Bedrijf gestopt, verder op hobbymatige basis?

1
Hallo allemaal, ik heb per 1 april mijn bedrijf stopgezet bij de KvK. Hoewel veel mensen het andersom doen, eerst hobby dan bedrijf, wil ik mijn activiteiten graag op hobbymatige basis voortzetten. Ik heb hierover een paar vragen.

Het betreft/betrof een webwinkel in hobbymaterialen, en het lijken misschien wat domme vragen maar ik ben 3 jaar geleden nogal onvoorbereid op professionele basis begonnen, mede door aandringen en overenthousiasme van anderen. Nooit een goede basis natuurlijk, en de webwinkel loopt op zich ook niet slecht, maar de "leuk" van het hobbymatige is er voor mij afgegaan door de verplichtingen en de druk (omzet maken, steeds weer trends volgen, zorgen voor nieuw assortiment voor elk wat wils al vond ik het zelf niet eens leuk, etc.) die dit voor mij meebracht. M.a.w. ik ben niet voor het professionele ondernemerschap in de wieg gelegd en wil graag back to basics waarbij ik dingen kan maken die ik zelf leuk vindt en af en toe nog eens wat van kan verkopen.

Het betreft/betrof zoals gezegd dus een webwinkel in hobbymaterialen waarbij ik nu nog een voorraad over heb van ca. 2500 euro. Deze voorraad wil ik zelf houden voor het maken van projecten die ik dan incidenteel wil verkopen. Mijn vragen hierbij zijn:
  • * Hoe kan ik dan het beste, of moet ik dan mijn eigen vooraad overnemen? Tegen welke prijs, inkoop of verkoopwaarde? Niet alles uit de voorraad zal gebruikt worden en weer verkocht worden als afgemaakt project. Er zit ook inmiddels onverkoopbare voorraad bij (trendgevoelige artikelen die uit de mode zijn).
  • * Wat moet ik in welk geval afdragen aan de belastingdienst behalve de BTW?
  • * Mag ik mijn eigen webwinkel/domein houden om ipv de artikelen mijn eigengemaakte projecten te verkopen?
  • * Ben ik voor de belastingdienst dan nog steeds ondernemer en btw-plichtig wanneer ik mijn eigen vooraad prive overneem en daar dingen van maak en (incidenteel) verkoop, of kan ik deze inkomsten opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden? Het gaat niet om grote bedragen in dit geval.
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gr, Meander

Re: Bedrijf gestopt, verder op hobbymatige basis?

2
Voor een webwinkel is de regel dat je bij de KvK ingeschreven moet staan.
(De wet schrijft namelijk voor dat het KvK nummer vermeld moet staan op de website)

Maak jij af en toe wat dingen en verkoop je die op een markt/braderie of via marktplaats/ebay o.i.d. dan is het hobbymatig en kan het als inkomsten overige werkzaamheden opgegeven worden.

De niet verkochte voorraad die je gaat gebruiken had per 31-03-2012 als verkoop aan privé geboekt moeten worden met een BTW factuur en de BTW over dat bedrag afgedragen als OB.

Onverkoopbare voorraad had/moet je op 31-03-2012 100% afschrijven.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Bedrijf gestopt, verder op hobbymatige basis?

3
Bedankt voor het antwoord.

De aangifte omzetbelasting doe ik echter per jaar, dus ik neem aan dat u met 31-03-2012 bedoeld wanneer je per kwartaal aangifte omzetbelasting doet? Ik ga/ging er namelijk vanuit dat ik dan de vooraad bij de slotaangifte omzetbelasting kon boeken.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.