Hallo,
Ik ben bezig om begin volgend jaar een webwinkel te beginnen. Ik doe mijn inkopen in China, via deze website's krijg ik alleen geen factuur. Ik betaal via PayPal, kan ik deze betalingsbevestiging ook gebruiken als factuur?
Volgens mij zijn er op dit forum ook ondernemers welke in China inkopen, hoe doen jullie dit? Hoe boek je dit in?
Mvg,
Roald
Re: PayPal factuur voldoende voor administratie
2Voor het bepalen van de kostprijs van je verkopen (winst- en verliesrekening) en de actuele waarde van je voorraden (balans) is een betalingsbewijs alleen onvoldoende. Je moet administreren wat je wanneer door wie geleverd hebt gekregen. Voeg er bij het ontbreken van een factuur bijvoorbeeld een orderbevestiging aan toe of een pakbon. Ontbreken ook die, print dan de webpagina met het totaaloverzicht in het winkelwagentje. Een factuur is natuurlijk beter, maar bij gebrek aan beter kun je beter te veel administreren dan te weinig.roald schreef:Ik doe mijn inkopen in China, via deze website's krijg ik alleen geen factuur. Ik betaal via PayPal, kan ik deze betalingsbevestiging ook gebruiken als factuur?
Re: PayPal factuur voldoende voor administratie
3Bedankt Ward voor je reactie!
Maar zou de belastingdienst niet moeilijk gaan doen als er alleen maar van dat soort facturen in je administratie zitten?
Nog een ander klein vraagje wat eigenlijk niet in dit topic thuis hoort. Bij b2b kan een bedrijf zijn bestelde producten toch niet retour sturen?
Maar zou de belastingdienst niet moeilijk gaan doen als er alleen maar van dat soort facturen in je administratie zitten?
Nog een ander klein vraagje wat eigenlijk niet in dit topic thuis hoort. Bij b2b kan een bedrijf zijn bestelde producten toch niet retour sturen?
Re: PayPal factuur voldoende voor administratie
4Een factuur moet voor de belasting alleen aan bepaalde eisen voldoen als je aan de hand van die factuur bijvoorbeeld de BTW zou willen terugvorderen.roald schreef:Bedankt Ward voor je reactie!
Maar zou de belastingdienst niet moeilijk gaan doen als er alleen maar van dat soort facturen in je administratie zitten?
Dat is maar net hoe je er zelf als bedrijf mee om gaat. Bedrijven zijn niet door de wet beschermd waar consumenten dat wel zijn. Als jij besluit dat zakelijke klanten hun producten niet terug mogen sturen, dan kan je dat weigeren. Let er wel goed op dat het duidelijk is dat het om een B2B transactie gaat voordat de koop gesloten wordt. Bij een webshop zou iemand gemakkelijk kunnen opvoeren dat hij als particulier besteld heeft en het bij zijn werk heeft laten afleveren.Nog een ander klein vraagje wat eigenlijk niet in dit topic thuis hoort. Bij b2b kan een bedrijf zijn bestelde producten toch niet retour sturen?
- Advertentie
Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.
Re: PayPal factuur voldoende voor administratie
5Het is afhankelijk van het doel.
Alleen een factuur is geldend voor de financiële administratie. Deze factuur moet voldoen aan de standaard eisen van een factuur. (NAW gegevens, Origineel factuur nummer enz. enz.).
Voor je voorraad administratie heb je inderdaad een pakbon nodig, hierop staat wat is geleverd, tegen welke kostprijs en kwaliteit. Maar een pakbon heeft geen betrekking op je financiële administratie.
Als je geen factuur ontvangt en deze ook niet kan verkrijgen, zou je bewijsstukken moeten opnemen in je (financiële) administratie. Bewijsstukken zijn onder andere offerten, contracten of e-mails van bevestiging van de order (orderbevestiging). Deze zou je kunnen herleiden tot de daadwerkelijke betaling (per bank).
Ik denk dat de fiscus wel tevreden zal zijn met deze bewijsstukken.
Alleen een factuur is geldend voor de financiële administratie. Deze factuur moet voldoen aan de standaard eisen van een factuur. (NAW gegevens, Origineel factuur nummer enz. enz.).
Voor je voorraad administratie heb je inderdaad een pakbon nodig, hierop staat wat is geleverd, tegen welke kostprijs en kwaliteit. Maar een pakbon heeft geen betrekking op je financiële administratie.
Als je geen factuur ontvangt en deze ook niet kan verkrijgen, zou je bewijsstukken moeten opnemen in je (financiële) administratie. Bewijsstukken zijn onder andere offerten, contracten of e-mails van bevestiging van de order (orderbevestiging). Deze zou je kunnen herleiden tot de daadwerkelijke betaling (per bank).
Ik denk dat de fiscus wel tevreden zal zijn met deze bewijsstukken.
Re: PayPal factuur voldoende voor administratie
6Om verder op je tweede (offtopic) vraag in te gaan;
Het is B2B heel belangrijk om alle afspraken vast te leggen. Bijvoorbeeld door algemene voorwaarden op te nemen op je website en het opstellen van offertes, waarin duidelijk staat vermeld wat de afspraken zijn die je wilt aanbieden.
Het is B2B heel belangrijk om alle afspraken vast te leggen. Bijvoorbeeld door algemene voorwaarden op te nemen op je website en het opstellen van offertes, waarin duidelijk staat vermeld wat de afspraken zijn die je wilt aanbieden.