Wat is wijsheid? (inventaris)

1
Beste mensen,

Nu mijn webwinkel steeds meer vorm begint te krijgen, loop ik tegen het volgende aan;
Ik heb contacten met verschillende leveranciers die ieder zo hun eigen voorwaarden hanteren (minimale bestelwaarde, minimaal aantal af te nemen producten etc.).
Omdat mijn aanloopbudget niet al te hoog is moet ik keuzes maken mbt tot mijn aanbod. Grofweg zijn dit mijn twee opties:

- Een groot aanbod met veel verschillende soorten en merken, waarbij de klant slechts een beperkt aantal maten van het product aantreft, óf

-Een minder groot assortiment, waarbij wel (bijna) alle maten voorradig zijn.

Wat zou jullie voorkeur hebben?
Overigens kan ik bij optie één wel een mogelijkheid bieden om het product te bestellen bij de leverancier en alsnog de gewenste maat leveren, maar ik weet niet of de klant daar op (ook letterlijk) zit te wachten....
Iemand die een soortgelijke situatie heeft meegemaakt? Of een idee heeft wat ik het beste kan doen? Alvast bedankt!

O ja, het gaat om kinderkleding (niet geheel onbelangrijk om te vermelden :) )
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wat is wijsheid? (inventaris)

5
Bedankt voor jullie reacties, ik ben nog steeds aan het twijfelen...
Persoonlijk, als online shopper, haak ik vaak af wanneer een product niet in de gewenste maat te verkrijgen is.
Aan de andere kant zullen klanten door een breed assortiment wel eerder een bezoekje brengen en rondsnuffelen...En dan kan ik inderdaad een mogelijkheid bieden om producten op bestelling te leveren.

Ik blijf het lastig vinden...Zal er nog even een nachtje over slapen..

Re: Wat is wijsheid? (inventaris)

6
Ten eerste is je Inventaris, vanuit een boekhoudkundige blik, iets heel anders dan je voorraad. Ik snap dat je een beetje in de war kan raken van de term "inventariseren" --> van je voorraad.

Anyway,

Het is, zoals altijd, moeilijk een oordeel of advies te geven hierover. Ik heb namelijk geen flauw idee wat je probeert te verkopen. Daarnaast hebben allebei de opties voor en nadelen.

Ook als je hiernaar kijkt vanuit een marketing point of view is het moeilijk, want iedere klant heeft andere behoeften.

In een eerdere discussie is dit ook al een beetje aanbod gekomen; je verkoopt "vast moving consumer goods" die snel in waarde minder worden. Mijn tip aan hun was; Probeer je winst (als het waren het deel waarvan je wil leven c.q. een soort salaris / eigen vergoeding) en de kosten (Directe en indirecte kosten) zo snel mogelijk te dekken. Als je aan je "dekking" hebt voldaan, zet die oude voorraad in de uitverkoop, tegen kostprijs, zodat je extra liquiditeit creëert wat je weer kan investeren in nieuwe (courante) voorraad.

Dit slaat niet direct op jou. Wat ik jullie aanraad is om te onderzoeken wat wel en wat niet werkt. Ik zie namelijk te veel voordelen en nadelen aan allebei de systemen. Het is helemaal afhankelijk wat jullie klanten willen en jullie zijn de enige (te samen met jullie boekhouder / adviseur) die dit kunnen weten.

Als je dit niet weet, raad ik je aan dit te onderzoeken. Zegmaar; wat is de situatie nu, waar liggen onze kernpunten (beste verkopen). Waarom verkoopt dit zo goed? Waar liggen jullie knelpunten (onderandere wat verkoopt niet goed?) en natuurlijk waarom verkoopt dit niet goed.

Met google analatics kan je analyseren in welke regio je bezoekers uit komen. Welke pagina's c.q. producten worden het meest bekeken. Dit kan je vergelijken met je verkopen (en welke maten enz enz. worden het meest verkocht).

Hopelijk hebben jullie hier wat aan!
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Wat is wijsheid? (inventaris)

7
Bedankt voor het uitgebreide antwoord corduroy finance!
Allerlei goede informatie.
Ik heb besloten om mijn gevoel te volgen (en ervaring als online shoppende moeder) en een voorlopige inschatting te maken van de benodigde voorraad. Daarbij 'beperk' ik me tot een maximaal aantal merken (10) en zal ik inderdaad het koopgedrag en de behoeften van de consument analyseren.

Nogmaals bedankt!