Uitleg gevraagd ivm belasting & btw

1
Goeiemiddag,

Ik heb plannen om een webshop te openen maar zit nog met enkele vragen.

1. Stel dat ik als webshop slechts een 5tal verkopen per maand heb en mijn winst slechts een paar tientjes bedraagt. Moet je dan ook belasting betalen? Ik hoef nu als student zonder ''wit''werk namelijk geen belasting te betalen omdat ik niet meer geregistreerde inkomsten heb als +-€2000.

2. Ik ga producten invoeren vanuit China. Maar geld het bevestigings mailtje dat je krijgt na je aankoop op een Chinese website dan als betalingsbewijs waarmee je later btw kan terugvorderen?

3. Stel dat ik mijn product wil verkopen voor 40€ incl gratis verzending. (dan is de 7€ bij PostNL hierin mee berekend) Bedraagt de btw die ik later moet afdragen dan 19% van €40 of van €33?

4. Moet ik jaarlijks of per kwartaal belasting betalen als ondernemer zijnde?

5. Komen er naast de 19% btw, in mijn geval 6,75€ verzendkosten en ik geloof €0,50 Ideal kosten nog meer kosten welke ik moet meenemen in mijn vraagprijs? Even de kosten van de website en verpakkingsmateriaal buitenbeschouwing gelaten.

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Re: Uitleg gevraagd ivm belasting & btw

2
Joostv23 schreef: 2. Ik ga producten invoeren vanuit China. Maar geld het bevestigings mailtje dat je krijgt na je aankoop op een Chinese website dan als betalingsbewijs waarmee je later btw kan terugvorderen?
Nee dat is niet voldoende. Je kunt het beste de leverancier vragen om een BTW vrije levering.
3. Stel dat ik mijn product wil verkopen voor 40€ incl gratis verzending. (dan is de 7€ bij PostNL hierin mee berekend) Bedraagt de btw die ik later moet afdragen dan 19% van €40 of van €33?
19% van €40
4. Moet ik jaarlijks of per kwartaal belasting betalen als ondernemer zijnde?
Dat ligt er aan en verschilt per bedrijf, waarschijnlijk zal het per kwartaal zijn.

Re: Uitleg gevraagd ivm belasting & btw

4
Joostv23 schreef:Tanya,

Als ik dan 19% van 40€ moet nemen, hoef ik dan niet apart die 6,75€ verzendkosten te belasten? Oftwel zou mijn winst bij 40€ 40-7,6(19%)-6,75-inkoopprijs zijn?
Die €40 is toch inclusief verzendkosten? Die ga je inderdaad niet dubbel belasten.
En ja, je sommetje klopt.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Uitleg gevraagd ivm belasting & btw

6
Hallo,

Ik wil even reageren op nr. 5. Kostprijs;
Alle kosten die je maakt, moet je opnemen in je kostprijs.

Hier raad ik je aan je winst- en verliesrekening te nemen van het afgelopen kwartaal.
Het is belangrijk om een splitsing te maken van kosten die per stuk te nemen zijn (producten, verzendkosten, Ideal e.d.) en vaste periodieke kosten zoals (eventuele) huur, maandelijkse hosting of overige periodieke abonnementen.

Je weet wast je aantal verkopen in deze periode. Nu deel je de totale vaste periodieke kosten door de totale (werkelijke)verkopen van deze periode. Hierdoor krijg je de vaste periodieke kosten per verkoop (volgens het boekje vaste indirecte kosten per verkoop, zegge VIK/v)

VIK/v + directe kosten = je kostprijs per product. + opslag winstmarge + 19% BTW = verkoopprijs incl. 19% BTW.

Houd wel rekening met het volgende; "kostprijsberekeningen zijn niet makkelijk". Dit is slechts een voorbeeld. Het echte werk, in kostprijs berekenen, is iets ingewikkelder omdat je werkt met marges door de verschillen in de inkoop en verkoopprijs. Dus in plaats van de VIK/v neem je een percentage van de VIK x kostprijs van het product.
http://www.corduroyfinance.com

Accounting, Law, IT and Marketing

Re: Uitleg gevraagd ivm belasting & btw

7
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe.

Nu heb ik nog een vraag. Als ik een webshop begin krijg ik dan pas na het eerste kwartaal een belastingaanslag? Of kan het zo zijn dat ik al meteen moet gaan betalen aan de belasting en eventueel zelfs teveel waardoor ik dit later weer moet terugvorderen?

Re: Uitleg gevraagd ivm belasting & btw

9
Oke wederom bedankt voor het antwoord.

Nu kan ik behalve uit China ook uit Engeland mijn artikelen bestellen. Kan ik dan zorgeloos 10stuks tegelijk bestellen voor minder als 150€? Of dien ik hier dan nog belasting over te betalen bij het invoeren omdat het iet uit NL komt? Maar Engeland valt wel onder de EU dus hoe zit dit?

Re: Uitleg gevraagd ivm belasting & btw

10
Als je een BTW nummer hebt, kun je vragen om een 0% factuur. Dan wordt de btw verlegd naar jou. Jij geeft het aan bij goederen/diensten verworven uit EU-land, en tevens bij voorbelasting (alle btw die je zelf kunt terug krijgen). Dus per saldo betaal je hier geen btw over.

Re: Uitleg gevraagd ivm belasting & btw

11
Mooiweer schreef:Als je een BTW nummer hebt, kun je vragen om een 0% factuur. Dan wordt de btw verlegd naar jou. Jij geeft het aan bij goederen/diensten verworven uit EU-land, en tevens bij voorbelasting (alle btw die je zelf kunt terug krijgen). Dus per saldo betaal je hier geen btw over.
Bij invoer van buiten de EU moet je vaak wel 19% BTW betalen.

Re: Uitleg gevraagd ivm belasting & btw

12
Tanya schreef:Bij invoer van buiten de EU moet je vaak wel 19% BTW betalen.
De leverancier levert tegen 0% BTW.
Als je geen verleggingsregeling hebt met de belastingdienst dan brengt de Douane 19% in rekening bij invoer.

Als je veel importeert kan je een verlegging aanvragen, de link was al eerder genoemd in dit topic volgens mij.

Re: Uitleg gevraagd ivm belasting & btw

14
Mooiweer schreef:
Tanya schreef: Bij invoer van buiten de EU moet je vaak wel 19% BTW betalen.
Ik ging ook van de levering vanuit Engeland uit, doordat er al antwoord was gegeven op de vragen over levering vanuit China.
Bij invoer vanuit Engeland moet je in theorie ook 19% BTW betalen, maar die kan je meteen weer aftrekken bij je BTW aangifte.