Ervaringen met arbeidsongeschiktheidsverzekering

1
Mijn webwinkel is mijn enige bron van inkomsten en samen met mijn partner (in loondienst) draagt ongeveer evenveel bij aan het gezinsinkomen. Als mijn inkomen zou wegvallen, dan wordt het op een houtje bijten. Daarom heb ik een arbeidsongeschiktheidsverzekening afgesloten die mij €160 per maand kost.

Heeft er hier iemand met een dergelijke verzekering ervaring met arbeidsongeschiktheid en hoe is dat toen verlopen met de verzekering. Is een dergelijke verzekering de moeite waard? Wat is jullie mening hierover?
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Ervaringen met arbeidsongeschiktheidsverzekering

2
Het belangrijkste aandachtspunt bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen is gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid. Als je, bij wijze van spreken, als webwinkelier je muishand verliest, keert een verzekering vaak alleen een percentage uit voor gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, terwijl je wel maandelijks premie betaalt voor volledige arbeidsongeschiktheid.

Tweede aandachtspunt is hoe de hoogte van de premie en uitkering worden bepaald. Is die namelijk inkomensafhankelijk maar draai je toevallig nét een slecht jaar, dan keert de verzekering mogelijk veel minder uit, maar heb je in betere jaren daarvoor wel meer premie betaald.

Heel veel kleine lettertjes heel goed doorlezen.

Re: Ervaringen met arbeidsongeschiktheidsverzekering

3
De arbeidsongeschiktheidsverzekering is een beetje een lastige. Aan de ene kant is dat ding bijzonder duur en gaat in de meeste gevallen maar 30-40% van de premie werkelijk naar uitkeringen. Oftewel je betaalt, gemiddeld gezien, ruim twee keer zoveel dan het werkelijk opbrengt. Een van de redenen waarom veel ondernemers hem niet hebben.

Aan de andere kant is het besparen erop, en het zoeken naar de goedkoopste, soms nog erger. Als er dan iets gebeurt ben je onderverzekerd, heb je geen ander vangnet dan bijvoorbeeld bijstand, en als je een beetje rondgesurft hebt naar de beste premie zit je meestal met een verzekering die zo'n beetje alles uitsluit.

Ermee wachten is ook geen optie want tegenwoordig heeft iedereen wel een of andere klacht rond zijn 40e en sluiten verzekeraars massaal mensen uit als je niet de meest gezonde persoon op aarde bent. 40 en een twijfelachtige moedervlek laten verwijderen? Die mogelijke huidkanker kan al reden zijn om je uit te sluiten! Soort motto: Verzekeren rond je 20e om zeker te zijn dat je een uitkering kan krijgen rond je 55e dus.

En last but not least: Als je webwinkel goed draait is het ook een uitkering die bij lange na de praktijk mist. Als je personeel hebt die door jou wordt aangestuurd en je valt zelf weg is een uitzendkracht of interim-ondernemer geen optie of vele malen duurder dan wat je zelf verzekerd, en is je kostenpost dus meestal vele malen hoger dan je eigen salaris. Maar ja, het bedrijf zul je toch moeten stoppen als je ongeschikt raakt dus tsja. In ieder geval verzeker je geen huidige situatie, zoals je met de meeste andere verzekeringen doet.

Het is echt een verzekering die je afsluit op gevoel. Persoonlijk slaap ik beter als ik weet dat ik dit verzekerd heb. Ik betaal flink meer dan die 160 euro per maand, terwijl mijn uitkering lang niet op "een HBO-salaris" is gebaseerd. Maar er is in ieder geval iets van een vangnet....
Nu op mijn weblogs:

Re: Ervaringen met arbeidsongeschiktheidsverzekering

4
Voor die €160 ligt de uitkering op bijstandsniveau bij 100% arbeidsongeschiktheid (vast inkomen verzekerd, vaste premie), voldoende aanvulling op het gezinsinkomen om de rekeningen te kunnen betalen. Bijstand krijg je niet als je partner een inkomen heeft, dus moet je het zelf regelen. Mijn huidige inkomen verzekeren vind ik zonde van het geld, dat gebruik ik liever om nu te genieten.

Nog steeds niemand die ooit een beroep heeft gedaan op zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering en wil delen hoe dat is verlopen?
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.