Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

1
Beste collega's,

Zeer waarschijnlijk gaan we de complete fulfilment binnenkort uitbesteden. Daarom zouden we het afhalen van bestellingen moeten terugbrengen tot één vaste dag per week.

Wat is volgens jullie de meest geschikte weekdag?

Doelgroep: overwegend werkende ouders die speelgoed voor de kinderen kopen.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

6
Wouter Hol schreef:Waarom zou het afhalen tot 1 dag beperkt moeten worden?
Dat moet ook niet hoor, het mogen ook 2 dagen zijn, maar operationeel is dat het makkelijkst. Wekelijks één mailtje, de dames zetten alle bestellingen klaar, hup ik in de bestelbus en klaar.

Daarnaast vind ik duidelijke communicatie belangrijk: ...dag is vaste afhaaldag. En omdat communicatie volgens KiyOh niet mijn sterkste punt is, ben ik benieuwd naar inzichten van collega's.
StoreCore.io

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

8
RicardoV schreef:Maar communicatie hoeft niet direct te betekenen dat je afhaaldagen momenteel niet duidelijk zijn o.i.d. Beetje kort door de bocht.
Deels mee eens. De bijna open vraag naar "communicatie" in een online enquête kan door klanten compleet anders worden begrepen. De een denkt dan aan je e-mail, de tweede aan de telefonische klantenservice, een derde aan de info op je servicepagina's, enzovoort.

Ik bedoelde het eigenlijk concreter: "Afhalen met ... korting op ...dag" direct in de winkelwagen en de orderbevestiging. Dat is communicatie die niet kort door de bocht is, toch?
StoreCore.io

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

9
Met kort door de bocht bedoelde ik de conclusie die eigenlijk uit jouw tekst te halen was:
Daarnaast vind ik duidelijke communicatie belangrijk: ...dag is vaste afhaaldag. En omdat communicatie volgens KiyOh niet mijn sterkste punt is
Hiermee suggereer je eigenlijk dat omdat communicatie niet je sterkste punt is volgens je klanten, je de afhaal dagen wilt beperken tot 1 dag zodat dit duidelijk gecommuniceerd kan worden. Waarop mijn antwoord: Misschien zijn de afhaal dagen wel helemaal duidelijk maar schort er elders iets aan de communicatie naar de klant toe.
Ik bedoelde het eigenlijk concreter: "Afhalen met ... korting op ...dag" direct in de winkelwagen en de orderbevestiging. Dat is communicatie die niet kort door de bocht is, toch?
Dat is inderdaad niet kort door de bocht. Dat is gewoon duidelijke informatie. Maar zelfs wanneer je hier twee dagen van maakt hoeft het niet onduidelijk te zijn. Afhalen met 10% korting kan op maandag en vrijdag van 10:00 tot 22:00.

Ik weet niet hoe je het momenteel hebt geregeld en ik weet ook niet wat klanten allemaal invullen, maar n.a.v. je eerdere berichten had ik dus het gevoel dat je de communicatie allemaal naar de (voor jou blijkbaar onduidelijke) afhaaldagen schoof.

Als antwoord op Wouter Hol geef je aan dat het niet noodzakelijk is om je tot één afhaaldag te beperken. Doe dit dan ook niet. Want klanten die een dag na je afhaaldag bestellen met korting zouden zeven hele dagen moeten wachten.

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

10
RicardoV schreef:Misschien zijn de afhaal dagen wel helemaal duidelijk maar schort er elders iets aan de communicatie naar de klant toe.
Die is inderdaad glashelder. De iets lagere score op communicatie komt niet van klanten die bestellingen afhalen, dus daar ligt het niet aan.
RicardoV schreef:Als antwoord op Wouter Hol geef je aan dat het niet noodzakelijk is om je tot één afhaaldag te beperken. Doe dit dan ook niet. Want klanten die een dag na je afhaaldag bestellen met korting zouden zeven hele dagen moeten wachten.
Een plan B is in de maak: het fulfilmentbedrijf kan over circa een halfjaar zelf een afhaalpunt openen. Begrijpelijkerwijs met slagen om de arm, dus niet gegarandeerd. Tot die tijd zoek ik een oplossing voor de erg ruime regeling die we nu hebben: 7 dagen per week, ook op zondag, van 10:00 to 20:00 uur afhalen. Daarop moet ik hoe dan ook iets inleveren; vraag is dan dus wat je daarvan moet overhouden.
StoreCore.io

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

11
Ik zou ook inderdaad vrijdag doen.

Woensdag en zaterdag zijn meestal nog de sportclubjes dagen of zwemles dagen.
Wat te denken van kinderfeestjes....Wij moeders racen ons kapot op deze dagen. :?

Op vrijdag is dat een stuk minder.
Even heel praktisch gedacht: boodschappen doen, oh ja ook nog even pakketje ophalen... No problem.

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

12
Aangezien klanten nu de gehele week bij je kunnen afhalen, is er wellicht een patroon te ontdekken. Welke dag(en) hadden voorheen de voorkeur.

Puur op gevoel zou ik vrijdag beschikbaar houden voor afhalen. En dan bij voorkeur de middag én avond eventueel in combinatie met de woensdag.

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

13
Er is inderdaad een patroon. In aflopende volgorde zijn dit de dagen waarop klanten bestellingen afhalen.

1. Dinsdag
2. Woensdag
3. Vrijdag
————————
4. Maandag
5. Donderdag
6. Zaterdag
7. Zondag

De verschillen tussen dinsdag, woensdag en vrijdag zijn echter klein, ze kunnen bijna gezamenlijk op een gedeelde eerste plaats. Vandaar de vraag.
StoreCore.io

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

15
biancib schreef:Ik zou vrijdag nemen, want dan stoppen veel mensen iets vroeger met werken. En zijn mama's die 4/5de werken vaak thuis om het huis op orde te zetten voor het weekend :-)
Papa's inderdaad ook. Probeer op vrijdagmiddag maar eens een zakenrelatie te bellen... die zijn opvallend vaak afwezig vanwege een "afspraak buiten de deur" :)

Vrijdag is inderdaad geen slechte keuze, ook omdat veel gezinnen en families aansluitend in het weekend een verjaardag of ander feest vieren.

Beetje off topic: uit ervaring weet ik dat er in afhaaltijden een duidelijk verschil is. Moeders komen meestal overdag, 's avonds worden de vaders eropuit gestuurd.
StoreCore.io

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

17
Maar als je nu 7 dagen per week hebt, waarom dan niet van 7 naar 3? Dan heb je je top 3 en niet gelijk zo'n enorme beperking. Als je slechts 1 dag kiest is de kans enorm groot dat er klanten zijn die nooit op die dag kunnen (om wat voor reden dan ook). Met twee dagen is die kans gigantisch veel kleiner.

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

20
Wij hebben afhalen gepland op werkdagen tussen 16.00-17.00.

Ik denk dat communicatie hierin belangrijk is.

Verder heb ik ook al eens overwogen om een 'automatiek' te plaatsen. Struikelblok is de techniek. Dat is trouwens niet onoplosbaar.
Onze pakketten lenen zich er niet altijd voor, maar voor kleinere pakketjes zie ik dat zeker zitten.
Onze Google virtuele tour al gezien?
Neem een kijkje in ons magazijn

Re: Eén vaste afhaaldag per week ... maar welke?

23
Voor jou artikelen, zeg ik persoonlijk: Zaterdag, een doordeweekse avond?

Vervelend is, dat als je geopend bent er niemand komt, ben je dicht, staan ze voor je deur.

Dit zijn in het voorjaarsseizoen onze openingstijden van de "houten" winkel:

ma t/m vr. 7.00 tot 18.00
za 7.00 tot 15.30

En nog kunnen mensen dan slecht tijd vinden om langs te komen.

Succes!
Nobelhout, Groot assortiment in Tuinhout