Investering of Lening

1
Ik ben een internetbedrijfje begonnen en sta ingeschreven als eenmanszaak. Mijn partner wil een bepaald deel van mijn opstartkosten betalen (bijv. 2000 Euro). In ruil daarvoor wil ik 'r een bepaald percentage van de toekomstige winst van mijn bedrijfje geven, plus de garantie dat ze aan het einde van 2012 sowieso een bepaald deel terugkrijgt (bijv. 500 Euro) ongeacht of het bedrijfje succesvol is of niet.

Mijn vraag is hoe ik zo'n bedrag (bijv. 2000 Euro) van mijn partner belastingtechnisch moet beschouwen. Is het een investering en/of wordt ze hiermee mede-eigenaar van het bedrijf? (en moet ik dus de bedrijfsconstructie aanpassen?) Is het een zakelijke lening?

Hoe wordt dit door de belastingdienst gezien en is er belastingtechnisch gezien een gunstiger constructie mogelijk (voor mijn partner en/of voor mij), zoals een persoonlijke lening van haar aan mij die ik vervolgens voor mijn bedrijf gebruik.

Bij voorbaat dank voor enige informatie die jullie me hierover kunnen geven.

Re: Investering of Lening

2
Mentum2012 schreef:Mijn vraag is hoe ik zo'n bedrag (bijv. 2000 Euro) van mijn partner belastingtechnisch moet beschouwen. Is het een investering en/of wordt ze hiermee mede-eigenaar van het bedrijf? (en moet ik dus de bedrijfsconstructie aanpassen?) Is het een zakelijke lening?
Omdat het maar tijdelijk is, kun je er het beste een zakelijke lening van maken. Formeel heet dit een terbeschikkingstelling: de rente is voor jou aftrekbaar als zakelijke kosten, maar valt bij je fiscaal partner in box 1 als overige inkomsten.

Bij deze bedragen en vanwege het tijdelijke karakter hebben aparte bedrijfsconstructies (een BV of een CV) weinig zin.
StoreCore.io
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Investering of Lening

7
Hartelijk dank voor de antwoorden. Helaas voldoen we idd niet aan de voorwaarden voor de durfkapitaalregeling. Ook als we we hieraan wel voldeden zou het probleem wat de voorgestelde constructie (deels lening, deels investering) overblijven.

Ik heb nog wat verder onderzoek gedaan maar er lijkt geen formele vorm te bestaan waarbij mijn partner me een bepaald bedrag deels geeft en deels leent en waar ik haar vervolgens een x percentage van mijn toekomstige winst van geef. Dat laatste aspect lijkt alleen mogelijk door haar aandelen te geven / mede-eigenaar te maken.

Onder andere omdat zij een andee nationaliteit heeft en in een ander land gevestigd is, is dit echter nogal lastig. Dat wordt dus even zoeken naar een andere constructie.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Re: Investering of Lening

8
Mentum2012 schreef:Ik heb nog wat verder onderzoek gedaan maar er lijkt geen formele vorm te bestaan waarbij mijn partner me een bepaald bedrag deels geeft en deels leent en waar ik haar vervolgens een x percentage van mijn toekomstige winst van geef. Dat laatste aspect lijkt alleen mogelijk door haar aandelen te geven / mede-eigenaar te maken.

Onder andere omdat zij een andee nationaliteit heeft en in een ander land gevestigd is, is dit echter nogal lastig. Dat wordt dus even zoeken naar een andere constructie.
Je zou dan een commanditaire vennootschap (cv) kunnen opzetten met je partner als stille vennoot. Zowel een vof als een cv kun je opzetten met een onderhandse akte (d.w.z. de belangrijkste afspraken zelf op papier zetten).
StoreCore.io

Re: Investering of Lening

9
Ward schreef:
Mentum2012 schreef:Ik heb nog wat verder onderzoek gedaan maar er lijkt geen formele vorm te bestaan waarbij mijn partner me een bepaald bedrag deels geeft en deels leent en waar ik haar vervolgens een x percentage van mijn toekomstige winst van geef. Dat laatste aspect lijkt alleen mogelijk door haar aandelen te geven / mede-eigenaar te maken.

Onder andere omdat zij een andee nationaliteit heeft en in een ander land gevestigd is, is dit echter nogal lastig. Dat wordt dus even zoeken naar een andere constructie.
Je zou dan een commanditaire vennootschap (cv) kunnen opzetten met je partner als stille vennoot. Zowel een vof als een cv kun je opzetten met een onderhandse akte (d.w.z. de belangrijkste afspraken zelf op papier zetten).
Dank voor de tip. Een CV lijkt idd een goede oplossing