Belang van URL

1
Hallo daar!

Ik bezoek dit forum zeer regelmatig en heb al enige tijd plannen om voor mijzelf te beginnen in de e-commerce. Internet en verkoop trekt mij enorm aan en daarom ook het idee om hier in de toekomst mee bezig te zijn. Momenteel ben ik nog werkzaam als sales medewerker.

Waar ik in de eerste plaats mee zit is het kiezen van een URL. Ik heb begrepen dat deze van (groot) belang is voor de vindbaarheid van de webshop. Stel ik ga mountainbikes verkopen en mensen zoeken via google allemaal op 'mountainbikes', dan is mountainbikes.nl natuurlijk een goede, zo niet de beste (toch?) :) Maar nu vroeg ik mij af of de toevoeging van enkel een letter/cijfer ook zorgt voor een goede vindbaarheid (of misschien wel net zo goed). Alle goede urls zijn al lang bezet, vandaar de vraag of bijvoorbeeld mountainbikesgoedkoop.nl of mountainbikes365 ook goed is. Zowel in de url mountainbikes.nl als mountainbikes365.nl zit het zoekwoord 'mountainbikes'. Is het dan zo dat beide urls hetzelfde scoren voor google (puur kijkend naar url naam)?

Daarnaast vroeg ik mij af welke van de software aanbieders beter scoort wat betreft de vindbaarheid in google: BiedMeer of SeoShop? Ik zou dan namelijk een van deze twee willen kiezen om te starten..Welke is SEO vriendelijker?

Dank voor de reacties!

Groet,
Michel

Re: Belang van URL

2
Google kijkt inderdaad naar de naam maar vaak is dat niet het enige punt. Los daarvan linken sites ook vaak naar jou met je websitenaam. De zogenaamde anchortekst. Als een trefwoord hierin staat, telt dat mee binnen het (uit miljoen factoren bestaande) algoritme van Google.

Dus ja, met Mountainbikes 360, zou je sneller gevonden worden op het woord mountainbikes. Vaak is het om die reden ook handig om een voorkeur te hebben voor enkelvoud in plaats van meervoud. Gevonden worden op het woord mountainbikes is vaak minder interessant dan gevonden worden op moutainbike gazelle type 1234.

Het zoekvolume is dan wel lager, maar de concurrentie ook en die zoekers zijn vaak kopers! Je hebt dus niet je halve winkel volstaan met kijkers, maar alleen een handjevol kopers! Weinig kosten, hoge conversie, zijn kernwoorden waar veel webwinkeliers blij van worden.

Als jouw site een pagina heeft met de URL moutainbike360.nl/gazelle/moutainbike-1234.html en het ook zo staat in je titel (metatag) dan is de kans groot dat je vindbaar bent op juist die commerciele trefwoorden.

Noodzakelijk is het niet. Kijk naar de vindbaarheid van Wehkamp of Bol, maar ja het kan dus helpen om over de vindbaarheid van je url na te denken.
Nu op mijn weblogs:

Re: Belang van URL

3
Dirkjan schreef: Dus ja, met Mountainbikes 360, zou je sneller gevonden worden op het woord mountainbikes. Vaak is het om die reden ook handig om een voorkeur te hebben voor enkelvoud in plaats van meervoud. Gevonden worden op het woord mountainbikes is vaak minder interessant dan gevonden worden op moutainbike gazelle type 1234.
Ok, bedankt! Begrijp ik uit bovenstaande tekst over enkelvoud en meervoud dat bv. mountainbike.nl beter zal zijn dan mountainbikes.nl?

Hoe zit dat met het verschil tussen een website en webshop? Als ik een website maak met info over de aangeboden moutainbikes (maar waar dus geen bestelmogelijkheid is), zal deze site dan net zo goed gevonden worden in Google als een webshop met de mountainbikes? Ik zit er namelijk aan te denken om voor een deel van het assortiment een website te maken, waarbij ze vervolgens kunnen doorlinken naar de webshop om te bestellen. Of is het dan niet gewoon beter om voor dat betreffende deel van het assortiment een eigen webshop te hebben. Wordt een webshop beter opgenomen in Google dan een website?

Wat is in dit geval aan te raden; een eigen webshop voor een deel van het assortiment of voor dit betreffende assortiment een website waarbij men kan doorlinken naar de webshop om te bestellen.

Dank voor de reactie!

Re: Belang van URL

4
Zeer zeker van belang om de juiste domeinnaam te kiezen en vervolgens de juiste URL's daaraan te koppelen. Een zoektermen onderzoek kan daarbij helpen. Het zoekvolume op mountainbike ligt een stuk hoger dan op mountainbiken. Ook wordt er gezocht op b.v. mountainbike shop en mountainbike 24 inch. Bekijk ook de zoekvolumes per merk.

Zoekvolume indicatie mountainbike: 18.100 en van mountainbikes slechts 720 (beide in Nederland).
Succes met je voorbereidingen!
http://www.zoektermen.nl webmarketing bureau Breda
http://www.seomarktplaats.nl matcht opdrachtgevers met opdrachtnemers
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Belang van URL

5
Ok, dank! Helder! Iemand nog antwoord op onderstaande. Verschil in vindbaarheid tussen een website en een webshop...
MichelK schreef: Hoe zit dat met het verschil tussen een website en webshop? Als ik een website maak met info over de aangeboden moutainbikes (maar waar dus geen bestelmogelijkheid is), zal deze site dan net zo goed gevonden worden in Google als een webshop met de mountainbikes? Ik zit er namelijk aan te denken om voor een deel van het assortiment een website te maken, waarbij ze vervolgens kunnen doorlinken naar de webshop om te bestellen. Of is het dan niet gewoon beter om voor dat betreffende deel van het assortiment een eigen webshop te hebben. Wordt een webshop beter opgenomen in Google dan een website?

Re: Belang van URL

6
Een site komt hoog aan de hand van de inhoud en de zoekopdracht.
Bij zoeken op 'mountainbike kopen' zal de webwinkel hoger komen en als ze zoeken op 'mountainbike ketting spanning' dan zal een informatie pagina over een mountainbike ketting hoger scoren.
En je mag in een webshop best pagina's met informatie hebben.

Re: Belang van URL

7
Dank!

Als ik het goed begrijp is het beter om die url naam in enkelvoud te kiezen? Dus mountainbike.nl is beter dan mountainbikes.nl? En tennisracket.nl is beter dan tennisrackets.nl? Of hoeft dit niet per se uit te maken? Waarop baseer je welke url wellicht beter scoort?

Re: Belang van URL

8
Je kan het van meerdere kanten bekijken. Zoals hierboven al gezegd wordt, Wehkamp en Bol scoren erg goed in Google maar hebben geen zoekmachine vriendelijke URL. Als je graag een zoekmachine vriendelijke URL wilt, moet je kijken op welke woorden je gevonden wilt worden. Stel jij wilt gevonden worden op 'goedkope mountainbike'. Dan moet je kijken hoeveel er op die woorden gezocht wordt. Dat kan je doen via ' http://adwords.google.nl/o/Targeting/Ex ... WORD_IDEAS '.

Maar stel je wilt 'goedkope' en mountainbike' erin hebben staan, dan zou ik zelf bijvoorbeeld kiezen voor 'Goedkope-mountainbike.nl ipv goedkopemountainbike.nl. Omdat Google dan beide zoekwoorden los pakt.

Succes!

Re: Belang van URL

9
Wij hebben er wel voor gekozen zoals je ziet, alleen wat ook al wordt gezegd dat er meer is dan dat.

Daarin is veelal alleen het woord voor generiek zoekgedrag en biedt zeker exposure, echter heb je meer longtail nodig om ook koopgedrag te genereren (longtail is bijvoorbeeld: mountainbike giant ix 500 of mountainbike cannondale amsterdam).

Naast alle andere variabelen zal de longtail er voor zorgen dat de conversie stijgt, hoe specifieker hoe beter.
http://www.123kartonnendozen.nl uw specialist in verpakkingen voor het veilig verzenden van uw producten.

Re: Belang van URL

12
Of je het in enkelfout of meervoud doet maakt weinig uit. Als je naar de top10 gaat zie je ook resultaten waarin mountainbike niet in de domein url voorkomt. Je moet niet te veel aandacht hieraan geven, want het heeft weinig invloed. Je kan ook bijv.: mountainbikesvanjan.nl. Dit is nog altijd een goede domeinnaam voor de zoekmachine.

Een informatieve site wordt sneller gevonden omdat daar info en content op staat. Google wil immers info geven.

Re: Belang van URL

13
Bedankt! Even iets soortgelijks: stel ik heb mijn shop dus op mountainbike.nl draaien en ik bezit ook de domeinnaam mountainbikes.nl. Wat is nu de beste manier om optimaal gebruik te maken van mountainbikes.nl waar geen shop op draait? Gewoon deze url doorlinken naar mountainbike.nl?

Hetzelfde in de volgende situatie: je hebt een shop draaien op fiets.nl, maar bezit tevens de domeinnaam mountainbike.nl. Wat te doen met dit domein? Ik heb het idee dat simpel doorlinken van deze domeinnaam naar je webwinkel geen enkele nut heeft omdat het geen content etc bevat waardoor het toch nooit gevonden zal worden. Klopt dit?

Ben benieuwd hoe het beste te handelen in bovenstaande voorbeelden!