Mijn webshops zakken ineens snel in Google?

1
Beste Collega's

Ik zit een beetje met de handen in het haar want weet niet waar het probleem zit, misschien kan een van jullie me helpen sinds een 2 a 3 weken geeft Hulpprogramma voor webmasters van google
bij de meeste van mijn belangrijke keyword rode cijfers aan bij wijzigingen, me keyword zakken dus?

het vreemde is dat het bij allebei mijn webshops het geval is en ik zak ook effectief in google, als ik zoek op de keywords.

1e webshop heeft geheel unieke content en ik heb niks veranderd aan de site en banklinks
laatste 3 maanden

2e heeft bijna uniek content enkel de product beschrijvingen zijn nog niet uniek, voor deze webshop heb ik onlangs wel linkpartners toegevoegd maar geen vreemde site's en ook heb ik geen links gekocht ofzo , onlangs is mijn pagerank verhoogt van 0 naar 2 dus je zou zeggen dat zit goed.( vorigen maand steeg ik nog dagelijks en alle cijfers waren groen)

maar toch zak ik in google rara

hoop dat jullie een tip/idee hebben.
Webshop Beginnen Startpagina ---> Uitgebreid Link Overzicht

Dropshiping Startpagina ---> Gratis Dropship Leverancier Overzicht

Re: Mijn webshops zakken ineens snel in Google?

2
Oei dat is minder prettig. De oorzaken zijn meestal lastig te vinden. Tenzij je echt hard posities verliest (dus 20 plekken terug wordt gezet in enkele dagen) is er meestal niet een heel duidelijk antwoord te vinden en moet je het dus doen met wat giswerk.

Redenen kunnen zijn dat je shop vrij nieuw is. Nieuwe sites of paginas hebben meestal tijdelijk een streepje voor. Actualiteit heeft dat ook, dus als je producten over bijv. het EK gingen was je tijdelijk beter vindbaar, nu misschien minder. Of als je kleding verkoopt en de kranten schrijven constant over de jurkjes van de Amsterdam Fashion Week, kan dat helpen. Zo scoren veel ecommerce-sites goed tijdens bijv. de Webwinkel Vakdagen.

Een andere reden kan zijn dat je eerst heel actief was met linkbuilding en nu opeens drie maanden niets meer gedaan hebt. Google bots zien die stabiliteit en corrigeren je plek, vergelijkbaar met aandelen op de beurs waar tijdelijk minder in gehandeld wordt. Het bedrijf is dan niet minder waard, maar wat verwachte groei was al in de koers meegenomen.

Het kan ook zijn dat het niets met jouw shop te maken heeft. Verkoop je artikelen die zeer concurrentiegevoelig zijn? Dan zijn jouw concurrenten tijdens relaxte zomerweken misschien iets actiever met SEO. Veel branches veranderen nu hun sites/posities omdat ze met de feestdagen dit niet willen/durven.

En zo zijn er meer van dit soort grijze/vage redenen. Vaak is het deels een combinatie van factoren. Hoeveel verlies je precies? En verlies je op alles of enkel specifieke onderdelen? Zijn er onderdelen waar je wel nog op wint? Waarin blinken die uit tov de rest? Het is vaak het onderzoeken waard!
Nu op mijn weblogs:

Re: Mijn webshops zakken ineens snel in Google?

3
loekdebruijn schreef: 2e heeft bijna uniek content enkel de product beschrijvingen zijn nog niet uniek, voor deze webshop heb ik onlangs wel linkpartners toegevoegd maar geen vreemde site's en ook heb ik geen links gekocht ofzo , onlangs is mijn pagerank verhoogt van 0 naar 2 dus je zou zeggen dat zit goed.( vorigen maand steeg ik nog dagelijks en alle cijfers waren groen)
Pagerank is nietszeggend. Is altijd wel een belangrijke graadmeter geweest, maar al een poos niet meer. Tijdens de grote Panda Update van Google zijn er diverse websites met pagerank 6 of hoger keihard naar beneden geschopt in de zoekresultaten.

Ook het uitwisselen van links is behoorlijk achterhaald, en niet aan te raden. Het kopen van one-way links is effectiever dan het hebben van gratis two-way links. Het gaat er om dat je website zo natuurlijk mogelijk wordt opgebouwd, het uitwisselen van links heeft daar natuurlijk niks mee te maken. Of wou je zeggen dat je naar die andere websites linked omdat je het oprecht hele interessante websites vindt en het niet doet om beter te scoren in Google? 8)

Dirkjan zei het al, je hebt ook concurrerende websites, voor jouw gevoel ben je gezakt, maar de concurrentie is wellicht wat meer bezig met optimalisatie en heeft juist wat plekken gewonnen. En als je websites inderdaad redelijk jong zijn heb je voor even de mazzel gehad dat je redelijk goed stond, en sta je nu op de plek waar je hoort volgens het algoritme van Google.

Re: Mijn webshops zakken ineens snel in Google?

4
Dirkjan schreef:Oei dat is minder prettig. De oorzaken zijn meestal lastig te vinden. Tenzij je echt hard posities verliest (dus 20 plekken terug wordt gezet in enkele dagen) is er meestal niet een heel duidelijk antwoord te vinden en moet je het dus doen met wat giswerk.
de 2e webshop is dit wel het geval, ik ben van pagina 1 naar pagina 3 gegaan binnen een week.
mijn webshops is wel vrij nieuw 2 maanden online, dus kan natuurlijk zijn dat ik tijdelijk interessant was en daardoor meteen hoog stond.

de 1e heb ik weinig aangedaan de laatste maanden, maar er is ook niet veel concurrentie op het product.

het blijft gissen,
DeVries schreef:Het gaat er om dat je website zo natuurlijk mogelijk wordt opgebouwd
Wat bedoel je hier precies mee collega?

alvast bedankt voor jullie hulp
Webshop Beginnen Startpagina ---> Uitgebreid Link Overzicht

Dropshiping Startpagina ---> Gratis Dropship Leverancier Overzicht
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Mijn webshops zakken ineens snel in Google?

6
loekdebruijn schreef:
DeVries schreef:Het gaat er om dat je website zo natuurlijk mogelijk wordt opgebouwd
Wat bedoel je hier precies mee collega?
Wel, jij hebt je webshop in het leven geroepen om je producten te verkopen, net als bij een fysieke winkel wil je klanten zoveel mogelijk informeren en bij staan in de aankoop van een product. Dit doe je op een vriendelijke manier, zonder te forceren. Je adverteert her en der, zonder lelijk te doen.

Je webshop zet je op voor je bezoekers, er is interactie, daar reageer jij op, en zo bouw jij je website op en uit, steeds optimaler. Er zijn talloze website optimalisatie checklists en zogenaamde trucjes waardoor een website beter zou gaan scoren. Linkpartners en je website volproppen met belangrijke zoekwoorden zijn bekende voorbeelden. Google is niet dom, zit ook gewoon op internet en kennen alle trucjes wel. Als ze zien dat je teveel bezig bent met trucjes in plaats van het eigenlijke doel van je webshop is dat niet echt waardevol (het hoeft je ook niet te schaden). Er is een totaalplaatje wat de meeste webmasters uit het oog verliezen, vaak omdat er te weinig geduld is.

Want geduld moet je hebben. Over het algemeen mag je er vanuit gaan dat een nieuwe website pas na 6 maanden stabiel in Google staat, daarvoor is het enkel variabel.

Mijn best lopende website momenteel heb ik opgezet in 2007 en is pas in 2010 op nummer 1 op mijn gewenste zoekwoord gekomen, met als resultaat gemiddeld 40000 bezoekers per dag. Ik heb 3 jaar geduld gehad, er aan gewerkt, geoptimaliseerd, altijd maar de focus op de bezoeker, maar toen het eenmaal zover was heb ik alle onkosten binnen 1 maand terugverdiend.
Nu gaat het hier niet om een webshop, en kan ik me voorstellen dat je niet 3 jaar wil wachten. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat wanneer je je wat meer naar de lange termijn durft te kijken en ondertussen er gewoon voor blijft zorgen dat de bezoeker vindt wat hij/zij zoekt het over het algemeen goed stabiliseert. Je moet geen vriendjes met Google worden, maar met je bezoeker (viral marketing).

Je topic komt te vroeg. Je zorgen ook.

Re: Mijn webshops zakken ineens snel in Google?

7
Het zal inderdaad te maken hebben met de leeftijd van de shop, na een tijdje krijgt Google een goed beeld van je waarde en zak je vaak.
Daarnaast is de concurrentie wellicht ook druk bezig, lijkt me een goed punt. Kun je daar niet even induiken? Er zijn voldoende tools om backlinks etc te monitoren, ook op datum.

Succes!