Heb je toestemming van de gemeente voor je webwinkel aan huis?

ja, direct bij de start aangevraagd
Totaal aantal stemmen: 1 (7%)
ja, maar niet direct bij de start aangevraagd
Totaal aantal stemmen: 1 (7%)
nee, geen slapende honden wakker maken
Totaal aantal stemmen: 11 (79%)
nee, moet dat dan?
Totaal aantal stemmen: 1 (7%)
Totaal aantal stemmen: 14

Toestemming gemeente... wie?

1
In een ver verleden toen ik startte met mijn webwinkel, heb ik dat gewoon gedaan. Niet eens bij stil gestaan of dat wel mocht conform het bestemmingsplan.

Nu we weer naar NL terug verhuizen, ben ik voor de grap eens gaan kijken naar wat gemeentes daar over zeggen. De meeste schrijven dat er toestemming (ontheffing eigenlijk?) gevraagd moet worden. En daar staat vaak bij dat detailhandel doorgaans uitgesloten is. Strikt genomen is een webwinkel detailhandel, maar de regelgeving is er natuurlijk gekomen om overlast te voorkomen. Logisch: als een straat is aangemerkt als woongebied, wil je daar als gemeente geen rijen reclameborden en hordes winkelend publiek met bijbehorende voertuigen.

Ik heb het idee dat 95% van de webwinkeliers die thuis beginnen geen ontheffing aanvragen. Heb ik dat goed? Of zijn er hier die het wel hebben gevraagd? Hoe is dat verlopen?

Re: Toestemming gemeente... wie?

4
Klopt Tanya, sommige gemeentes zijn er duidelijk over, behalve degene waar wij overwegen te gaan wonen :lol:

@eentje: geen detailhandel betekent nog niet dat je geen ontheffing hoeft aan te vragen. Als jouw pand staat aangemerkt als woonhuis in het bestemmingsplan, en je hebt er je bedrijf (al is het een kantoortje met een pc), dan zou je dus officieel toch ontheffing moeten aanvragen. (ik las dit op de site van je gemeente ook)

In de praktijk zal er doorgaans geen haan naar kraaien. Maar juist daarnaar ben ik benieuwd. Geen haan die er naar kraait (want de meeste kleine webwinkels of andere eenmanszaakjes aan huis veroorzaken immers geen/nauwelijks overlast)... ga je dan toch die ontheffing aanvragen, omdat het moet?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Toestemming gemeente... wie?

5
Een heel erg oud maar wijs gezegde luid:
"Wat niet weet, wat niet deert".

Je doet niets strafbaars en als het zover is, wist je het niet en heb je nog tijd genoeg.

De tip van anderen
om in de KvK geen woorden als winkel, webshop of detailhandel te vermelden, is al een begin.

Mijn tip zou zijn bij bedrijf informatie te vermelden, inkoop en verkoop van algemene agenturen.
Ben je waarschijnlijk ook gelijk van de bedrijfs-schap gedoe af.

Voor uitziende blik zegt mij:
Dat de gemeentes geld ruiken en straks voor een ontheffing dikke vergoedingen gaan vragen.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Toestemming gemeente... wie?

6
Mijn KvK staat: het bouwen en beheren van webwinkels. Inderdaad geen last van het HBD. :)

Voordeel van mijn gemeente was (nu onderdeel grote fusiegemeente) dat het een ons kent ons was. Dus de betreffende ambtenaar kende ik persoonlijk en heb van hem zwart op wit gekregen dat ik bij hem ben geweest om na te vragen en dat het in orde is.

Ik weet het dat kan nu niet meer in de meeste gemeenten maar dat was het voordeel van een dorp. Zeker in een dorp met het bijna laagste gemiddelde inkomen van Nederland, daar zijn/waren ze nog blij met bedrijven.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Toestemming gemeente... wie?

7
eentje schreef:Mijn KvK staat: het bouwen en beheren van webwinkels. Inderdaad geen last van het HBD. :)
....................................................
Dit is ook een goed idee,
echte ondernemerschap is vaak slim, creatief zijn en beetje spelen.
Vooral niet doen zoals andere het doen.
Die ouwe wijsheden zijn ook in huidige economie toepasbaar, juist nu.
Anders ga je het niet redden :D
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Toestemming gemeente... wie?

9
Nee precies, dat zal wel wat schelen. Overigens doe ik ook niet aan afhalen en ontvang hooguit 2 x per maand een bestelling (doorgaans een grote doos die de postbode bezorgt). In mijn geval kan ik mij niet voorstellen dat dat problemen geeft voor de buren bijvoorbeeld.

Omdat ik het leuk vind om in de materie te duiken, ben ik wel tot wat interessante bevindingen gekomen:
- Sommige gemeenten gebruiken hun gezonde verstand, en staan een bedrijf aan huis toe, waar je dan geen toestemming voor hoeft te vragen. Er zijn wel een aantal voorwaarden, zoals de maximale oppervlakte, en dat er geen overlast veroorzaakt mag worden, geen personeel in dienst etc. Verder nog wat regels zoals dat het niet in de garage of schuur mag, als deze niet aan het huis geplakt zit (waarom mag Joost weten). Een voorbeeld: http://www.denhaag.nl/home/bedrijven-en ... n-huis.htm

- een aantal gemeenten zegt "doe maar een aanvraag voor een omgevingsvergunning als in het bestemmingsplan "wonen" staat vermeld". En inderdaad: dat kost centen. 250 euro is geen uitzondering.

- Heel veel gemeenten vermelden in hun bestemmingsplannen dat bedrijven zijn toegestaan, mits deze in de categorie 1 (en/of 2) van de 'bijlage' vallen. De bijlage waar het over gaat, is de VNG lijst van bedrijven (http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=68318 Bedrijven en milieuzonering). Deze lijst is in feite bedoeld om gemeenten een handje te helpen bij het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen, industrieterreinen etc. Per bedrijfstype wordt een gemiddelde belasting weergegeven op het gebied van geluid, verkeer en co2-emissie e.d. Daarmee kunnen ze dan de minimale afstand tot bijv. een woonwijk bepalen. 'Postorderbedrijven' (nummertje 4791 volgens de SBI-2008-indeling) staan te boek als categorie 3.1. Een gemiddelde webwinkel zou dus evenveel overlast veroorzaken als: een dierenpension, conservenfabriek, een fabriek die potjes met geneesmiddelen vult, een bibliotheek, een glasverwerkingsbedrijf of een hondendressuurterrein. :lol:
De lijst: http://digitaleplannen.apeldoorn.nl/pla ... on1_1.html

Het is natuurlijk theorie en ik heb mij verder kostelijk vermaakt met deze lijst. Maar het staat in heel veel bestemmingsplannen wel vermeld. Ik neem aan dat het gemiddelde postorderbedrijf uit de lijst eerder een groot distributiecentrum betreft dan een webwinkel aan huis.

Re: Toestemming gemeente... wie?

10
Ik heb ook gestemd op: nee, geen slapende honden wakker maken.

Maar het ligt bij ons iets genuanceerder. Mijn man is jaren geleden een eigen bedrijf begonnen en heeft daarvoor een ontheffing aangevraagd op ons woonadres. Doordat hij mobiel is, en bij de klanten langs gaat, was dit geen probleem en hebben we de ontheffing gekregen.

Maar sinds een jaar of 4 hebben wij er handelsnamen aan toegevoegd, en zijn de een aantal webwinkels begonnen. Dit hebben we niet doorgegeven aan de gemeente. Dus we hebben wel een ontheffing, maar niet specifiek voor webwinkel/detailhandel aan huis.

Re: Toestemming gemeente... wie?

11
Het nadeel van het officieel aanvragen is dat het afgekeurd kan worden. Als het afgekeurd is, wordt het lastig om het vervolgens alsnog zonder toestemming te doen.

Ik zelf probeer afhaal klanten en leveringen zo te beperken dat omwonenden géén of zo weinig mogelijk overlast hebben.

En die toestemming heb ik ook nooit aangevraagd. Waarom zou je het braafste jongetje van de klas willen zijn...