Goedkoop verzenden met oude guldenzegels toch mogelijk

1
Beste Forummensen,

Vorige week werden we opgeschrikt door het bericht van een enorme postzegelfraude.
Inmiddels is gebleken dat er één bedrijf is geweest (Vago uit Sittard) die postzegels zelf gedrukt heeft en via een aantal sites en tussenpersonen heeft verkocht (w.o. Boek2 en Verzendpro). De postzegels werden in het bedrijf geplakt op stickervellen. Het bleek dat ze per vel één geldige postzegel met een fosforblakje plakten. De scanapparatuur in de verzendcentra van PostNL las dat dat balkje af en men ging er vanuit dat alle zegels okay waren. Dat was dus niet zo. Ik heb begrepen dat apparatuur in beslag is genomen en dat er een aanhouding is verricht.
Deze websites leverden postzegels met een enorme korting die wel kon oplopen tot 35%. Wij vroegen ons af hoe het mogelijk was om met zo'n enorme korting te leveren. Maar ja, als je ze zelf drukt dan is dat vanzelfsprekend een eitje. Wij kopen onze postzegels zelf op veilingen in binnen- het buitenland, met het bedrijf Vago hebben wij gelukkig niets van doen.

Hoe kun je zien of de zegels echt zijn of niet?
Je hebt daarvoor een fosforlampje nodig. Op alle geldige zegels moet namelijk een fosforbalkje staan (behalve op de Juliana Reginazegels van 1968 die zijn met een zonder, dat is die serie van 1 gulden groen, 1,25, 2, 2,50, 5 en 10 gulden blauw). U kunt ook op een rustig moment naar de supermarkt in uw buurt gaan. Op bankbiljetten staat ook zo'n streepje en alle supermarkten hebben bij elke kassa wel zo'n aflezer staan.
Wij leveren de zegels voor een pakket met 20% korting (voor brieven 10%), het is inderdaad misschien niet de prijs die u gewend bent, maar ik kan u verzekeren dat dit toch een scherpe prijs is.
Als de zegels die u in uw bezit heeft inderdaad vals zijn is de kans groot dat uw bestelling wordt achtergehouden. Want ik heb begrepen van PostNL Security dat ze zeer alert zijn.
U kunt bij ons postzegels bestellen die wij leveren in pergamijn zakjes, zodat u in ieder geval zeker weet dat ze echt zijn. Vooraf betalen is niet nodig, bij uw bestelling ontvangt u een factuur.

Erik van Dort
http://www.postzegelhuisgroningen.nl

Re: Goedkoop verzenden met oude guldenzegels toch mogelijk

2
Ik kreeg vandaag deze informatie per e-mail toegestuurd. Ik zal mijn reactie ook even op dit forum plaatsen:

Ik ben het met u eens dat originele oude postzegels gewoon nog geldig moeten zijn. Het is jammer dat de eerlijke handelaren hierdoor gedupeerd worden.

Het is alleen wel zo dat ik het erg belangrijk vind dat het probleem van de valse postzegels goed aangepakt wordt. PostNL loopt een hoop omzet mis door valse postzegels en dit kan de postzegelprijs opdrijven.

Ik verwacht dat er steeds minder oude postzegels op de markt zullen komen, omdat nieuwe postzegels hun waarde behouden. Met nieuwe postzegels is het namelijk niet meer nodig om zegels met een kleine waarde erbij te plakken. Dit betekent dat het aantal valse postzegels zal stijgen als er door handelaren evenveel oude postzegels geleverd blijven worden.

Ik vind dat een besparing van 10% voor brievenbuspost en 20% voor pakketten niet opweegt tegen de nadelen, maar dat is slechts mijn mening.

Ik bestel zelf regelmatig iets via internet en merk dat vooral ebay'ers en webshops met heel weinig bestellingen post verzenden met oude postzegels. Voor een webshop leveren de oude postzegels al snel geen besparing meer op. Je kan ook besparen door gebruik te maken van partijenpost / frankeermachine en een pakkettencontract.
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: Goedkoop verzenden met oude guldenzegels toch mogelijk

3
Hier wil ik graag even wat aan toevoegen:

Vanmorgen op het postkantoor lagen er flyers met daarop de mededeling dat poststukken met guldenpostzegels (geplakt op een sticker) niet meer worden geaccepteerd.
Dit, omdat in veel gevallen, de postzegels vals zijn.


Je geeft trouwens aan dat je postzegels verkoopt, maar je site is nog steeds offline?