CE markering?

1
Hey,

Mijn oog is gevallen op enkele leuke spulletjes vanuit Japan.
Maar weet iemand hoe het zit met de CE markering?
Is die ook verplicht voor gadgets die niet bedoelt zijn voor kinderen?

Re: CE markering?

3
De CE-markering wordt niet slechts gebruikt voor speelgoed, maar ook voor elektrische apparaten, elektronica, gasinstallaties, enzovoort. Kijk maar eens op het typeplaatje van je keukenapparatuur, tv, pc, afstandsbediening, adapter, enzovoort.

Met andere woorden: de CE-markering is niet slechts bedoeld voor elektronisch speelgoed, maar voor alle soorten speelgoed en veel soorten elektronica.
StoreCore.io

Re: CE markering?

4
CE is een keurmerk over veiligheid, van hoe het in elkaar zit. (loskomende delen, scherpe randen,...)
Maar niet over de veiligheid van de gebruikte grondstoffen. (wat velen wel denken)
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: CE markering?

5
veke schreef:CE is een keurmerk over veiligheid, van hoe het in elkaar zit. (loskomende delen, scherpe randen,...)
Maar niet over de veiligheid van de gebruikte grondstoffen. (wat velen wel denken)
Dat was oorspronkelijk inderdaad zo, maar de afgelopen jaren zijn er verbeteringen doorgevoerd. Niet alleen veiligheid, maar ook volksgezondheid en milieu krijgen daardoor nu meer aandacht. Bijvoorbeeld de Europese richtlijn voor de veiligheid van kinderspeelgoed gaat wél expliciet in op gebruikte grondstoffen en hulpstoffen.

Over import uit Japan zou ik me niet zo'n zorgen maken, over import uit China wél. Daar is de CE-markering vaak nog clipart die zomaar even wordt meegeprint, zonder dat de artikelen voldoen aan Europese normen.
StoreCore.io

Re: CE markering?

6
Ik was me bewust dat het niet alleen van toepassing is op speelgoed.
Ik vroeg me af of het ook op toepassing was voor gadgets bedoelt als decoratie.
Op de site van de belgische overheid kan ik dit vinden:
Verplicht voor:
speelgoed
machines
persoonlijke beschermingsmiddelen
elektrisch materiaal voor laagspanning
elektromagnetische compatibiliteit
eindapparatuur voor telecommunicatie
gastoestellen
apparaten en beveiligingssystemen voor plaatsen waar ontploffingsgevaar heerst
drukvaten van eenvoudige vorm
medische hulpmiddelen
actieve implanteerbare medische hulpmiddelen
voor de bouw bestemde producten
niet-automatische wegwerktuigen
olie- en gasgestookte centrale verwarmingsketels
explosieven voor civiel gebruik
pleziervaartuigen
liften
drukapparatuur

Maar of die gadgets/ decoratie ook onder speelgoed vallen is me onduidelijk...
Het gaat om een soort poppetjes. Ik heb ze hier in BE al tegen gekomen, geïmpoteerd uit japan onder het mom 'adult toys'. Maar het zijn geen seks speeltjes woor alle duidelijkheid :lol:
Mag dat dan zo zonder CE markering?

Re: CE markering?

7
biancib schreef:Maar of die gadgets/ decoratie ook onder speelgoed vallen is me onduidelijk...
Het gaat om een soort poppetjes. Ik heb ze hier in BE al tegen gekomen, geïmpoteerd uit japan onder het mom 'adult toys'. Maar het zijn geen seks speeltjes woor alle duidelijkheid :lol:
Mag dat dan zo zonder CE markering?
De CE-markering geldt voor een vrijwillige, geen verplichte, keuring die aanduidt dat een artikel voldoet aan alle normen en richtlijnen die gelden binnen de Europese Economische Ruimte (EER). Een artikel mét CE-markering mag daarom, vanwege het vrije verkeer van goederen, vrij worden verhandeld binnen de EU.

De CE-markering is niet verplicht: je mag artikelen zonder CE-markering verhandelen. Maar mét CE-markering is het wel een stuk makkelijker, onder meer omdat je niet zelf hoeft te controleren of de artikelen wel voldoen aan Nederlandse, Belgische en/of Europese richtlijnen.
StoreCore.io

Re: CE markering?

8
Dus het mag als ik de veiligheid ervan zelf controleer...
Ik zie niet in wat er mis kan gaan als je het gewoon op je kast laat staan.

Re: CE markering?

9
OK... het staat op de kast.... valt van de kast op het hoofd van een kind.

Kind gaat naar ziekenhuis etc etc etc.

Ouders kind klagen jou aan, jou product is niet veilig want viel van kast.

Jij moet dan bewijzen overleggen dat het wel veilig was.... had het een CE keur dan is de kous daarmee af... zonder CE keur mag jij jou product laten testen bij TNO/TÜV/Dekra of de schade betalen.

(bovenstaand voorbeeld heel erg gechargeerd maar toch... wat betreft productliability gaan we steeds meer richting USA praktijken zoals goh is koffie heet? of goh... mag hond niet in magnetron...)
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl