Productaansprekelijkheid

1
Hoe gaan jullie om met productaansprakelijkheid. Sluiten jullie daar een verzekering voor af. Of dekken jullie zoveel mogelijk af in de algemene voorwaarden?
Is het raadzaam als het gaat om hangmatten?

Re: Productaansprekelijkheid

2
Oebele schreef: Of dekken jullie zoveel mogelijk af in de algemene voorwaarden?
De wet staat boven jouw algemene voorwaarden. Je kan de wet niet overtreden door in je algemene voorwaarden te zetten dat je ergens niet aansprakelijk voor bent, als de wet zegt dat je dat wel bent. Kortom; je kan het niet afdekken met je algemene voorwaarden.

Re: Productaansprekelijkheid

3
Dat is een lastige, omdat je hier veelal te maken hebt met een vorm van ketenaansprakelijkheid. Voor de consument is de verkoper het eerste aanspreekpunt, maar de verkoper kan de schade in tweede aanleg vaak verhalen op de fabrikant of importeur.

Neem de producten die je levert onder de loep. Welke garantie geeft de fabrikant zelf, op de verpakking of in een bijsluiter? Wat wordt er vermeld over conformiteit met Europese of Nederlandse normen? Wat zegt de gebruiksaanwijziging en is die opgesteld in begrijpelijk Nederlands of alleen in Kantonees?

Re: Productaansprekelijkheid

4
voor zo iets als hangmatten zou ik altijd een verzekering afsluiten
stel dat iemand er uitvalt en gewond raakt
als je dan aansprakelijk gesteld wordt omdat er iets mis was met die hangmat kan het het je vreselijk veel geld kosten
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Productaansprekelijkheid

5
Ik zou zeker een verzekering afsluiten. Voor als iemand op de grond stort en zijn nek breekt bijvoorbeeld. Ook al zou je de schade kunnen verhalen op de leverancier, je maakt altijd kosten in zo'n geval.
Rechtsbijstand zou ik overigens ook afsluiten voor het geval je dan in een juridisch conflict met je leverancier terecht komt. Grotere bedrijven kunnen je namelijk makkelijk "kapot procederen" ook al heb je in beginsel gelijk, en zou de rechter je ook gelijk geven als je je advocaten tot het einde van het proces kunt blijven betalen.

Algemene voorwaarden kun je weinig mee, omdat een consument van rechtswege extreem beschermd wordt; daar kun je in je avw niet op afdingen (je kan het wel doen, maar is niet rechtsgeldig, met het risico dat je voorwaarden in zijn geheel als nietig verklaard worden als je er eens aanspraak op wil maken op een wel geldig punt).

Dit is eigenlijk meer iets dat je moet regelen in je inkoopvoorwaarden, zodat je eventuele schade kunt verhalen op je leverancier. Want zakelijk gezien geldt het consumentenrecht niet en hebben (algemene/inkoop)voorwaarden weldegelijk hun nut.
Aangezien veel bedrijven inkoopvoorwaarden van kleine afnemers niet accepteren, kun je je dus het beste goed verzekeren, zeker bij een product waarvan het gebruik tot lichamelijk letsel kan leiden.