dropshipping import/invoer belasting en btw?

1
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van dropshipping (en webwinkels) wat blijkbaar al jaren bestaat. Nu heb ik inmiddels een berg aan informatie opgevraagd bij groothandels e.d. maar zit nog met wat belasting technische dingen in mijn maag. Hopelijk kunnen jullie mij wat beter informeren. Houd het motto "Stomme vragen bestaan niet" in je achterhoofd :D.

-btw

Als ik een product doorverkoop moet ik dan de BTW over mijn hele bedrag afdragen of alleen mijn winst percentage? En hoe zit het met het terug krijgen van btw, ik heb hier wat over gelezen maar heb nog geen duidelijk beeld ervan. Kan ik de BTW die ik betaal bij de groothandel terug vragen aan de belasting en/of mijn btw die ik afdragen moet bij de belasting. Kom ik hier altijd voor in aanmerking of moet ik bepaalde uren en/of omzet draaien hiervoor?

-invoer belasting

Ik las op de belasting dienst wat over china, dat je onder de 22 euro geen invoer belasting hoeft af te dragen. En tot 150 euro alleen douane rechten. Geld dit voor alle landen buiten de EU en wat zijn de kosten/percentages hiervan? Zijn deze percentages ook overal hetzelfde? Is hier ergens een lijst van op te vragen?

Voorlopig ga ik werken met Nederlandse leveranciers maar na een paar uur intensief gegoogled te hebben zie ik ook wel potentie in het verre oosten, vraag me alleen af hoe betrouwbaar deze leveranciers zijn :D.

Dank,
Menyo

Re: dropshipping import/invoer belasting en btw?

2
Hallo Menyo,

Het lijkt mij het meest logisch dat jij BTW betaalt over al je omzet (tenzij je met jouw leverancier iets hebt afgesproken over commissieverkoop) jouw klant betaalt aan jou, 19% daarvan is btw en moet je afdragen. Van alle rekeningen die jij (binnen Nederland) betaalt gaat er ook weer 19% btw naar de schatkist. Van de af te dragen BTW (dus van de verkopen) mag je de BTW die jij hebt uitgegeven aan de kosten aftrekken in je aangifte omzetbelasting. Er is vast wel een wiki pagina of een youtube-filmpje die je dit duidelijker kan uitleggen.

Het verhaal over de import uit China klopt wel ongeveer. In mijn ervaring gaat de douane en belastingdienst hier wel redelijk flexibel mee om. Er wordt vaak uitgegaan van de copy factur die jouw leverancier meesturt met de zending en Aziaten kunnen zo'n factuur redelijk creatief maken ;)

Meestal krijg je bij kleine import van buiten de EU een BTW verrekening van het transportbedrijf. Je kunt de BTW dan gewoon aan je vervoerder voldoen en bij je BTW aanslag die BTW weer aftrekken van de te betalen btw.

Aziaten zijn net mensen. Sommigen kun je vertrouwen en sommigen niet, maar uiteindelijk zijn de meesten erbij gebaat dat je na enige tijd weer een nieuwe bestelling bij ze plaatst.

suc6

Re: dropshipping import/invoer belasting en btw?

3
De "regels" van tot 22 euro BTW vrij geldt alleen als particulier. Als jij, zoals ze dat noemen, de goederen in het vrije verkeer brengt, dan ben je verplicht om alles aan te geven bij de Douane.

Veel 'beginnende' importeurs doen dit niet "want hij kwam toch zo door de douane heen?" maar zo zit het niet. Je riskeert hoge boetes door het niet te doen. De site van de belastingdienst heeft hier veel informatie over.

Lees je ook in over CE markering en eventuele keurmerken waar de producten aan moeten (!!) voldoen. Ook dit is vaak niet in orde. Totdat iemand zichzelf verwond of schade veroorzaakt met het bij jouw gekochte product gaat dat goed. Daarna kan je dag zwaaien naar je pensioen en de komende jaren bezig zijn met het afbetalen van de schadeclaim. Zorg dus dat je weet waar je mee bezig bent.