Betaalopties bij afhalen: contant of pin?

1
Wij hebben regelmatig klanten die producten komen afhalen. Nu kunnen klanten bij ons uitsluitend contant afrekenen bij het afhalen van een bestelling. Omdat ik liever niet met contant geld werk wil ik overstappen naar een pin apparaat. Ook omdat we merken dat daar vraag naar is, zeker bij hogere bedragen.

Is het volgens jullie een optie om dan uitsluitend pin aan te bieden? Kan je dat tegenwoordig verlangen van klanten en geen contant geld meer accepteren? Uiteraard zal dit wel duidelijk vooraf worden gecommuniceerd door bijvoorbeeld de betaaloptie "Pinnen bij afhalen" te tonen, en het nogmaals duidelijk in de afhaalbevestiging aan te geven.

Re: Betaalopties bij afhalen: contant of pin?

3
Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik geloof dat je aan de kassa geen cash geld mag weigeren omdat het een wettelijk betaalmiddel is. Je mag alleen vermelden dat je geen wisselgeld hebt voor de grote biljetten en dat je die dus niet aan kan nemen. Wellicht kan je dit omzeilen door te vermelden dat je geen kassa hebt maar dat er eventueel wel een pinautomaat is.

Weet je overigens al wat een pinautomaat kost?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Betaalopties bij afhalen: contant of pin?

5
Met een wettig betaalmiddel kunt u goederen of diensten betalen, bijvoorbeeld met geld (biljetten en munten), een chipknip of pinpas. Maar de wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Kunt u in een winkel bepaalde betaalmiddelen niet gebruiken, dan moet dit duidelijk zijn aangegeven.
volgens de website van de rijks overheid

Re: Betaalopties bij afhalen: contant of pin?

6
Bedankt voor de reacties. Ik moet er nog even over denken. Het zal ook niet zo zijn dat ik mensen die alleen contant kunnen betalen weg ga sturen. Ik wil alleen nadrukkelijk de voorkeur leggen op betalen met pin.

Weet iemand een goede aanbieding voor een huur pinapparaat? Ik heb zelf al iets gevonden wat vrij betaalbaar is, maar ben benieuwd of iemand anders nog opties heeft.

Re: Betaalopties bij afhalen: contant of pin?

7
Rudy schreef:Bedankt voor de reacties. Ik moet er nog even over denken. Het zal ook niet zo zijn dat ik mensen die alleen contant kunnen betalen weg ga sturen. Ik wil alleen nadrukkelijk de voorkeur leggen op betalen met pin.

Weet iemand een goede aanbieding voor een huur pinapparaat? Ik heb zelf al iets gevonden wat vrij betaalbaar is, maar ben benieuwd of iemand anders nog opties heeft.
Beste Rudy,

Naast het faciliteren van webwinkels verhuren we ook pinautomaten voor de korte en lange termijn. Dit doen we via Pintip.nl. De website is overigens zwaar verouderd, let daar dus niet op. ;) Een nieuwe is in aantocht. Succes!
Webwinkel beginnen of een pinautomaat huren?

Re: Betaalopties bij afhalen: contant of pin?

9
Rudy schreef:Ik moet er nog even over denken. Het zal ook niet zo zijn dat ik mensen die alleen contant kunnen betalen weg ga sturen. Ik wil alleen nadrukkelijk de voorkeur leggen op betalen met pin.
Wij boden een alternatief aan: in de "bestelling staat klaar"-mail verzonden we een iDEAL-betaallink naar de e-acceptgiro van TargetPay. Ongeveer de helft van de afhaalbestellingen werd daarmee alsnog betaald.

Tegenover mensen die alleen contant kunnen betalen staan ook aardig wat klanten die juist liever niet contant betalen, bijvoorbeeld omdat ze niet met veel geld over straat willen of omdat ze niet eerst elders willen gaan pinnen.

Als je alleen contant betalen aanbiedt, ga je afhalers krijgen die geen of te weinig cash op zak hebben. Dan moet je die naar de dichtstbijzijnde pin-automaat doorverwijzen en dát is onhandig en niet klantvriendelijk.

Re: Betaalopties bij afhalen: contant of pin?

10
Ik ben laatst met iemand die een bestelling kwam afhalen meegereden naar een geldautomaat. Die klant was in de veronderstelling dat ik een stenen winkel had en had dus op een pinapparaat gerekend. Helaas, die heb ik (nog) niet, maar heb je hem wel dan heb je geen last van dit soort dingen. Lijkt me ideaal.
Aan de andere kant stond ik laatst in de Lidl achter een man bij de pin-kassa die een partij stennis stond te schoppen. Nee, pinnen daar deed hij niet aan. Dan kon de overheid precies je gangen nagaan. Dat soort mensen heb je dus ook. :shock: