Klant haalt bestelling niet op

1
De volgende situatie doet zich voor. Een klant heeft een bestelling geplaatst, en heeft aangegeven deze te komen ophalen. Wij doen dat alleen op afspraak. De eerste afspraak heeft de klant op het laatste moment afgezegd. Op mijn mail over een nieuwe afspraak heb ik geen reactie meer ontvangen
Wat doen jullie met zo'n situatie? En hoe lang blijf je er achteraan mailen?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Klant haalt bestelling niet op

5
Vervelend, zeker als er al betaald is..rustig afwachten denk ik. Misschien bellen om nieuwe afspraak te maken, als je zijn tel.nr. hebt?
Had er laatst ook een, die had afspraak gemaakt om 't op te halen maar kwam niet. Reageert ook niet meer op e-mail, dus maar geannuleerd.

Re: Klant haalt bestelling niet op

8
@noukbos schreef:Vervelend, zeker als er al betaald is..rustig afwachten denk ik. Misschien bellen om nieuwe afspraak te maken, als je zijn tel.nr. hebt?
Had er laatst ook een, die had afspraak gemaakt om 't op te halen maar kwam niet. Reageert ook niet meer op e-mail, dus maar geannuleerd.
Ik heb helaas geen telefoonnummer van de klant, maar ga er zeker nog even achteraan mailen. En op een gegeven moment houdt het ook op hoor...

Re: Klant haalt bestelling niet op

9
Tanya schreef:
@noukbos schreef:Vervelend, zeker als er al betaald is..rustig afwachten denk ik. Misschien bellen om nieuwe afspraak te maken, als je zijn tel.nr. hebt?
Had er laatst ook een, die had afspraak gemaakt om 't op te halen maar kwam niet. Reageert ook niet meer op e-mail, dus maar geannuleerd.
Ik heb helaas geen telefoonnummer van de klant, maar ga er zeker nog even achteraan mailen. En op een gegeven moment houdt het ook op hoor...

Op zich ook wel een Lesson learned.. Bij vooruitbetaling altijd om een telefoonnummer vragen voor het "in geval van".

Mocht je het adres hebben: http://www.nummerzoeker.com/

Re: Klant haalt bestelling niet op

10
Jamievs schreef:Op zich ook wel een Lesson learned.. Bij vooruitbetaling altijd om een telefoonnummer vragen voor het "in geval van".
De klant heeft de bestelling inmiddels toch nog opgehaald. :)
De volgende keer zal ik zo'n afspraak inderdaad gewoon telefonisch maken.
Wat ik me wel afvraag is wiens verantwoordelijkheid het juridisch is dat de klant de bestelling ophaalt. Zegt de wet daar iets over?

Re: Klant haalt bestelling niet op

11
Je bedoelt als jouw pand bijvoorbeeld afbrandt, of de klant dan nog recht heeft op geld terug/navordering?

Voor afhalen gelden dezelfde regels als voor koop op afstand. Jij draagt dus het risico over het product totdat deze wordt opgehaald door de klant.

Re: Klant haalt bestelling niet op

12
RicardoV schreef:Je bedoelt als jouw pand bijvoorbeeld afbrandt, of de klant dan nog recht heeft op geld terug/navordering?

Voor afhalen gelden dezelfde regels als voor koop op afstand. Jij draagt dus het risico over het product totdat deze wordt opgehaald door de klant.
Nee, ik bedoel, als de klant gewoon de bestelling helemaal nooit meer komt ophalen.
Moet ik dan op een bepaald moment het geld terug overmaken en de koop van mijn kant ontbinden?

Re: Klant haalt bestelling niet op

13
Enerzijds is de maximale wettelijke levertermijn bij een koop op afstand 30 dagen. Je kunt niet aan die wettelijke verplichting voldoen als de klant niet binnen 30 dagen komt opdagen. Dat kun je overmacht noemen; door toedoen van de klant kun je niet aan je leveringsverplichting voldoen en dag mag een reden zijn om de koop na 30 dagen te ontbinden.

Interessante vraag is dan: moet je de koper omgekeerd ook 30 dagen de tijd gunnen om iets op te halen? Je zult in elk geval een redelijke termijn moeten aanbieden. Dat is duidelijk niet "u moet het per se morgen ophalen", want dat is onredelijk bezwarend, maar hoeveel langer dan wel?

Anderzijds mag je telefonisch of per e-mail altijd een individuele overeenkomst aangaan. Bij een individuele overeenkomst mag je tot op zekere hoogte afwijken van wettelijke bepalingen én van je algemene voorwaarden.
Tanya schreef:Nee, ik bedoel, als de klant gewoon de bestelling helemaal nooit meer komt ophalen. Moet ik dan op een bepaald moment het geld terug overmaken en de koop van mijn kant ontbinden?
Dat hangt er dus van af wat eventueel hebt afgesproken en wat je bedoelt met "helemaal nooit meer": 3 dagen, 2 weken, die wettelijke 30 dagen?