Financieel: Hoe houdt ik het overzichtelijk?

1
Collega ondernemers,

De titel van het topic zegt het al. Wat ik nog steeds erg moeilijk vind is om de geldstromen in mijn bedrijf overzichtelijk te houden. Er is al eens eerder over gesproken in een topic maar ik dacht er zullen vast meer (startende) ondernemers zijn die hier tegenaan lopen.

Ik bestel veel buiten de EU, en betaal al mijn voorraadbestellingen vooruit. Hetgeen betekend dat ik alles wat er op de plank ligt al heb betaald nog voor dat het besteld wordt door een klant. Ik doe er alles aan om mijn bedrijf organisch te laten groeien dus zonder bank of krediet. Maar aangezien de omzet nog iedere keer stijgt moet mijn voorraad ook mee omhoog. Hetgeen weer betekend dat mijn saldo - ondanks stijgende omzet - vooral daalt iedere keer.

Ik vind het toch moeilijk om daar overzicht in te houden. Je hebt immers ook nog reserveringen te doen voor de belastingdienst, er staat altijd geld in depot bij mijn PSP, en ik weet soms zelf niet meer hoe ik er voor sta...

Re: Financieel: Hoe houdt ik het overzichtelijk?

2
Ik heb alle journaalposten in scrontovorm in een gigantisch spreadsheet staan. Op verschillende tabbladen daarachter staan gekoppelde overzichten of samenvattingen. Het laatste tabblad is de complete jaarrekening, automatisch berekend, zodat ik altijd zie hoe we ervoor staan.

Verder gebruik ik een simpele kleurcodering. Bijvoorbeeld giroblauw :wink: als een betaling al in de administratie is verwerkt maar het bankafschrift nog met de post moet komen.

Re: Financieel: Hoe houdt ik het overzichtelijk?

4
Je kunt op verschillende manieren invloed uit oefenen:

1. lage voorraden
2. langzaam groeien
3. Een andere payment provider er zijn providers die snel en vaak kunnen uitbetalen
4. Na een paar keer voorruit de voorraad hebben gekocht, kan er vertrouwen ontstaan bij de leverancier en zou je wellicht op rekening kunnen betalen
5. Werk kapitaal aantrekken, dus een lening om harder te groeien en je saldo op pijl te houden


Hoop dat je hier iets aan hebt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Financieel: Hoe houdt ik het overzichtelijk?

5
@vampirelord dit is gelukkig (nog) niet nodig, ik redt het wel :wink: Maar het gaat me er vooral om hoe weet jij nu hoe je er precies voorstaat.

Je kunt bij wijze van spreken nog 10k op je rekening hebben staan, maar als er een belastingaanslag in de pijpleiding zit van 15k sta je toch mooi in de min onderaan de streep. Ik stel het nu even heel simpel.

Oftewel, je hebt nog geld in het verschiet (in depot bij PSP en klanten die op rekening kopen bijv.) en je staat ook nog bij partijen in het krijt, leveranciers, belastingdienst, en daarnaast heb je nog geld op je betaalrekening, paypal, in kas, etc etc.

Hoe zie ik nu hoe ik er voor sta....

Re: Financieel: Hoe houdt ik het overzichtelijk?

6
Als mijn PSP uitkeert, zet ik altijd ongeveer 30% naar een spaarrekening, zodat ik altijd genoeg reserve heb om de belastingdienst te betalen.
Ik laat excel per maand uitrekenen hoeveel ik moet reserveren voor de diverse doeleinden, en zet dat dan ook weer opzij.

Re: Financieel: Hoe houdt ik het overzichtelijk?

7
Leonard H schreef:@vampirelord dit is gelukkig (nog) niet nodig, ik redt het wel :wink: Maar het gaat me er vooral om hoe weet jij nu hoe je er precies voorstaat.
Ik doe het voornamelijk uit mijn hoofd en heb ook een redelijke buffer, maar een oplossing voor je probleem zou een real-time (:p)administratie zijn. Dus alles wat je doet invoeren in een spreadsheet
en dan weet je precies waar alles is, maar dit kost natuurlijk ook weer tijd.

Maar erg gaan genoeg bedrijven failliet die slecht hun cashflow managen, dan rennen ze naar de bank, wanneer hun cash op is en dan zegt de bank: Ho ho ho, mag ik eerst even wat cijfers en een rapportje hier en een rapportje daar en dan hebben over 3 weken tijd voor een eerste oriëntatie gesprek en voor je het weet is het te laat in de extreme gevallen, dus het is zeker belangrijk in de gaten te houden.

Ik lever soms ook diensten en dan kijk ik ook van wanneer is de kwartaal aangifte en dan stuur ik de factuur meteen of wat later zodat ik geen btw hoef voor te schieten. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je alleen btw betaald, wanneer je het geld op de rekening hebt en niet wanneer je de factuur maakt....
Ik zou het in excel doen.

Re: Financieel: Hoe houdt ik het overzichtelijk?

8
Hallo,

1. vraag om een periodieke balans- winst & verliesrekening. Dit is afhankelijk van het termijn dat jij je administratie inboekt of laat inboeken.
2. vul deze gegevens in een Excell bestandje.
3. Zoals eerder vermeld, maak extra tabbladen aan om de verschillende posten te specificeren. Bijvoorbeeld debiteuren en crediteren. Wat hier extra kan is de diverse limieten toe te voegen aan hoeveel handelskrediet jij of uw afnemers nog kunnen gebruiken. Ook zou je hier debiteuren en crediteuren kaarten kunnen opvragen, zodat je kan zien hoeveel dagen de facturen openstaan.
4. Cashflow: Het is een ingewikkelde methode, maar toch het bloed van je onderneming. De makkelijkste is toch het nemen van je bedrijfsresultaat + afschrijvingen -/- rentekosten. (vul dit in op het Excell bestandje). Echter heb je nog te maken met operationele cashflows en deze maken het juist zo ingewikkeld! Ik ga hier niet te veel op in (heb je interesse, neem dan contact met me op via de website), maar je moet ook nog rekening houden met bijvoorbeeld aflossingen, verkopen = verhoging debiteuren, Geldontvangst = verhoging liquide geldmiddelen enz. enz.
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing