Hoe lang heb je om geld terug te storten na retournering?

1
Mijn moeder plaatste half maart een bestelling bij een Nederlandse webwinkel.
Nu retourneerde ze de bestelling binnen de aangegeven termijn in ongebruikte en perfecte staat. Dit eind maart. Ook al hebben we een track&trace en handtekening voor ontvangst toch betaalde de webwinkel het geld nog niet terug. Aan de vele mails en berichten op hun antwoordapparaat gaven ze geen reactie. Tot ik vandaag dreigde met test-aankoop en een ingebrekestelling. Opeens kreeg ik binnen het half uur antwoord dat ze de betaling vandaag of morgen laten afhandelen door de boekhoudkundige dienst en dat er iets was misgelopen met de afhandeling van het dossier.

Hoelang krijg je als webwinkel eigenlijk om de terug betaling in orde te brengen?
Ik zelf breng steeds asap in orde... Dus stond nooit eerder stil bij de wettelijke bepalingen...

Re: Hoe lang heb je om geld terug te storten na retournering

4
Wij betalen het direct terug. We gebruiken Buckaroo en dan kan het met een klik automatisch worden terugbetaald. Erg handig systeem wat dat betreft.

Ik snap niet waarom bedrijven eerst 30 dagen op dat geld moeten gaan zitten voordat het terug betaald kan worden. Vergeet niet dat een klant ook tevreden kan zijn met de afhandeling van een retour en later weer eens iets anders kan bestellen in je shop.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe lang heb je om geld terug te storten na retournering

5
Rudy schreef:Wij betalen het direct terug. We gebruiken Buckaroo en dan kan het met een klik automatisch worden terugbetaald. Erg handig systeem wat dat betreft.

Ik snap niet waarom bedrijven eerst 30 dagen op dat geld moeten gaan zitten voordat het terug betaald kan worden. Vergeet niet dat een klant ook tevreden kan zijn met de afhandeling van een retour en later weer eens iets anders kan bestellen in je shop.
Rente?
Betalen van leveranciers als ze in geldproblemen zitten.

Ik begrijp het ook niet. Kleine moeite om een bedrag gewoon direct terug te betalen, dan wel binnen 7 werkdagen.

Re: Hoe lang heb je om geld terug te storten na retournering

7
Rudy schreef:Vergeet niet dat een klant ook tevreden kan zijn met de afhandeling van een retour en later weer eens iets anders kan bestellen in je shop.
[/quote]
Vooral dit.
Nu bestellen we er nooit nog iets, en alle vrienden, fbvrienden en familie ook niet. Wat zijn ze daar nu mee opgeschoten...

Na test-aankoop, verdere stappen en ingebrekestelling in 1 zin te gebruiken kreeg ik opeens binnen het half uur antwoord. Het dossier was om 1 of andere rede per ongeluk onder hun aandacht weggeglipt (ondanks onze mailtjes en telefoons :roll:) en de boekhoudkundige dienst zou de terug betaling meteen over maken.

Re: Hoe lang heb je om geld terug te storten na retournering

12
goldfeeling schreef:even een vraagje: weet iemand toevallig het wetsartikel waarin staat dat een klant ook recht heeft op de verzendkosten retour?
Ik wacht ook nog steeds op een betaling van 55 euro verzendkosten van een webwinkel en ze willen perse het wetsartikel zien..
Artikel 46d
  1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder op gave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
  2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
  3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
http://ecompro.nl/
http://ecomblog.nl/

Re: Hoe lang heb je om geld terug te storten na retournering

14
eCom Pro schreef:
goldfeeling schreef:even een vraagje: weet iemand toevallig het wetsartikel waarin staat dat een klant ook recht heeft op de verzendkosten retour?
Ik wacht ook nog steeds op een betaling van 55 euro verzendkosten van een webwinkel en ze willen perse het wetsartikel zien..
Artikel 46d
  1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder op gave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.
  2. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.
  3. In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.
als ik het goed lees heeft de koper dus geen (wettelijk) recht op verzendkosten retour ?

Re: Hoe lang heb je om geld terug te storten na retournering

16
Antiloop schreef:als ik het goed lees heeft de koper dus geen (wettelijk) recht op verzendkosten retour ?
Jawel, dat recht van de koper staat sub 2. Verzendkosten die je als koper hebt betaald om iets te laten (thuis)bezorgen, moeten bij ontbinding worden terugbetaald. Alleen de eventuele kosten die de koper maakt om iets te retourneren hoeft een webwinkel niet te vergoeden.

Re: Hoe lang heb je om geld terug te storten na retournering

17
Ward schreef:
Antiloop schreef:als ik het goed lees heeft de koper dus geen (wettelijk) recht op verzendkosten retour ?
Jawel, dat recht van de koper staat sub 2. Verzendkosten die je als koper hebt betaald om iets te laten (thuis)bezorgen, moeten bij ontbinding worden terugbetaald. Alleen de eventuele kosten die de koper maakt om iets te retourneren hoeft een webwinkel niet te vergoeden.
dat snap ik

ik denk dat goldfeeling de vraag raar gesteld heeft door de zin 'verzendkosten retour' dus in mijn ogen de kosten voor het retourzending vanuit de koper

Re: Hoe lang heb je om geld terug te storten na retournering

18
Het Europese Hof van Justitie heeft in het Messner arrest bepaald dat de zinsnede "behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten" uit art. 7:46d lid 2 BW zo moet worden uitgelegd dat de verzenkosten van de verkoper naar de koper ook terug moet worden betaald. De verzendkosten van de koper naar de verkoper zijn voor de koper.
Een appel per dag houd de dokter weg, vooral als je goed mikt!