Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

3
Ze weten in ieder geval wel goed hoe ze hun SEO optimaal moeten invullen voor zoekmachines aangezien Groupon van Google is, ook in de uitvoering ervan.
Hopelijk straft Google zichzelf, zoals ze een tijd geleden met een internetbrowser van hunzelf hebben gedaan.

Verder tja, Groupon zal niet het enige bedrijf zijn maar als je je hier mee bezig houdt moet je toch eens nadenken of je wel slim bezig bent. Benieuwd of het in de media komt.

OP HL werd al gesproken over juridische acties, lijkt me wellicht iets wat te ver gaan maar wel interessant.

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

4
Of je er juridisch iets mee kan dat weet ik niet, je kan er wel naam mee maken als advocaat denk ik.

Wat ik vooral erg kwalijk vind is dat ze op forums over zware ziektes zoals MS doen alsof zij ook MS hebben en via Groupon een coach gevonden hebben om hen te ondersteunen om met deze ziekte te kunnen leven. Dat kan echt niet vind ik.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

6
Wouter Hol schreef:Wat ik vooral erg kwalijk vind is dat ze op forums over zware ziektes zoals MS doen alsof zij ook MS hebben en via Groupon een coach gevonden hebben om hen te ondersteunen om met deze ziekte te kunnen leven. Dat kan echt niet vind ik.
Dat is inderdaad ziekelijk immoreel!

Wat ik me wel afvraag, komt die spam dan:

• van Groupon zelf,
• van de coach met Groupon-actie of
• van een door die coach ingehuurde SEO-cowboy?

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

8
De spam komt van Groupon zelf. Zij hebben meerdere meisjes in dienst die dit soort taken uitvoeren.

Er wordt over een langere periode naar meerdere soorten acties, afhankelijk van het type forum, gelinkt. Vaak ook naar de homepage van Groupon. Bovendien worden links bijvoorbeeld een paar weken later aangepast naar nieuwe acties.

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

10
martijn schreef: Ben echter benieuwd hoeveel bedrijven hier actief mee bezig zijn. In een recente discussie waren er meerdere posters die vertelden dat er in hun bedrijf structureel personeels leden blog posts moesten schrijven of ergens commentaar op moesten geven.
Dat is nogal een brede uitleg. Aan de ene kant zou ik namelijk alle bedrijven motiveren om 'ermee bezig te zijn om aanwezig te zijn.' Je bedrijf in de picture zetten, met blogs, social media etc is een hele legitieme manier van SEO/netwerken. Dat is niet alleen online zo. Op blogs die ik heb krijg ik vaak gastblogs/persberichten aangeboden en ben daar altijd zeer blij mee. Het gaat dan om de inhoud, om de lezers van het blog zelf.

Het gaat pas mis als je links plaatst, niet om de lezer op dat medium, maar voor de bots van zoekmachines.

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

15
Groupon heeft ook soort van gereageerd: http://www.groupon.nl/presse

Amsterdam, 21 maart 2012

Groupon betreurt ten zeerste dit op zich staande incident.

Groupon hecht als online bedrijf veel belang aan het op een transparante manier inzetten van sociale media.
De medewerker die de bewuste posts heeft geplaatst is daarbij duidelijk tegen de gedragsregels van Groupon ingegaan.
Dit gedrag accepteren wij niet en als gevolg ervan werd het arbeidscontract per direct beëindigd.
Het incident vond enkel en alleen in Nederland plaats en betrof geen andere Groupon landen.

Groupon wil zich bij deze nogmaals verontschuldigen naar allen die door de bewuste posts geraakt zijn.
Wij doen er alles aan om te zorgen dat dit in de toekomst nooit meer kan voorvallen.

Groupon Nederland,
Contactpersoon: Lilian Doets,

http://www.groupon.nl
t: +31 (0) 631 770 990
e: pers@groupon.nl
Allereerst loopt dit al ruim een half jaar. Dan kan je niet spreken van een "opzichzelfstaand incident".
Groupon heeft bovendien een hele batterij aan "jobstudenten", social media experts, bloggers en meer van zulk fraais in dienst. Niet 1 iemand. Over het hele internet staan vacatures van Groupon voor dit soort functies -die nu overigens een voor een weggehaald lijken te worden-. Toch zie je nooit iemand van Groupon voorbij komen op forums of facebook, op een paar twitter accountjes na.
Dit is gewoon beleid van Groupon.
Zeggen dat er 1 iemand ontslagen is is gewoon het publiek proberen te kalmeren. Als er überhaupt al iemand ontslagen is dan was diegene nooit verantwoordelijk voor een half jaar lang spammen op vele tientallen, wellicht honderden forums.

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

16
Het blijft toch grappig, dat ze denken dat zoooooooooo slim zijn en dat ze dan denken dat niemand hun door heeft. Eerst denken ze slim te zijn met het posten en link builden.

en nu denken ze slim te zijn met het maken persbericht.

Oh jee Groupon het lag dus niet aan jullie? Ooh oke dan vertrouw ik jullie weer hoor

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

18
Wouter Hol schreef: Zeggen dat er 1 iemand ontslagen is is gewoon het publiek proberen te kalmeren. Als er überhaupt al iemand ontslagen is dan was diegene nooit verantwoordelijk voor een half jaar lang spammen op vele tientallen, wellicht honderden forums.
Helemaal eens. Ze deden het zelf (blijkt uit IP-onderzoek) maar ook als het extern gedaan was, zou een internetbedrijf als Groupon het al veel langer moeten weten. Ze hebben zeker 'alerts staan' op linkbuilding en hun merknaam. Ze weten er dus al zeker vanaf oktober.

Maar misschien gaat het niet eens zozeer om het publiek kalmeren. Vooral ook instanties. Zo riskeren ze in NL een boete van 4,5 ton maar dat raakt het bedrijf nog niet eens zozeer. Voor Google kan linkspam reden zijn tot permanente ban uit de resultaten wat waarschijnlijk duurder is dan dat halve miljoen.

In NL doet Groupon het nog lang niet zoals gehoopt dus kan er mogelijk gekozen worden voor een meer drastische aanpak. Vandaar dat zo duidelijk Nederland in het persbericht genoemd wordt waarschijnlijk. Als Groupon als bedrijf gewoon uit heel Google gehaald wordt (die kans is zeker aanwezig) gaat dat veel meer betekenen dan dit halve miljoen.

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

19
Dirkjan schreef: In NL doet Groupon het nog lang niet zoals gehoopt dus kan er mogelijk gekozen worden voor een meer drastische aanpak. Vandaar dat zo duidelijk Nederland in het persbericht genoemd wordt waarschijnlijk. Als Groupon als bedrijf gewoon uit heel Google gehaald wordt (die kans is zeker aanwezig) gaat dat veel meer betekenen dan dit halve miljoen.
Dat bedoel ik dus, de 'agent' kan/zal minder schade aanrichten dan wat er nu gebeurd.
Men heeft zelf schijnbaar nog niet door dat alles op internet open&transparant is, en anders wel snel wordt.
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

20
Jan Speelgoedboer schreef:
Dirkjan schreef: In NL doet Groupon het nog lang niet zoals gehoopt dus kan er mogelijk gekozen worden voor een meer drastische aanpak. Vandaar dat zo duidelijk Nederland in het persbericht genoemd wordt waarschijnlijk. Als Groupon als bedrijf gewoon uit heel Google gehaald wordt (die kans is zeker aanwezig) gaat dat veel meer betekenen dan dit halve miljoen.
Dat bedoel ik dus, de 'agent' kan/zal minder schade aanrichten dan wat er nu gebeurd.
Men heeft zelf schijnbaar nog niet door dat alles op internet open&transparant is, en anders wel snel wordt.
Dit duurt niet lang meer, hier komt een staartje aan. Dat half miljoen kunnen ze wel missen. Ze hebben immers geld genoeg, maar Groupon Nederland die niet meer te vinden in Google. Ja, dat kost ze op jaarbasis een hoop meer.

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

21
Expert-Roland schreef: Dat bedoel ik dus, de 'agent' kan/zal minder schade aanrichten dan wat er nu gebeurd.
Men heeft zelf schijnbaar nog niet door dat alles op internet open&transparant is, en anders wel snel wordt.
Ze hebben immers geld genoeg,
De Amerikaanse advertentiesite Groupon heeft in het afgelopen kwartaal een nettoverlies geleden van 42,7 miljoen dollar (32,2 miljoen euro).
Maar net hoe je het ziet.

Daarnaast is het natuurlijk niet echt in geld uit te drukken, zo'n schandaal.

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

22
Waarom worden op dit forum niet alle groupon links van LadyJen verwijderd. Ik zou als ik een forum had deze links zeker weghalen. Ze heeft er heel wat geplaatst.
Laat alleen de andere staan dan heeft ze reclame gemaakt voor anderen maar in ieder geval hebben ze niets meer aan groupon links.

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

24
Wouter Hol schreef:Het is niet handig om eventueel bewijsmateriaal te verwijderen.
Het is ook niet zo praktisch. Soms heeft ze dingen gezegd waarop anderen weer reageren en krijg je van die halve discussies die achterblijven. We weten nu dat we berichten van die dame met een korreltje zout moeten nemen.

Re: Linkspam operatie van Groupon.nl

25
En op bijvoorbeeld Webwereld wordt dit forum als voorbeeld genomen hoe ze ook links naar concurrenten plaatsten om niet te veel op te vallen, maar 'toevallig' werden er spelfouten in die links gemaakt.

Het is belangrijk dat wij niet gaan knoeien in de bewuste berichten.