Ondernemingsplan verplicht bij starten webwinkel?

1
Misschein een domme vraag, maar ik vraag me af of het hebben van een ondernemingsplan verplicht is bij het starten van een webwinkel.
Ik wil graag een webwinkel starten en heb inmiddels mijn domeinnaam laten registreren en aan de site wordt op dit moment gewerkt. Ook ga ik in maart naar een seminar over het starten van webwinkel van de KvK, heeft iemand hier overigens ook ervaring mee?
Verder ben ik ontzettend veel aan het lezen over het starten van een webwinkel en lees ik dus ook veel over het ondernemingsplan, vandaar ook mijn vraag.
Voor degenen die wel een ondernemingsplan hebben/ hadden, hoe was deze opgesteld en zijn jullie begonnen met een startkapitaal?
Ik hoop op reacties! Alvast bedankt.

Ondernemingsplan voor webwinkel

2
Een ondernemingsplan is nooit verplicht. Voor niet een bedrijf. Het is enkel soms nodig om externe partijen te overtuigen om iets te krijgen. Zoals:

- Een lening (bank, accountant, investeerder overtuigen)
- Overheid overtuigen (bijv. voor het UWV of behoud van uitkering)
- Thuisfront (je omgeving informeren wat je wilt en waarom)

Los van dat het niet verplicht is, is het in mijn ogen altijd aan te raden om even online te zoeken naar ondernemingsplannen en te kijken wat anderen hier zoal in zetten. Puur om voor jezelf een soort van overzicht te krijgen wat er allemaal bij komt kijken en of je wel voldoende voorbereid bent.

Persoonlijk bestond mijn ondernemingsplan (niet voor een webwinkel maar voor een internetbedrijf) uit een A4tje met bondig mijn 'droomkasteel'. Ik heb mijn bedrijf en ideale klant hoe die er in mijn ogen een jaar na de start uit zouden zien, beschreven.