verzenden naar zwitserland

1
Hallo beste mensen,

Twee mensen uit zwitserland maakten deze week een account aan bij mijn zojuist gestarte webshop. Een markt waar ik me eigenlijk niet op richt. Momenteel lever ik nog niet aan zwitserland omdat het buiten de EU ligt en ik niet precies weet wat voor administratieve rompslomp en kosten er bij komen om iets naar zwitserland te verzenden.

Als nog meer zwitsers een account aanmaken wil ik leveren aan zwitserland serieus gaan overwegen.

Vraag: heeft iemand ervaring met het leveren aan zwitserland en een idee over extra kosten/formulieren die ik moet bijvoegen?

Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven.

Re: verzenden naar zwitserland

3
Het is allemaal niet zo spectaculair. Kan je product in een envelop of postpakket, ga dan gewoon naar het postkantoor en vul het formulier in dat je daar krijgt. Tenzij je een bijzonder product verkoopt dat niet zomaar de grens over mag (voedsel, gevaarlijke stoffen) of rare afmetingen heeft, dan wordt het misschien wat ingewikkelder. Ik stuur al jaren envelopjes met zo'n groen douanebriefje richting Zwitserland en dat gaat altijd goed.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: verzenden naar zwitserland

6
Via de post is het simpelst: het kan zelfs verzekerd, al loop je de kans dat de Primera-medewerker zegt van niet. Via het bekende formulier CN23 (al heeft niet iedere postbalie die altijd op vooraad of men weet niet wat je bedoelt). Doe je factuur (met het goederenbedrag exclusief BTW in cijfers en letters in het Engels of een andere voor Zwitsers leesbare taal, ze spreken er vele, in tweevoud bij het formulier) en het gaat altijd goed. Afhankelijk van het goederenbedrag krijgt je Zwitserse klant nog een rekening voor Zwitserse omzetbelasting (ik meen 5%) die gewoon aan de Zwitserse postbode betaald kan worden. Onder een bepaald bedrag plak je gewoon een "groene sticker"dier he postkantoor in voorraad heeft.
Via vervoerders als DHL en DPD moet je inderdaad een "commercial invoice" maken en dat is meer gedoe, maar wel te doen: de betreffende vervoerder kan je aan een downloadbaar sjabloon helpen vermoed ik.
Succes!

Re: verzenden naar zwitserland

8
Beste forumleden,

bedankt allemaal voor jullie reacties! ik denk dat ik dat CN22 formulier voor mij geschikt is. Mijn producten zijn tussen de 20 en 40 euro, deze waarde kan ik denk ik gewoon op de brief schrijven (al overweeg ik een lager bedrag op te schrijven in verband met kans op diefstal) zonder dat Zwitsers extra belasting hoeven te betalen.

groetjes,

tim