCore.io

Re: Retourneren

7
Webwinkelhouder schreef:Toch vind ik dit wel wat dubbel. Als de klant al monsters heeft gezien en daarna de koopakte retourneert dan heeft hij het product al gezien voordat hij de koop sluit. De koop op afstand is net zo op afstand als dat je bij de keukenboer om de hoek in de winkel zelf een keuken besteld waar ze monsters van hebben liggen of in de showroom eenzelfde keuken hebben geplaatst.
Het gaat het er niet (alleen) om of een klant krijgt wat hij verwacht had. Ook als je exact levert wat de klant dacht te hebben besteld kan het terug. Zonder opgaaf van reden. De wet is deels totstand gekomen doordat vroeger aan de deur verkocht werd en sommige mensen geen nee durfden te zeggen tegen die lieve verkoper. Later kwam de partner thuis en die vond het veel te duur/onhandig/slechte koop, en dus moest het retour kunnen.

Ook in dat geval had de klant een sample, het product helemaal in handen, kunnen testen, etc. Toch ontstond de wetgeving dus in jouw voorbeeld (aantonen dat de klant wist wat hij kocht) maak je juridisch geen schijn van kans.
Nu op mijn weblogs:

Re: Retourneren

8
Bedankt voor de reacties
Dus, als de klant in de outletstore tekent is het ook mogelijk voor de klant om de tegels te retourneren?
Een klant besteld via internet of telefonisch bij het internetbedrijf kan de klant ze dan altijd retourneren binnen 7 werkdagen? Ookal zijn de tegels speciaal voor de klant besteld?
Als ik tegels bestel bij de leverancier dan kan ik ze niet retourneren is hier dan ook een verplichting voor de leverancier van de tegels?


Met vriendelijke groet,

Tim

Re: Retourneren

9
Timmeyz schreef: Als ik tegels bestel bij de leverancier dan kan ik ze niet retourneren is hier dan ook een verplichting voor de leverancier van de tegels?
Nee, want dit is dan een zakelijke transactie.

Re: Retourneren

10
Timmeyz schreef:Dus, als de klant in de outletstore tekent is het ook mogelijk voor de klant om de tegels te retourneren?
Nee, de Wet koop op afstand geldt niet voor een koop in een winkel.
Timmeyz schreef:Een klant besteld via internet of telefonisch bij het internetbedrijf kan de klant ze dan altijd retourneren binnen 7 werkdagen? Ookal zijn de tegels speciaal voor de klant besteld?
Ja, tenzij de klant een bedrijf is in plaats van een particulier.
Timmeyz schreef:Als ik tegels bestel bij de leverancier dan kan ik ze niet retourneren is hier dan ook een verplichting voor de leverancier van de tegels?
Nee, want de Wet koop op afstand geldt alleen voor consumenten. Wel kun je, zoals eentje al aangaf, afspraken met je leveranciers maken over retouren.

Re: Retourneren

12
Timmeyz,

De vorige sprekers hebben zwart en wit gezien, natuurlijk wel gelijk.

Maar opa zou opa niet zijn als hij jouw paar suggesties geeft om
een beetje creatief mee om te kunnen gaan.

Jij schreef,
dat de klant vooraf een offerte goedkeurt ?
In de offerte is een 'monster / demo' vd tegels inbegrepen ?
Met andere woorden,
jij stuurt eerst een 'monster' vd tegel met daarbij de offerte of pro-forma nota ?

Dan heeft de klant voor aankoop inzicht gekregen in het product wat hij gaat kopen.
Met een getekende offerte gaat hij akkoord met de levering.

Vervolgens laat je hem 7 dagen "bedenken".
Klant heeft nu bedenktijd gehad om van de koop af te zien.
Na 7 dagen stuur jij de gevraagde tegels naar hem op.

TIP:
Probeer ook een demo foto in de offerte te plaatsen.
waarin de tegels te zien zijn in bijv een tuin.

Dan heeft de klant voor aankoop ook inzicht hoe de tuin er uit gaat zien na dat de tegels er in liggen.
Met deze punten,
maak je de klant duidelijk dat jij de klant heel serieus neemt
en je vangt op voorhand een aantal 'zeur puntjes' mee af.

Voor de goede orde,
zeg niet dat dit de juiste methode is maar geef je alleen een paar handvatten om gewoon eens over na te denken :wink:
Het staat jouw vrij om andere creatieve oplossingen te bedenken.

Dit is een van de voordelen van zelfstandig ondernemer zijn.
Jij bent immers zelf de baas.

Leuk idee trouwens, tegels via internet.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Retourneren

13
opabert schreef: jij stuurt eerst een 'monster' vd tegel met daarbij de offerte of pro-forma nota ?

Dan heeft de klant voor aankoop inzicht gekregen in het product wat hij gaat kopen.
Met een getekende offerte gaat hij akkoord met de levering.

Vervolgens laat je hem 7 dagen "bedenken".
Klant heeft nu bedenktijd gehad om van de koop af te zien.
Na 7 dagen stuur jij de gevraagde tegels naar hem op.
Kleur je dan niet een beetje buiten de lijntjes van de wet? Ik dacht dat de 7 dagen pas gaan tellen vanaf ontvangst van de producten. Ik weet niet of een monster ook geldt als "het product". Als het wel mag dan is het slim.

Re: Retourneren

14
Rudy schreef:Kleur je dan niet een beetje buiten de lijntjes van de wet? Ik dacht dat de 7 dagen pas gaan tellen vanaf ontvangst van de producten. Ik weet niet of een monster ook geldt als "het product". Als het wel mag dan is het slim.
Dit noem ik hardop denken,
de klant heeft de product ontvangen samen met de offerte.
Dan omschrijf je het niet als monster maar als eerste levering.
De overige producten is een nalevering na de 7 dagen :wink:

Serieus,
beetje creatief mee om gaan.
Ik zou het zelf in zo een soort vat gaan gieten.
Gewoon proberen of het werkt.

Disclaimer:
zeg niet dat je een wet moet overtreden maar alleen dat je een creatieve oplossing kan verzinnen. Ondernemen is beslist niet altijd zwart / wit denken.
Zwart / wit denken leer je op school of een universiteit ;)
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Retourneren

15
Het leek mij eerst een slimme constructie maar na nog wat verder te kijken kom ik daar op terug. Je kan dit soort trucjes wel bedenken maar als het er echt op aan komt dan ben je nergens.

Een monster kan je niet zien als een eerste levering. Je hebt op dat moment ook officieel de bestelling nog niet binnen. Misschien trappen enkele klanten erin, maar als het om hoge bedragen gaat, en dat lijkt mij wel het geval als je een tuin voorziet van tegels, dan gaan mensen ook hun rechten opzoeken.

Wat wel een goede oplossing is zou ik echt niet weten. Misschien moet je het risico maar gewoon nemen of zoals eerder gezegd afspraken met de leverancier maken. Met het monster verminder je denk ik wel de kans dat iemand überhaupt wil retourneren.

Re: Retourneren

16
Tegels worden in partijen gemaakt en kunnen om productietechnische redenen per partij kleurverschillen hebben. Een bestelling tegels word dan voor de klant afgepast en komt uit 1 partij. Eigenlijk is zo'n bestelling dan klantspecifiek. Al zou je de tegels terugkrijgen, kun je er geen grotere order van maken want de partij waar ze uitkomen kan al verkocht zijn, of niet groter zijn.
Misschien kun je het (met goede uitleg) verkopen als maatwerk. dus geen retouren.

Monstertegels en foto's blijven ook link, want het monster kan ook uit een andere partij komen.
Bij verkoop vanuit de stenen winkel moet het monster terug, omdat dit ook indicatief is, en een tint kan verschillen. wat foto's betreft, google-afbeeldingen maar een tegel op type, en je ziet tig verschillende kleuren vanwege foto-toestel instellingen en dan nog scherm instellingen die allemaal anders zijn.

Tegelvoorbeeld komt van m'n buren die in bestratingsmateriaal zitten, ik weet niet of het voor alle soorten tegels van toepassing is.
Nobelhout, Groot assortiment in Tuinhout

Re: Retourneren

17
Dit is inderdaad een grensgeval, maar ik denk dat het toch net in het voordeel van de consument uitpakt. Vrijwel alle denkbare consumentengoederen worden gefabriceerd in batches; kijk maar eens naar batchnummers en productielijnnummers op verpakkingen. Het feit dat je voor de klant artikelen uit dezelfde batch selecteert, maakt die ene handeling nog geen maatwerk. Dan zou de argumentatie namelijk gelden voor alle consumentengoederen: "Geproduceerd in batches en twee of meer artikelen geleverd uit dezelfde batch, dus einde recht van retour."
StoreCore.io