Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wanneer?

1
Op internet lees ik hele tegenstrijdige dingen met betrekking tot de retourtermijn.

Kijk ik bij Consuwijzer dan staat daar dat de retourtermijn 7 werkdagen is. Ik ga er vanuit dat deze site up to date is, maar:

Op internetkassa.nu staat een ongedateerd bericht waarin naar mijn idee al definitief is dat de retourtermijn naar 14 dagen is gegaan. Zet je dit niet in je voorwaarden of informeer je de klant niet goed dan heb je helemaal de hoofdprijs, een retourtermijn van een jaar voor de klant!
http://www.internetkassa.nu/nieuws/380- ... taten.html Ze maken hierop een verwijzing naar een bericht vanuit de EU.

Via de volgende link wordt gemeld dat de termijn van 7 naar 14 dagen gaat, het verschil tussen gewone en werkdagen wordt hierin niet genoemd. http://ictrecht.nl/webwinkels/veelgemaa ... ingsrecht/

Kortom hoelang moet de retourtermijn bedragen, 7 of 14 dagen en als het 14 is, is het dan gewone dagen of werkdagen?

Bedankt alvast voor het antwoorden!

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

2
De zichttermijn gaat inderdaad van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. Deze Europese richtlijn moet echter nog worden overgenomen in lokale, nationale wetgeving. Dat kan anderhalf jaar op zicht laten wachten.

Je mag kopers méér bieden dan het wettelijk minimum, en de betere webwinkels doen dat dus ook. Als je nu al 14 kalenderdagen of méér in plaats van het wettelijk minimum 7 werkdagen aanbiedt, wordt het nooit een probleem.

Niet vergeten: de termijn gaat in vanaf het moment waarop de koper een bestelling concreet ontvangt, niet eerder, dus ook niet bij het bevestigen van de bestelling en ook niet bij het betalen.
StoreCore.io

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

3
Dank je wel Ward!

Dat je in positieve zin mag afwijken wist ik (ik zit nog even in een overgangsfase, ik wil wel omzetten maar bijv een Klarna met achteraf betalen is in deze niet echt handig, als de klant op 't randje van 14 dagen zit met aangeven dat hij wil retourneren dan kan het gebeuren dat ik de herinneringskosten kan betalen omdat ik het artikel dan nog niet terug heb en al wel moet blokkeren bij Klarna, komt het toch niet terug dan heb ik voor niks geblokkeerd)

En dat het leveren pas ingaat de eerste werkdag na ontvangst was me ook bekend maar er zijn vast nog webwinkeliers die deze info goed kunnen gebruiken.

Bedankt!

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

4
Zet in je retour voorwaarden dat het product BINNEN 14 dagen herroeping termijn terug moet zenden !
Niet NA 14 dagen want dan zou de klant het kunnen houden tot wel 30 dagen of zelfs langer :wink:

Je moet niet bang zijn voor discussies, want die krijg je anno 2012 toch wel.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

5
opabert schreef:Zet in je retour voorwaarden dat het product BINNEN 14 dagen herroeping termijn terug moet zenden !
Niet NA 14 dagen want dan zou de klant het kunnen houden tot wel 30 dagen of zelfs langer :wink:

Je moet niet bang zijn voor discussies, want die krijg je anno 2012 toch wel.
Mag dat wel? Ik geloof het niet.

De klant zal namelijk wettelijk ook het recht hebben om het na de melding binnen x dagen op de post te doen. Je mag de klant niet verplichten dit binnen de 14 dagen op de post te doen. Wel moet de melding er zijn.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

6
RicardoV schreef: Mag dat wel? Ik geloof het niet.

De klant zal namelijk wettelijk ook het recht hebben om het na de melding binnen x dagen op de post te doen. Je mag de klant niet verplichten dit binnen de 14 dagen op de post te doen. Wel moet de melding er zijn.
Jij mag en pas Nadat de klant een RMA nummer van jouw heeft ontvangen,
en dus akkoord is gegaan met de door jouw in de retour voorwaarden genoemde "redelijke termijn waarbinnen.........."
Deze "binnen redelijke termijn" bepaal jij als ondernemer.

Als je dit niet in de algemene voorwaarden vermeld,
kan de klant zelfs na 12 maanden nog besluiten om dan pas terug te sturen.
En dat willen we toch niet of wel ?

Zomaar vraag en na aanleiding van jouw reacties.
Heb jij een echte webshop of ben jij particulier ?
Wat is jouw omzet per jaar ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

7
opabert schreef:
RicardoV schreef: Mag dat wel? Ik geloof het niet.

De klant zal namelijk wettelijk ook het recht hebben om het na de melding binnen x dagen op de post te doen. Je mag de klant niet verplichten dit binnen de 14 dagen op de post te doen. Wel moet de melding er zijn.
Jij mag en pas Nadat de klant een RMA nummer van jouw heeft ontvangen,
en dus akkoord is gegaan met de door jouw in de retour voorwaarden genoemde "redelijke termijn waarbinnen.........."
Deze "binnen redelijke termijn" bepaal jij als ondernemer.

Als je dit niet in de algemene voorwaarden vermeld,
kan de klant zelfs na 12 maanden nog besluiten om dan pas terug te sturen.
En dat willen we toch niet of wel ?

Zomaar vraag en na aanleiding van jouw reacties.
Heb jij een echte webshop of ben jij particulier ?
Wat is jouw omzet per jaar ?
Er is laatst een artikel verschenen waarbij vermeld werd dat deze wetswijziging ook inhoudt dat de klant na de melding de bestelling binnen xx dagen moet terug sturen. Ga jij de klant verplichten om het binnen de zichttermijn terug te sturen dan mag dat niet, want de klant heeft dan wettelijk langer de tijd om het terug te sturen. 12 maanden is natuurlijk overdreven.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

8
Ward schreef:De zichttermijn gaat inderdaad van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. Deze Europese richtlijn moet echter nog worden overgenomen in lokale, nationale wetgeving. Dat kan anderhalf jaar op zicht laten wachten.

Je mag kopers méér bieden dan het wettelijk minimum, en de betere webwinkels doen dat dus ook. Als je nu al 14 kalenderdagen of méér in plaats van het wettelijk minimum 7 werkdagen aanbiedt, wordt het nooit een probleem.

Niet vergeten: de termijn gaat in vanaf het moment waarop de koper een bestelling concreet ontvangt, niet eerder, dus ook niet bij het bevestigen van de bestelling en ook niet bij het betalen.
De Richtlijn Consumentenrechten gaat uit van volledige harmonisatie. Dit houdt in dat er niet mag worden afgeweken van alle bepalingen. Er mag dus geen strengere of minder strenge bescherming aan de consument geboden worden. Dus er moet 14 werkdagen termijn aangeboden worden.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

10
Ik weet het niet precies uit mijn hoofd in welke overweging/artikel van de Richtlijn Consumentenrechten het staat, maar de RL gaat uit van volledige harmonisatie. Dit houdt in dat de lidstaten geen strengere of mindere bescherming mag bieden aan de consument. De Europese Commissie heeft voor harmonisatie gekozen inzake overeenkomst op afstand en colportage om zo de interne markt en de grensoverschrijdende handel te bevorderen. De eerder Richtlijn inzake de overeenkomst van afstand ging uit van minimumharmonisatie, waardoor er versnippering is ontstaan in de EU. Verschillende lidstaten hebben namelijk strengere bepalingen vastgesteld dan de RL voorschreef.

Het Richtlijnvoorstel Consumentenrechten wilde meerdere gebieden harmoniseren zoals de algemene voorwaarden. Hier is veel kritiek op gekomen en uiteindelijk geldt de RL alleen voor bovenstaande onderwerpen.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

11
Ilse,

Klopt helemaal wat je zegt alleen moeten de richtlijnen eerst omgezet worden in nationale wetgeving, dus eerst een wetsvoorstel van betreffende staatssecretaris, en die moet weer door de beide kamers.

Dit proces is nu aan de gang dus de richtlijn is nog geen wet in NL.

Voor wat betreft de termijn... als jij 30 dagen zichttermijn wil aanbieden aan je klant mag dit, ook van de EU. Wetten geven het minimum aan, positieve uitzonderingen ten opzichte van de consument zijn altijd toegestaan.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

12
Het klopt inderdaad dat dit nog geen wetgeving is op dit moment. Ik dacht dat Nederland de RL voor december 2013 moet implementeren. Wel is het zo dat deze RL uitgaat van maximumharmonisatie/volledige harmonisatie, waardoor je geen strengere (dus gunstigere) bescherming voor de consument mag bieden. Dit vanwege de versnippering in de EU.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

13
Wel is het zo dat deze RL uitgaat van maximumharmonisatie/volledige harmonisatie, waardoor je geen strengere (dus gunstigere) bescherming voor de consument mag bieden.
Dit is volgens mij voor de lidstaten (landen) en niet voor de individuele winkels.
Dus alle landen zijn verplicht 14 dagen in te voeren maar de winkels mogen zelf naar 30.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

16
Ik snap er echt niks meer van.

Ik kreeg het vorige week aan de stok met mijn keurmerk, omdat e.o.a bobo van een concurrent klachten aan het indienen is bij ons keurmerk.

Het verhaal is zo;

Wij hebben in onze voorwaarden en op de site op diverse pagina's aangegeven dat retourneren mogelijk is binnen 14 dagen vanaf de dag dat het pakket bij de klant is afgeleverd.

Ook vraag ik hierbij of de klant het wel binnen 3 dagen nadat zij de bestelling hebben ontvangen, aan ons wil melden dat ze het retour sturen.

Nu heeft die bobo dus een melding gemaakt en kreeg ik van mijn keurmerk te horen, dat wij niet mogen vragen aan de klant of ze het willen melden omdat dit tegen de wet is.

Ook geven zij aan dat een klant binnen 7 dagen een retour mogen terug sturen, maar dat het herroepingsplicht 30 dagen is.

Ik mag dus niet op mijn site plaatsen dat retourneren mogelijk is binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelling.

Ik snap er echt serieus de ballen van, om het even plat te te zeggen.

Zij hebben mijn site in zijn geheel geinspecteerd en erna duidelijk aangegeven dat ze zelden een webwinkel zagen waarbij alles zo volgens de regels was.

Daar komen ze nu op terug blijkbaar want ik heb aan mijn regels niets veranderd.

Dat mijn concurrent graag meldingen maakt over andere shops is bij hun al bekend, en dat terwijl ze de punten die zij gemeld heeft als foutief, zelf ook hanteert op haar website.

Maar WAT is nou wettelijk juist. Ik snap het niet meer!

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

17
Dees26 schreef:Wij hebben in onze voorwaarden en op de site op diverse pagina's aangegeven dat retourneren mogelijk is binnen 14 dagen vanaf de dag dat het pakket bij de klant is afgeleverd.

Ook vraag ik hierbij of de klant het wel binnen 3 dagen nadat zij de bestelling hebben ontvangen, aan ons wil melden dat ze het retour sturen.
Met de laatste gaat het vermoedelijk mis: klanten worden verplicht binnen 3 dagen te melden dat ze willen retourneren. Met zo'n "snel beslissen of u wilt retourneren" verkort je de zichttermijn dus van 7 werkdagen naar 3 (kalender)dagen. Je overtreedt daarmee de wet en dan kan een keurmerk ook niet meer recht kletsen wat krom is.

Wel slecht dat ze dat niet even uitleggen.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

19
Dees26 schreef:Kijk dat verklaart een hoop.

Maar wat is dan toch die 30 dagen?

Zij hebben mij dat idd niet uitgelegd. Niets van alles eigenlijk. Alleen dat de melder er bekend staat als klacht indiener bij haar concurrenten
Een consument heeft recht op 30 dagen retour wanneer jij onjuiste informatie geeft over retouren. In dit geval is het melden binnen drie dagen niet conform de wet. En daardoor heeft een klant van jou recht om producten binnen 30 dagen te retourneren.

Een consument mag op de 14e dag een retour aanmelden en dan alsnog 5 dagen later verzenden, buiten deze retour termijn. Je mag ze alleen verplichten om het binnen de 14 dagen te melden.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

20
Oke dank je wel voor je informatie.

Maar dat zou dan dus betekenen dat ze de retour dus melden binnn 14 dagen (dat was dus eerst mijn 3 dagen) maar het retoursturen mogen ze dan maar doen wanneer ze willen? Want daar komt het laatste bericht hierboven op neer.

Ze zijn dus niet verplicht om het binnen een bepaalde termijn ook daadwerkelijk terug te sturen?

Sorry voor mijn vragen, maar ik wil echt zeker weten dat ik de juiste informatie aan mijn klanten geef.
Niet omdat het wettelijke regels zijn, maar gewoon omdat ik wil dat mijn klanten terugkomen omdat de service goed is en de regels juist zijn.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

21
Dees26 schreef:Oke dank je wel voor je informatie.

Maar dat zou dan dus betekenen dat ze de retour dus melden binnn 14 dagen (dat was dus eerst mijn 3 dagen) maar het retoursturen mogen ze dan maar doen wanneer ze willen? Want daar komt het laatste bericht hierboven op neer.

Ze zijn dus niet verplicht om het binnen een bepaalde termijn ook daadwerkelijk terug te sturen?

Sorry voor mijn vragen, maar ik wil echt zeker weten dat ik de juiste informatie aan mijn klanten geef.
Niet omdat het wettelijke regels zijn, maar gewoon omdat ik wil dat mijn klanten terugkomen omdat de service goed is en de regels juist zijn.
Er komt een wet die hier ook een termijn aan stelt. Volgens mij samen met de wijziging naar 14 dagen, maar dat weet ik allemaal niet in detail.

In principe kun je eisen dat het binnen 5 werkdagen opgestuurd wordt. Dat lijkt mij een redelijke termijn voor de klant en voor jou een termijn die niet te lang is en dus ook redelijk voor jou is.

Wij hanteren hier niet echt een specifieke tijdspanne in. Maar het moet natuurlijk niet gaan oplopen tot 20 dagen na een melding.. Als een klant een drukke werkweek heeft kan het wellicht oplopen tot 7 dagen.. dat ze het pas in het weekend kunnen verzenden.

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

22
De ondernemer bepaalt in redelijkheid en billijkheid wanneer hij ZIJN spul terug wil.

Indien klant binnen 7 werkdagen ( Europese wet ) aangeeft
dat de klant via een retour aanvraag formulier,
en daarmee accoord gaat met de wetgeving,
het product retour wil sturen,
de klant vanaf dat moment Geen eigenaar meer is van het product.

Jij, de ondernemer, is eigenaar van het product en jij bepaalt
wanneer jij het product en binnen een termijn terug wil hebben.
( om product weer te verkopen )

Doe je dit niet,
dan kan de klant het binnen 7 werkdagen melden
en vervolgens 6 maanden wachten voordat hij / zij gaat terugsturen
En dit is natuurlijk sterk ongewenst.

Dit moet echt duidelijk in jouw voorwaarden staan anders heb je een probleem
en oeverloze discussie.

Staat dit anders in een of andere wet omgeschreven ?
Laat mij even horen.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

23
opabert schreef:De ondernemer bepaalt in redelijkheid en billijkheid wanneer hij ZIJN spul terug wil.

Indien klant binnen 7 werkdagen ( Europese wet ) aangeeft
dat de klant via een retour aanvraag formulier,
en daarmee accoord gaat met de wetgeving,
het product retour wil sturen,
de klant vanaf dat moment Geen eigenaar meer is van het product.
Het privaatrecht kent een duidelijk onderscheid tussen een houder en een eigenaar. Een houder houdt een zaak, maar is daarvan geen eigenaar. Daarop is een eigendomsvoorbehoud ook gericht.

Deze argumentatie van opa Bert lijkt me echter te kort door de bocht: als een koper die al eigenaar is van een roerende zaak, meldt dat hij die zaak wil retourneren, draagt hij daarmee de eigendom van die zaak toch niet automatisch over aan de oorspronkelijke eigenaar?
StoreCore.io

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

24
BW7:10:
3Indien de koper op goede gronden het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van de zaak inroept, blijft deze voor risico van de verkoper.


4Wanneer de zaak na de aflevering voor risico van de verkoper is gebleven, is het tenietgaan of de achteruitgang ervan door toedoen van de koper eveneens voor rekening van de verkoper. De koper moet echter van het ogenblik af dat hij redelijkerwijs rekening moet houden met het feit dat hij de zaak zal moeten teruggeven, als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan zorgen; artikel 78 van Boek 6 is van overeenkomstige toepassing.
Misschien dat je hier iets aan hebt om een duidelijker beeld de schetsen?

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

25
De consumentenrichtlijn (richtlijn 2011/83/EG):
  • De bedenktermijn van 7 werkdagen wordt verruimt naar 14 (kalender)dagen. Deze termijn begint te lopen de dag nadat de koper het product heeft ontvangen. (art. 9 2011/83/EG)
  • De bedenktermijn van 3 maanden wordt verruimt naar 12 maanden. Deze termijn geldt zolang de verkoper niet aan diens informatieplicht heeft voldaan (art. 10 2011/83/EG).
  • De verkoper moet de aankoopprijs, incl. verzendkosten, zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 14 dagen terugbetalen. Deze termijn begint te lopen de dag nadat de ontbinding hem heeft bereikt, maar de verkoper mag deze termijn niet afwachten.
  • De koper moet het product binnen 14 dagen terugsturen. Deze termijn begint te lopen de dag nadat hij de ontbinding heeft verzondern. (art. 14 2011/83/EG)
  • Vanwege de volledige harmonistatie mag de wetgever niet van de richtlijn afwijken, maar de verkoper wel in het voordeel van de koper afwijken. (art. 4 2011/83/EG)
  • De richtlijn moet geimplementeerd zijn op 13 juni 2014 (art 28 2011/83/EG)
  • Wanneer de richtlijn niet op tijd of niet opjuist is geimplementeerd, dan moet de Nederlandse wet richtslijnconform worden uitgelegd waar dit kan. Als de Nederlandse wetgeving bots met de richtlijn, dan geld de Nederlandse wet.
Artikel 7:29 lid 1 BW schreef:Heeft de koper de zaak ontvangen doch is hij voornemens deze te weigeren, dan moet hij als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan zorgen; hij heeft op de zaak een retentierecht totdat hij door de verkoper voor de door hem in redelijkheid gemaakte kosten schadeloos is gesteld.
Dit artikel is van half-dwingend recht. Consumenten kunnen nu dus wachten tot dat zij het geld hebben en hoeven daarna pas het product op te sturen. Hiervoor kan de verkoper een termijn hanteren in de algemene voorwaarden, maar die mag niet zo danig kort zijn dat deze onredelijk bezwarend is. Een termijn van 14 dagen, die in gaat de dag nadat de koper het geld heeft ontvangen, zal wel redelijk zijn. Als de ondernemer geen termijn heeft gesteld dan moet de koper zich als nog redelijk gedragen. Hij heeft dus geen vrijbrief om 12 maanden te wachten.
Ward schreef:Deze argumentatie van opa Bert lijkt me echter te kort door de bocht: als een koper die al eigenaar is van een roerende zaak, meldt dat hij die zaak wil retourneren, draagt hij daarmee de eigendom van die zaak toch niet automatisch over aan de oorspronkelijke eigenaar?
Nee, de hoofdregel is dat eigendom overgaat door levering, een geldige titel (koop, ontbinding, ect.) en het moet gedaan worden door een bevoegd persoon (art. 3:83 lid 1 BW).
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

26
Ward,

Huidige zaak,
Bij een retour aanvraag draagt hij/zij het eigendom over naar de verkoper.
( hij/zij wil immers zijn geld terug )
De verkoper gaat dan akkoord maar kan dan wel eisen stellen.

Begrijp dat het allemaal jurische prietpraat is maar soms ligt het iets genuanceerder,
alleen wordt dit niet altijd verteld. ;)
En.... juristen zijn ook maar mensen en zitten er (steeds vaker) naast.
Regels worden veel te onduidelijk / ingewikkeld en je zal zien dat het vanzelf een keer terug komt naar de maker/verzinner vd regels.

Het beste werkt, je intuïtie volgen.

suc6
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

28
Standaard twee weken bedenktijd voor online aankopen

AMSTERDAM - Nederlanders die op internet producten kopen, hebben straks standaard 14 dagen de tijd om de spullen terug te sturen.

Foto: Thinkstock
Dat heeft de regering vrijdag besloten. De regels voor online aankopen worden in alle EU-lidstaten gelijk getrokken. De regering heeft ingestemd met het omzetten van een Europese richtlijn hierover in het Nederlands recht. Momenteel gelden in verschillende landen verschillende regels.
Kopers hebben straks standaard een termijn van 14 dagen, waarbinnen ze het gekochte product zonder opgaaf van reden kunnen terugsturen. Het risico voor beschadiging en verlies gaat in de nieuwe regelgeving pas over op de koper na ontvangst van het product.
Verder moet de verkoper duidelijker zijn over bijkomende kosten. Hij mag niet meer opties die extra geld kosten, automatisch aanvinken.
Bron: http://www.nu.nl/internet/2910198/stand ... kopen.html
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012 ... ument.html

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

29
Wat ik al schreef staat hier boven:
Kopers hebben straks standaard een termijn van 14 dagen, waarbinnen ze het gekochte product zonder opgaaf van reden kunnen terugsturen.
Wat ook in de wet staat:
1) Op het moment dat de roerende zaak nog niet is betaald,
is de verkopende partij nog steeds de eigenaar.
2) Pas op het moment dat de koper heeft betaald,
is de koper de eigenaar van de roerende zaak.


Staat u mij toe tot een zijsprong:
Nadat de gevestigde detailhandel in de afgelopen 25 jaar is bedolven onder de EU regeldrift.
Voeren de huidige beleidsmakers een waar ontmoediging beleid naar de webshops.

Het spreekt voor zich dat het hier gaat om andere belangen.
Namelijk het terug dringen van de overvloed aan zelfstandig ondernemers met een webshop.

Reden ?
Een ondernemer is geheel zelfstandig
Hij / zij kan geheel zelfstandig functioneren.
Een teveel aan zelfstandige ondernemers geeft een tekort aan gewillige
en consumerende werknemers en dit is slecht voor de economie ;)

Met de mond moedigen de overheden het zelfstandig ondernemerschap aan,
maar de hoeveelheid regelgeving is puur gericht om zelfstandig functionerende ondernemers te ontmoedigen.
De hoeveelheid regels is Al jaren een veel gehoorde klacht van het MKB.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Zichttermijn 7 of 14 (werk)dagen, wetswijziging per wann

30
Vandaag kregen wij een boekje van de KvK. Gericht aan winkels (en niet aan WEBwinkels). Wij hebben alleen webwinkels maar bij 1 winkel staat dit blijkbaar niet duidelijk vermeld bij de KvK (winkel ipv webwinkel) en die winkel (niet de mijne maar van mijn partner) heeft de brief gekregen.

Inhoud brief: Opkomst webwinkels (bol.com en wehkamp werd als voorbeeld genoemd) maken het de stenen winkels moeilijker. Hoe ga je mee?

Een boekje als bijlage met een aantal tips en trucs om mee te gaan met de tijd in de strijd tegen de webwinkels.

Ik heb van de KvK nog nooit een boekje met tips en trucs gehad voor de WEBwinkelier :shock: