Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

1
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een webwinkel op te zetten, ik zou dan graag artikelen willen verkopen (welke brance vertel ik liever (nog) niet). Dit zou ik dan graag willen doen volgens de "dropshipping-methode". Leveranciers heb ik gevonden. Nu heb ik alleen nog enkele vragen en omdat dit er nogal wat zijn zal ik ze nummeren. Wanneer iemand een antwoord heeft kan deze simpel worden beantwoord onder vermelding van de nummer van de vraag :)
Graag wil ik eerst vermelden dat het maken en ontwerpen van een webshop niets gaat kosten omdat ik dit zelf allemaal kan. Webhosting + domeinnaam, dat is een ander verhaal.

01. Gezien ik dus een webwinkel wil starten volgens de "dropshipping-methode" (ik weet niet hoe ik dit anders in een zin moet formuleren) heb ik geen voorraad en worden producten verzonden vanaf de leverancier. Hoe gaat dit met retourzendingen? Gezien ik thuis woon komen deze producten aan bij een huis (geen pand o.i.d.). Lijkt dit wel professioneel? Ik verwacht geen klanten aan huis, maar toch.

02. Ik verwacht - zeker in de eerste maanden - weinig omzet. Moet ik hiervoor elk kwartaal een boekhouder voor langs laten komen? Ik ben van plan om online boekhouding software te gebruiken, dus ik verwacht wel dat ik de boekhouder kan voorzien van de juiste informatie/documenten.

03. Om in te kunnen kopen bij de leverancier is het verplicht om een KVK-nummer te hebben, ik zal me dus sowieso moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Word ik dan ook geregistreerd als bedrijf en moet ik dan een rechtsvorm opgeven?

04. Kan ik een zakelijke rekening openen en hier dan een bedrag op storten (vanaf privé) en dit dan te zien als startkapitaal (zakelijk)?

Dit zijn misschien wat domme of stomme vragen, maar ik zit nog in de "research-fase". Veel heb ik al uitgezocht en ik ben er ook van overtuigd dat het kan werken.
Alles moet nog goed uitgezocht worden uiteraard. Alvast bedankt voor de reacties!

Gr. Kevin
Beginnende ondernemer (volop in de serieuze "research-fase").

Re: Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

2
01. Gezien ik dus een webwinkel wil starten volgens de "dropshipping-methode" (ik weet niet hoe ik dit anders in een zin moet formuleren) heb ik geen voorraad en worden producten verzonden vanaf de leverancier. Hoe gaat dit met retourzendingen? Gezien ik thuis woon komen deze producten aan bij een huis (geen pand o.i.d.). Lijkt dit wel professioneel? Ik verwacht geen klanten aan huis, maar toch.
Dat je geen pand hebt hoeft geen probleem te zijn. Je zal inderdaad wel retourzendingen moeten ontvangen.

02. Ik verwacht - zeker in de eerste maanden - weinig omzet. Moet ik hiervoor elk kwartaal een boekhouder voor langs laten komen? Ik ben van plan om online boekhouding software te gebruiken, dus ik verwacht wel dat ik de boekhouder kan voorzien van de juiste informatie/documenten.
Ikzelf houd alles in excel bij. En dat werkt voorlopig goed. Eventueel kun je een boekhouder (in je netwerk) vragen om te helpen bij het opstarten.

03. Om in te kunnen kopen bij de leverancier is het verplicht om een KVK-nummer te hebben, ik zal me dus sowieso moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Word ik dan ook geregistreerd als bedrijf en moet ik dan een rechtsvorm opgeven?
Ja, je zult je moeten inschrijven en een rechtsvorm moeten opgeven. Dat zal denk ik in jou geval gewoon eenmanszaak zijn.

04. Kan ik een zakelijke rekening openen en hier dan een bedrag op storten (vanaf privé) en dit dan te zien als startkapitaal (zakelijk)?
Ja dat kan, je kunt gewoon zakelijke rekening openen, en daar vanuit prive geld inbrengen. Er is bij eenmanszaak niet heel veel verschil tussen zakelijk vermogen en prive vermogen.

Re: Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

3
Bedankt voor jouw (snelle) antwoorden!

Gezien ik een ruime tijd geleden mijn studie heb beëindigd zit ik nog met een bedrag welke ik nog moet betalen. Het betalen ervan is geen probleem, maar als ik in de toekomst een probleem krijg en (privé) iets niet kan betalen, krijgt mijn webwinkel hier dan ook problemen mee? Ik verwacht deze problemen niet, maar zou dit wel graag willen weten.

Ik vind de nadelen van een eenmanszaak nogal zwaar wegen. Nagenoeg geen onderscheid tussen privé en zakelijk vermogen.

Tevens woon ik (nog) thuis en heb ik een fulltime baan, kan ik hier ook problemen mee verwachten? Zoals eerder aangegeven verwacht ik niet veel omzet/winst.

Alvast bedankt!

Gr. Kevin
Beginnende ondernemer (volop in de serieuze "research-fase").

Re: Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

4
Er zijn inderdaad risico's doordat prive en zakelijk eigenlijk niet gescheiden is.
(Misschien dat iemand anders hier nog wat meer over kan vertellen?

Maar ik denk dat het op zich ook wel mee valt. Als particulier kun je ook schulden maken door te lenen en/of grote aankopen te doen. Dus de risico's zijn niet nieuw. Je moet gewoon ook bij je webshop daar op letten. En je hebt ook weinig alternatief, want een BV zal waarschijnlijk niet relevant zijn.

Dat je thuis woont maakt niet uit, je bent 21 dus je ouders zijn niet meer verantwoordelijk. Dus evt schuldeisers kunnen ook niet bij je ouders aan komen kloppen. En dat je fulltime werkt lijkt me niet veel uitmaken?

Succes in ieder geval met oriënteren! Maar laat je vooral niet te snel afschrikken door regels of risico's.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

5
Dat is duidelijke taal, dankjewel!

Ik zie de webwinkel (sowieso in het begin) meer als een hobby. Natuurlijk probeer ik groter te worden, maar het moet wel "erbij" blijven (dus naast mijn werk).

Ik ga nog even goed nadenken en kom vast wel weer met enkele vragen. Dusver reuze bedankt voor je hulp!

Gr. Kevin
Beginnende ondernemer (volop in de serieuze "research-fase").

Re: Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

6
1)
Het moet toch ergens heen. Als je naar een groot bedrijf als Philips stuurt moet je het ook naar:
Philips
Adres 17
Postcode 52
Plaats

sturen dus niemand zal weten of merken of uitmaken dat het een gewoon adres is als je maar je bedrijfsnaam er boven zet.

2)Ik gebruik zelf het programma speedbalance (GRATIS) werkt echt perfect elk ordertje erin zetten berekend zelf de belasting en aan het eind van het kwartaal Btw overzicht uitdraaien invoeren en klaar is kees. Boekhouder is zeker (nog) niet nodig.

3)Als je begint is het zeker verstandig om een Eenmanszaak te beginnen of je moet een start kapitaal hebben van Minimaal 18.000 euro.

4) Dat is geen probleem maar je zult eerst Kvk aan moeten vragen om een zakelijke rekening te kunnen openen. Verder kun je zelf bepalen wat je erop zet en afhaalt.

Maar als hij het bij Dropshipping houdt zal hij niet echt schuldeisers hebben.
Omdat je geen voorraad hebt en dus ook geen grote investeringen hoeft te doen.
Je moet gewoon zorgen dat je je dropshipper netjes betaald. En de belasting etc goed bijhoudt.

Ik zou wel even je baas laten weten over je plannen. Want als het in dezelfde branche is waarin je nu werkt zal hij er misschien niet heel blij mee zijn.
En even denken hoe het zit met telefonische bereikbaarheid? Kan je een telefoon opnemen tijdens je werk?

Verder goed opletten wat je verplicht op je website moet hebben staan.

Re: Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

7
Beste Derek,

Ik ben van beroep (webbased) software ontwikkelaar (om het maar even zo "duur" te noemen) en ik zal niet hetzelfde verkopen als mijn baas doet.

Ik zal even kijken naar de voor- en nadelen van die software die je net hebt genoemd. Ik zie het wel als een voordeel dat ik niet elk kwartaal een boekhouder hoef in te huren, zeker gezien ik de eerste maanden bijna niets zal verdienen met de webwinkel.

Telefonisch contact zal moeilijk worden. Ikzelf kan deze niet op het werk afhandelen, ik heb echter wel iemand in huis die dit zou kunnen (en willen) doen. Weet niet of dat de "normale" gang van zaken is, maar het is slechts een optie. Tevens wil ik graag zoveel mogelijk e-mailcontact hebben met mijn klanten.

Wellicht is het handiger om te vermelden in welke branche ik producten wil (proberen te) verkopen. Misschien kunnen jullie me dan iets verder helpen. Ik wil graag erotische artikelen (proberen te) verkopen. Reden: hier zit altijd handel in, lijkt me.

Ik heb nog twee vragen (voor nu). Ik heb gelezen dat ik over een bepaalde ruimte in een woning moet beschikken (incl. een eigen toilet e.d.) én dat ik eerst toestemming moet vragen aan de gemeente. Wat klopt hiervan?

En tot slot, hoe gaat dat als ik besluit dat de webwinkel toch niet zo loopt als ik had gedacht? Stel dat ik ermee wil stoppen, moet ik de webwinkel dan verkopen? Ik neem aan dat ik niet (ook al kan ik winst aantonen) een bedrijf kan stoppen.

Bedankt voor jouw antwoord, Derek!

Gr. Kevin
Beginnende ondernemer (volop in de serieuze "research-fase").

Re: Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

8
Hallo Kevin,

Het lijkt me wel handig als de klant ook kan bellen sommige mensen hebben liever meteen contact via de telefoon ook vaak om te checken of het allemaal wel een beetje te vertrouwen is.

Ik ben niet zo up to date in de erotische webshop wereld maar volgens mij is dat wel een beetje verzadigd als zelfs de wehkamp dat soort zaken verkoopt.
Maar be UNIQUE en het moet lukken!?
Goede marketing en vindbaarheid op google is erg belangrijk.

Volgens mij was dat vroeger zo dat je van de gemeente toestemming moet vragen. Misschien dat het met huur huizen nog wel zo is.
Ik woon zelf thuis en heb een eigen webwinkel en mijn broertje heeft een Verhuur bedrijf en dat op 1 huis adres. Geen problemen mee gehad.
Over dat met een wc enz. heb ik nog nooit gehoord dus daarover durf ik niks te zeggen.

Hoe het zit met een bedrijf stoppen weet ik niet. Maar daar is vast meer over te vinden op de website van de KvK want daar zul je je dan weer uit moeten schrijven. Verkopen is natuurlijk ook een optie!

Re: Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

9
Dat met aparte wc en toegang is alleen voor als je een deel van je huis als kantoorpand wil laten aanmerken. Maar dat is niet nodig. Je kunt gewoon vanuit huis werken.


(Er zijn belasting voordelen voor als je appart kantoor pand hebt bij je woning. Dus dat je de kosten van onderhoud enzo zakelijk kan rekenen. )

Re: Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

10
Allebei bedankt voor de antwoorden, daar kan ik wel wat mee.

Ikzelf woon dus ook thuis en er is nog iemand in huis die eventuele telefoontjes kan aannemen. Deze is dan echter niet in dienst. Zal dit een probleem zijn of is dat gewoon een manier van aanpak?

Gr. Kevin
Beginnende ondernemer (volop in de serieuze "research-fase").

Re: Enkele vragen m.b.t. opzetten webwinkel

11
Het is niet een probleem als een huisgenoot incidenteel de telefoon oppakt. Je hoeft niet iedereen die af en toe helpt in dienst te nemen. Je betaalt ze ook niet neem ik aan. Iedereen mag jou gratis helpen. Als dat structurelere vormen aanneemt moet je alleen zorgen dat je altijd kunt aantonen dat je deze personen op geen enkele manier structureel beloont, want dat is het enige dat de belasting zou kunnen doen; suggereren dat je iemand "zwart" in dienst hebt, en dan proberen loonbelasting/sociale lasten te vorderen. Maar dat is nogal theoretisch, heb in de praktijk nog niet gezien dat een partner of kind dat in een zaak vanuit huis meehelpt op die manier behandeld werd. Geen echt probleem dus.

Je kunt je wel afvragen of je huisgenoot wel telefoontjes van je klanten kan en wil beantwoorden... is er genoeg kennis van je aanbod? Zit er bij die persoon geen taboe op praten over erotische artikelen?