Prijsspider?

1
Ik ben bekend met o.a. Magento als OS webwinkel software.

Een van de ideeën die ik heb betreft een webwinkel met bijzonder groot (en exclusief) assoritment.
Het probleem met zoveel producten is dat het voor één persoon bijzonder lastig wordt om de prijzen up-to-date te houden.

Is het mogelijk de prijs afhankelijk te maken van de prijs van een andere aanbieder? En daar bijvoorbeeld een X percentage boven of onder te gaan zitten?
Ik heb wel eens het e.e.a. gelezen over spiders? Maar heb geen idee of dit een oplossing is, en ook toegepast kan worden binnen Magento (of evt andere software, bij voorkeur OS).

Re: Prijsspider?

2
vBroekhoven schreef:Een van de ideeën die ik heb betreft een webwinkel met bijzonder groot (en exclusief) assoritment.
Dat is een onlogische tegenspraak: een exclusief assortiment is zelden heel breed; hoe breder het assortiment, hoe groter het aantal concurrenten.
vBroekhoven schreef:Het probleem met zoveel producten is dat het voor één persoon bijzonder lastig wordt om de prijzen up-to-date te houden.

Is het mogelijk de prijs afhankelijk te maken van de prijs van een andere aanbieder? En daar bijvoorbeeld een X percentage boven of onder te gaan zitten?
Ja, dat kan, maar helemaal automatisch moet je het nooit maken.

Het komt wel eens voor dat een concurrent onder je eigen inkoopprijs verkoopt: die dumpt bijvoorbeeld oude voorraden met verlies, verkeert in liquiditeitsproblemen of heeft gewoon veel voordeliger ingekocht.

Daarnaast krijg je een negatieve prijsspiraal (en die is ook niet logisch bij een exclusief assortiment). Een marktleider bepaalt de prijs, jij duikt daar x procent onder. Marktleider verlaagt vervolgens de prijs, jij duikt daar opnieuw onder. Per saldo bepaal je dan nooit zelf je eigen prijs (de marktleider leidt en jij volgt) en ondertussen levert iedereen marge in.
StoreCore.io

Re: Prijsspider?

3
Bedankt voor je reactie.
Dat is een onlogische tegenspraak: een exclusief assortiment is zelden heel breed; hoe breder het assortiment, hoe groter het aantal concurrenten.
Point taken.
Ja, dat kan, maar helemaal automatisch moet je het nooit maken.
Het komt wel eens voor dat een concurrent onder je eigen inkoopprijs verkoopt: die dumpt bijvoorbeeld oude voorraden met verlies, verkeert in liquiditeitsproblemen of heeft gewoon veel voordeliger ingekocht.
Daarnaast krijg je een negatieve prijsspiraal (en die is ook niet logisch bij een exclusief assortiment). Een marktleider bepaalt de prijs, jij duikt daar x procent onder. Marktleider verlaagt vervolgens de prijs, jij duikt daar opnieuw onder. Per saldo bepaal je dan nooit zelf je eigen prijs (de marktleider leidt en jij volgt) en ondertussen levert iedereen marge in.
Ik begrijp de risicio's van volledige automatisering, zou je me toch een zoekterm in de juiste richting kunnen geven? Dan kan ik me er verder op oriënteren.

Re: Prijsspider?

4
Ik denk niet dat mede webwinkeliers je hier gaan helpen... Jij bent een gevaar voor de marge die je mede webwinkeliers hebben...

Verder snap ik niet dat je alleen wil concurreren op de prijs... vind ik persoonlijk altijd een zwaktebod.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Prijsspider?

5
eentje schreef:Ik denk niet dat mede webwinkeliers je hier gaan helpen... Jij bent een gevaar voor de marge die je mede webwinkeliers hebben...

Verder snap ik niet dat je alleen wil concurreren op de prijs... vind ik persoonlijk altijd een zwaktebod.
Als je dit een zwaktebod vindt ben ik geen gevaar voor je toch?

Re: Prijsspider?

6
Zelfs prijsvergelijkingssites slaan aan de lopende band de plank mis, hoewel prijzen vergelijken toch hun "core business" is. Een screen scraper trekt de verkeerde prijs van een webpagina, een dagaanbieding staat wekenlang op de eenmalige dagprijs, een artikel heeft nog wel een prijs maar is uitverkocht, een artikel is zogenaamd goedkoop maar er komen € 15 verzendkosten bij, enzovoort, enzovoort. Dat gaat 'm dus niet worden.

Als je een "laagste prijs-garantie" wilt aanbieden, kan dat ook door tussenkomst van bezoekers zelf. "Elders goedkoper? Laat het ons weten!" Voor zo'n price match bestaan ook Magento-extensies, bijvoorbeeld deze:

http://www.magentocommerce.com/magento- ... -8018.html
StoreCore.io