Ik kan me aardig vinden in wat ik hierboven allemaal las maar heb wel een opmerking: het aantal retouren hoeft niet perse hoger te zijn in de kinderkledingbranche,ik denk dat dat ook te maken heeft met welke doelgroep/segment je te maken hebt. Ik zit ook (gedeeltelijk) in de kinderkleding en het aantal retouren is bij mij op 1 hand te tellen.Mijn doelgroep is zeer bewust in de aankopen en doet daardoor minder snel een miskoop, ook is mijn kleding in het echt nog mooier dan op de site omdat je het kan voelen

en dus valt het nooit tegen. Met goeie informatie over hoe de maten vallen gaat ook dat goed. Er worden bij mij niet veel aankopen gedaan door familieleden die niet veel ervanaf weten, die kunnen namelijk een cadeaubon kopen

Dus ja, dan valt het aantal retouren reuze mee!
Waar je inderdaad wel rekening mee moet houden is dat de kinderkleding markt overvol is. En ja je kan natuurlijk met een uniek concept of je USP nu ook nog een goeie shop op zetten waar leuk mee te verdienen valt.
Wat ik wel merk is dat je last kan hebben van de kleine shops die het voor de leuk doen, voor erbij, en de markt zo stuk concurreren.Zij hoeven er niet van te eten en gaan soms ver onder de RRP zitten.
En waarom er veel shops te koop staan: ik denk inderdaad ook de koude kermis.Vooral de begin fase kost zoveel meer dan de meeste mensen zich realiseren. En dan "kost" in de zin van tijd en geld.Als je het goed wilt doen en geen megagroot budget hebt dan gaat er heeeel erg veel tijd in zitten omdat je alles zelf moet doen, en als je pech hebt, is er iemand die jou concept overneemt maar diegene heeft net wat meer budget of kruiwagens en daar gaan jouw (petentiele) klanten.
Dus: als het echt vanuit een passie is zou ik iedereen aanraden een shop te beginnen maar als het puur als werk gezien wordt ter vervanging van een andere baan die "veel" werk is zou ik een kinderkledingshop afraden.