ING fraude

1
Wat ik nu weer mee maak.

Log net in op ING.nl, wordt er vanwege storing om een controle getal gevraagd, die er per SMS aankomt.

Krijg een smsje met controle getal. Voer dit in, en wordt direct 2000 euro afgeboekt naar een buitenlandse rekening.

Net ing gebeld, is mijn eigen lompe rotschuld zeggen ze. Ik heb immers via die code toestemming gegeven voordie overboeking.

Re: ING fraude

2
Er zijn dus echt mensen die dit doen?
Damn. Sorry man, maar dit is ontzettend balen voor je.

Echter, na al die waarschuwingen op TV, radio en internet....
Banken sturen NOOIT een email zodat je ergens moet inloggen ofzo.

Volgens mij is er wel een regeling trouwens hoor. Maar dan moet je zeker niet alleen staan hierin.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: ING fraude

3
Ze vroegen ook niet om inloggegevens, ik ben gewoon via het normale scherm ingelogd. Vervolgens vroegen ze als '' extra beveiliging'' een controle getal om te verifieren dat ik het was, deze werd naar mijn mobiel gestuurd.

Nietsvermoedend voer ik dat in, en bam geld pleite.

Re: ING fraude

4
Log je gewoon in of via een e-mail?
Wisten ze je mobiele nummer voor de sms of moest je die ook opgeven? Als ze die wisten waar komt die dan vandaan?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: ING fraude

5
Ik heb gewoon ingelogd via het normale ing scherm. Wilde ff mijn saldo bekijken, of er een betaling van een klant binnen was.

Gewoon naar http://www.ing.nl gegaan, login, gegevens ingevoerd. Toen kwam ik op dat scherm waar ik een controle getal in moest voeren.

Die kreeg ik per sms gelijk binnen hoefde mijn tel. nummer niet in te voeren. Bovenin de browser stond gewoon Https://mijning.... etc.

Ik ben heel, heel argwanend met dit soort dingen maar ik heb geen seconde gedacht aan fraude o.i.d.

Re: ING fraude

7
Als je niet via een email eerst op de hoogte gebracht werd van een link waarop je moest klikken heb je nog wel kans van slagen denk ik zo.

Mits je computer besmet is met een virus.
Dat je dus toch naar een Phishing site gaat als je het zelf invoert op je computer.

Maar dan hebben ze je goed te pakken eerlijk gezegd en dan hoor je er nog wel meer van in het nieuws omdat er dan meestal (veel) meer mensen hierdoor besmet zijn.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: ING fraude

9
Offtopic: room je betaalrekeningen af door grotere bedragen opzij te zetten op een spaarrekening of een beleggingsrekening. Dan zijn er namelijk altijd twee transacties nodig: eerst van spaar- of beleggingsrekening terug naar de betaalrekening en daarna pas betalen met de betaalrekening.

Ontopic: in de sms die je van ING ontvangt, wordt het totaalbedrag dat wordt afgeschreven genoemd. Daaraan had je kunnen zien dat het 2.000 euro te veel was.

Re: ING fraude

10
Ja ok achteraf gezien wel, maarja ik lees nooit heel die sms alleen de code. Dit is toch ook een super ernstig beveiligingslek van ING? Gewoon in het loginscherm notabene.

Ik bedoel, er werden verder niet om gegevens gevraagd, alleen of ik wilde verifieren dat ik het zelf was door de SMS code in te voeren.

Re: ING fraude

11
Dat is wel erg vreemd en zeer vervelend!!

Is dat niet gewoon een lek in de beveiliging bij ING, als dit op de officiële website heeft plaatsgevonden?

En hoe door middel van één willekeurige sms code dit kan gebeuren zonder je bankpas te gebruiken is mij een raadsel..

Re: ING fraude

12
Leonard H schreef:Ja ok achteraf gezien wel, maarja ik lees nooit heel die sms alleen de code. Dit is toch ook een super ernstig beveiligingslek van ING? Gewoon in het loginscherm notabene.

Ik bedoel, er werden verder niet om gegevens gevraagd, alleen of ik wilde verifieren dat ik het zelf was door de SMS code in te voeren.
Ze hebben je inderdaad goed te pakken dan: via je pc of je netwerk heb je in feite nooit ingelogd bij ING. Alles wat je hebt doorgegeven (gebruikersnaam, wachtwoord én TAN-code), is door iemand afgevangen. Eerst dus maar eens goed eigen pc en netwerk onder de loep leggen.

Maar het probleem is wél inherent aan het systeem dat ING hanteert. Dus ik zou vooral gaan klagen en ook stug blijven klagen. Er wordt jaarlijks voor miljoenen gefraudeerd en opgelicht via internetbankieren. Banken kennen die zwakke plakken ook en hebben voor de belangrijkste klachten allerlei potjes achter de hand.

Re: ING fraude

13
In ieder geval nu goed je pc controleren op virussen.
Je hebt vast iets binnengekregen via een gedownload programma of via een website.
Als je via de normale site inlogt, dan moet een programma het overnemen om de overmaking te regelen en dan stuurt ing een sms bericht. Het programma laat een invoerscherm zien zogenaamd om te zien of jij het zelf bent (was dat een popup of in het ing scherm) en dan wordt de tancode gebruikt voor het overmaken.
Als het niet op je pc zit dan kan het ook bij ing zelf zitten, maar dat zou wel heeeeel erg zijn.
Ik kreeg net op ing in ieder geval niets te zien buiten de normale dingen.

Re: ING fraude

15
Ja ik heb n.a.v. het linkje in dit draadje (van dennis1 geloof ik?) ff contact opgenomen met deze helpdesk om eem melding te maken.

Dan maar hopen dat in ieder geval niemand anders er slachtoffer van wordt.

Re: ING fraude

16
Leonard H schreef:Ja ok achteraf gezien wel, maarja ik lees nooit heel die sms alleen de code. Dit is toch ook een super ernstig beveiligingslek van ING? Gewoon in het loginscherm notabene.

Ik bedoel, er werden verder niet om gegevens gevraagd, alleen of ik wilde verifieren dat ik het zelf was door de SMS code in te voeren.
Zat je wel op ing.nl en niet op een imitatie website van ING?
Goedkope Luchtkussenenveloppen, Dymo labels en A4 etiketten

Re: ING fraude

17
Leonard H schreef:Wat ik nu weer mee maak.

Log net in op ING.nl, wordt er vanwege storing om een controle getal gevraagd, die er per SMS aankomt.

Krijg een smsje met controle getal. Voer dit in, en wordt direct 2000 euro afgeboekt naar een buitenlandse rekening.

Net ing gebeld, is mijn eigen lompe rotschuld zeggen ze. Ik heb immers via die code toestemming gegeven voordie overboeking.
Ik heb dit ook gehad, kwam erachter toen ik de volgende dag op de camping in Frankrijk zat.
Zelf had ik nooit gedacht dat ik erin zou trappen, maar het is erg vernuftig gedaan.
Je krijgt tijdens het internetbankieren bij ING een overlay veld in ING kleuren waarin je wordt gevraagd om de computer waarop je werk te valideren met een TAN die je per SMS ontvangt.

Ik heb dit zelf heel snel gedaan en niet erop gelet dat in het TAN SMS-je een bedrag stond wat overgeboekt zou worden.

Ik heb hierover contact gehad met ING en uit het gesprek met de medewerker bleek dat dit soort fraude aan de lopende band gebeurt. Bij thuiskomst van vakantie heb ik aangifte gedaan bij de politie en een schadeformulier ingevuld van de ING bank en binnen twee weken heeft ING het bedrag volledig vergoed.

Ik kan je alleen de tip geven om rustig te blijven en dit samen met ING op te lossen, dan komen jullie er vast wel uit.

Blijft een feit dat internetbankieren met ING behoorlijk lek is.

Re: ING fraude

18
Goed om te horen dat ik niet de enige ben die er in trapt :P

Het wat ook de hele situatie. Ik sta bij de broodjeszaak en die kerel roept gelijk, je kan niet pinnen vanwege storingen bij ING. (bleek achteraf door vodafone te komen) vervolgens rij ik terug naar de zaak, wil even saldo checken of er een betaling is binnengekomen. Log gewoon in, en krijg te zien: Vanwege storingen willen we graag verifieren of u daadwerkelijk de rekenonghouder bent. U ontvangt nu een code op uw telefoon, gelieve deze in te voeren.

Gewoon in het normale login scherm, https bovenin, etc etc.

Re: ING fraude

19
Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik heb ook eens zoiets gehad.
Toen werd er ook nog geld afgeboekt van mijn rekening zonder toestemming.
Ik heb toen de bank gebeld en gezeurd totdat ze de transactie ongedaan gemaakt hebben en ik mijn geld terug kreeg. Kun jij dat ook niet doen? Dit moet wel gelijk nadat het gebeurd is volgens mij.