Het grote "bestelling afhalen" topic.

1
Nav. het "lezen klanten wel?" topic open ik even een nieuw topic over afhalen.

Afhalen (De klant komt bij jouw kantoor/magazijn/huis langs om de bestelling op te halen) is op zich een mooie service. Zeker in het kader van "Multichannel" zou een afhaalbalie een waardevolle toevoeging aan je service zijn.

Kunnen klanten bij jou afhalen? En kunnen ze ook afrekenen bij het afhalen of winkelen? Heb je misschien zelfs een stenen winkel?

Voor vragen of afhalen/winkelen door jouw klanten toegestaan is in het bestemmingsplan van de gemeente, neem je best contact op met de gemeente. Dit topic is niet bedoelt voor de vraag "mogen mensen bij mij afhalen?".

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

2
Bij ons werkt afhalen zo;

Men besteld altijd via de site, en kan daar kiezen voor afhalen. Als ze gekozen hebben voor afhalen, dan komt de bestelling niet in ons magazijn terecht maar komt hij bij ons op kantoor terecht.

Een paar keer per week verzamel ik die orders en haal dan de producten op bij ons magazijn. Ons magazijn staat namelijk een paar kilometer verwijderd van ons kantoor.

Als een klant langs komt dan is de bestelling altijd al betaald. Rembours (contant betalen) is bij ons namelijk niet mogelijk icm. afhalen. Dit hebben wij heel bewust gedaan;
We hoeven geen kas met geld op kantoor te hebben, geen kasboek bij te houden, we krijgen geen spookbestellingen (mensen die bestellen maar nooit komen afhalen) en we voorkomen dat mensen spontaan komen shoppen bij ons.

Enkele vaste (grote) klanten van ons halen hun bestelling op bij ons magazijn zelf. Maar omdat ons magazijn uitbesteed en geautomatiseerd is, kunnen consumenten niet hun bestelling daar afhalen.

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

3
Wij hebben ook een stenen showroom. Dus dat is makkelijk voor afhalen natuurlijk.

Bij ons werkt het als volgt:
Klant shopt en kiest voor afhalen. Uiteraard rekenen wij dan geen verzendkosten.
Alle andere kosten dienen gewoon voldaan te worden. Er is dus geen mogelijkheid om pas te betalen op het moment dat de spullen afgehaald worden.

Dit hebben we in het verleden wel gedaan, maar dan komen er simpelweg bergen met spookorders binnen.
Zelfs nu hebben we dat nog regelmatig.

Klant besteld, betaald met bv Ideal en geeft aan dat ze het komen ophalen.
Wij gaan alles produceren (we hebben namelijk niets op voorraad, alles is custom-made) en leggen het in een speciaal magazijnrek achter de balie in de showroom neer.
Klant krijgt een melding dat het klaar is en dat ze kunnen komen om het op te halen.

We zetten er ook bij dat ze het binnen 14 dagen moeten komen ophalen, anders gooien we het product weer weg.
En dan nog.... sommige orders worden nooit opgehaald, of pas na 4x er achteraan te moeten bellen na 6 weken.

Mij maakt het niet zo heel veel uit, het is betaald natuurlijk.
Maar het gaat na een tijdje toch rommelig kijken en je stoort je op een gegeven moment aan de mentaliteit van die betreffende klant.
Groeten,
Dennis van Orsouw
Stickerland / Signers

Stickerland.nl - Online stickers bestellen
Check ook mijn blog over stickers en reclame dingen

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

4
Ik heb altijd de optie afhalen gehad. En dan ook met contant betalen. Steeds meer twijfel ik om dit aan te passen of zelfs af te schaffen. Omdat ik dat laatste dan weer minder serive gericht vind, blijf ik twijfelen.

Wat ik het lastigste vind aan afhalen is dat mensen vaak al moeilijk een afspraak maken omdat eigenlijk geen tijd hun uitkomt. Als je dan een afspraak maakt, vaak aangepast op hun wens, komen ze niet of veel te laat. Maken geen excuses en nemen gewoon aan dat je een volgende keer weer klaar zit.
Zo is me ook opgevallen dat "rond" een tijd, gemakkelijk een uur later kan worden.

Om te beginnen ga ik de optie betalen bij afhalen alvast verwijderen. Goed om te lezen dat toch meerdere mensen dat hebben (en het dus niet gek is).
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

5
Omdat wij met 2 tot 4 man/vrouw op een kantoor zitten van 9 tot 5, is het makkelijk om de klant te melden "kom tijdens kantooruren uw bestelling halen". Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat als je niet van 9 tot 5 aanwezig bent thuis of op kantoor, dat het maken van een afspraak met een afhaal klant lastig is.

Voor ons kost een afhaalklant eigenlijk altijd geld. Ze komen meestal maar 1 of 2 simpele dingetjes halen en daarvoor moet ik heen en weer naar het magazijn en moeten wij de deur open doen etc. Voor ons is het puur extra service en we doen het voor een stukje extra naamsbekendheid in de regio.

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

6
Bij ons kan (en mag) het niet. Sowieso kunnen we niet garanderen dat we altijd aanwezig zijn, en daarnaast zijn de orderbedragen relatief laag, waardoor afhalen maar voor een zeer beperkte afstand interessant zal zijn.

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

7
Banaan schreef:en daarnaast zijn de orderbedragen relatief laag, waardoor afhalen maar voor een zeer beperkte afstand interessant zal zijn.
Het grappige is dat we dus soms mensen vanaf 100 of 200 kilometer afstand hebben die voor een paar euro heen en weer willen rijden naar ons. Je kan maar om het product verlegen zitten..

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

8
We hebben inderdaad ook weleens iemand uit Belgie gehad die wel ff langs wilde komen. Onze producten zijn niet zeldzaam of moeilijk te krijgen. We zijn voordelig omdat we alle prijzen inclusief verzendkosten doen. Onderweg vanuit Belgie kom je denk ik 100 winkels tegen waar je het product voor minder zou kunnen kopen dan de 7 euro die wij vragen.

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

9
Bij ons is er (formeel) geen mogelijkheid om bestellingen op te halen; wij verzenden dan ook kosteloos, dus de behoefte/vraag zal daardoor ook wat minder zijn.

Maar wanneer klanten echt dichtbij wonen mag het best worden afgehaald. We hebben in overleg ook zelf wel een paar keer bestellingen gebracht.

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

10
Wij doen absoluut niet aan afhalen. Dit heeft bij ons puur met het bestemmingsplan te maken.

Dat is denk ik voor ons het nadeel, van een startende webshop zijn. Doelstelling is dan ook, om volgend jaar naar een andere locatie te gaan om daar o.a. wel een afhaal mogelijkheid te kunnen bieden.

Wij zijn bewust van te voren naar de gemeente gegaan om te informeren wat wel en niet mocht op de locatie die we gingen huren. Dan ontdek je toch ook, dat overheden soms nog erger zijn, dan je verwacht. Het is namelijk zo bedroeft, dat de bestemmingsplannen meestal 20 jaar of langer geleden gemaakt zijn en nooit herzien zijn. Meer dan 20 jaar geleden, was er van webshops e.d. geen sprake. Dus is er niets over opgenomen in het bestemmingsplan. Dan is het aan de willekeur van de ambtenaar of hij het onderverdeelt in 'overslag' of 'detailhandel'. De ambtenaar in kwestie gaf aan, dat hij ons wilde aanmerken als 'overslag', als we dan mensen maar niet lieten afhalen.

Afhalen lijkt mij zeker een toegevoegde waarde. Ik denk, dat het voor veel mensen vertrouwen wekt. Ik ga er van uit, dat wij veel omzet missen, doordat wij het niet bieden. Ik vermoed, dat vrijwel niemand gebruik maakt van afhaal, als je ook gratis bezorgd. Dat doen wij namelijk wel, maar ik denk wel, dat het aangeven 'u kunt de goederen ook komen ophalen' vertrouwen wekt. Ik denk dat je daardoor best wel veel extra omzet kan genereren. Wel jammer dus, dat wij dit op onze huidige locatie niet kunnen bieden.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

11
Als ik alleen kijk naar de bestellingen die afgehaald worden, zou er niet veel omzet aan verloren gaan. Het komt nu zeer zelden voor. Als het nog gebeurt gaat meestal iemand het even brengen, om verschillende redenen, waaronder het probleem dat je vaak voor niks wacht.
Maar of je meer bestellingen zou krijgen, die verzonden worden, omdat je de afhaal mogelijkheid biedt, dat durf ik niet te zeggen.

Als ik klanten en collega´s erover hoor is het vaak dat ze naar de mogelijkheid tot afhalen vragen bij webwinkels die duidelijk aangeven niet verantwoordelijk te zijn voor het kwijt raken of beschadigen van pakketten. Dat in combinatie met het nieuws over eventuele problemen bij de post is denk ik ook een belangrijke reden voor het op willen halen. Wat ik me in veel gevallen ook goed kan voorstellen!

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

12
Ik stel het op prijs als mensen komen afhalen.
We hebben namelijk ook een (kleine) stenen winkel. De meeste gaan met meer weg dan ze vooraf bedacht hadden. Dit komt omdat het speelgoed waar we in handelen vaak leuke combinatie's kent die men dan toch ook maar mee wil nemen. :)
Je zult begrijpen dat we hier dan ook wel naar toe sturen. Mocht het zo zijn dat men toch voor een behoorlijk bedrag 'bij' koopt en we hebben het niet allemaal liggen dan sturen we kosteloos na.

Op deze manier hebben we dmv via-via reclame vooral senioren die telefonisch bestellen en afhalen.

Ik denk wel dat het segment waar we in zitten maakt dat we weinig gezeur hebben zoals ik hier wel eens lees.

Het bestemmingsplan; besproken met de gemeente. We zitten in een zeer kleine eigen gemeente (ons kent ons) en wonen buitenaf. Niemand die ergens een probleem mee heeft ;)
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

13
als ze het willen komen halen waarom bestellen ze dan in godsnaam op internet???

kun je toch net zo goed even de stad inlopen wanneer het je wel uitkomt. het is een rare en onnodige optie :P verwondert me helemaal niet dat het heel vaak mis gaat.

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

15
GosuPress schreef:als ze het willen komen halen waarom bestellen ze dan in godsnaam op internet???

kun je toch net zo goed even de stad inlopen wanneer het je wel uitkomt. het is een rare en onnodige optie :P verwondert me helemaal niet dat het heel vaak mis gaat.
Bij veel webwinkels kun je alleen op afspraak (lees na bestelling) langskomen om iets af te halen.

Aangezien het assortiment van menig webwinkel veel groter is dan die van een stenen winkel is het niet zo vreemd dat men iets op internet bestelt om vervolgens af te halen. Een andere stenen winkel kan nooit die duizenden kabels aanbieden die de webwinkel wel heeft.

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

16
Ook bij ons is de mogelijkheid om af te halen na telefonisch of mail contact.

Veel klanten vinden het fijn om te zien waar de spullen vandaan komen en om even een praatje te houden. Onze producten zijn veel goedkoper en het assortiment is veel groter dan in de stenen dierenwinkel en mensen kunnen 's avonds en in het weekend ook afhalen. Voor veel werkende mensen, ideaal.
http://www.konino.nl de webwinkel met alles voor uw konijn..

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

17
GosuPress schreef:als ze het willen komen halen waarom bestellen ze dan in godsnaam op internet???

kun je toch net zo goed even de stad inlopen wanneer het je wel uitkomt. het is een rare en onnodige optie :P verwondert me helemaal niet dat het heel vaak mis gaat.
Onzin natuurlijk.

In de stad iets kopen:
Allereerst moet je een parkeerplaats zoeken, een parkeerkaartje kopen, lopen naar de winkelstraat, zoeken in talloze winkels naar het product van je keuze, en dan maar hopen dat de gewenste kleur o.i.d. nog op voorraad is. Daarna mag je de winkelstraat door sjouwen naar de parkeerplaats en weer terug naar huis.

Bij een webshop kopen met afhalen:
Als je bij een webshop iets besteld met afhalen weet je vooraf dat het klaar ligt en waar je heen moet. Je stapt naar binnen en krijgt gelijk het juiste product mee. Je auto staat voor de deur zodat het er geijk in kan en je kan weer terug naar huis.

Welke optie is makkelijker? Ik weet wel waar ik voor kies.

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

18
Wij hebben al meer dan 20 jaar een stenen winkel en een jaar of 3/4 geleden zijn we met een webwinkel ernaast begonnen. Omdat de domeinnaam van onze winkelnaam al bezet was, zijn de webwinkel onder een andere naam begonnen.

Inmiddels zijn we bezig met een update van onze webwinkel. We hebben de naam van onze winkel iets aangepast en dezelfde domeinnaam vastgelegd zodat de webwinkel en stenen winkel dezelfde naam dragen. Dat is minder verwarrend voor de klanten en voor ons makkelijker mbt marketing. De nieuwe webwinkel is nog niet online.

Ik twijfel of we de optie afhalen in de winkel zullen aanbieden.. In de winkel doen we geen geld terug, via de webwinkel uiteraard wel... dus dan zijn opgehaalde bestellingen weer een grijs gebied, officieel ben je verplicht geld terug te geven... maar dat schept dus verwarring voor andere klanten (waarom krijgt hij wel geld terug en ik niet?) maar dat zou je op kunnen vangen met het geld niet contant terug te betalen.

We kunnen ook een optie om te reserveren invoeren via de website... maar dat is me te vrijblijvend...

eigenlijk is het ophalen alleen een aantrekkelijk voor lokale klanten... en aangezien de collectie online en in de winkel vrijwel gelijk zijn, biedt het niet echt extra voordelen aan online bestellen t.o.v. winkelen in de winkel...

de noodzaak is er dus niet om ophalen op korte termijn ophalen als optie aan te bieden... dus maar de tijd nemen om een elegante oplossing te bedenken :-)
Think again!

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

19
Ik zou bij een winkel, waar ik niet kan ruilen sowieso nooit iets kopen.

Daarom boycot ik bijvoorbeeld ook Bart Smit. Sinds ik weet, dat je daar niet kan ruilen, heb ik er nooit meer iets gekocht en dat is al heel wat jaartjes...

Dit is puur uit principe.

Het is me namelijk al eens overkomen, dat ik een cadeau voor iemand koop en diegene dat al bleek te hebben. Knap lullig, als je het dan niet mag ruilen...
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Het grote "bestelling afhalen" topic.

23
we doen geen geld terug, wel ruilen of een tegoedbon
het is bij ons een bewuste keuze.. klanten een beetje opvoeden ;-)
en als je er open en eerlijk over bent dan kan de klant zelf prima een afweging maken...
we maken ook regelmatig een uitzondering, maar dan wel met een goede reden... geen zin om te passen is wat mij betreft geen goede reden ;-)
Think again!