Een ervaring met het automatisch invullen van adressen

1
Zomaar een klein verhaaltje over onze ervaring met automatische postcode adres controle. Zie het als ter lering ende vermaek !

We hadden recent wat pakketten die de mist ingingen omdat klanten een verkeerd adres in hadden gevoerd. Het adres klopte, maar de postcode was fout. En dan levert de pakket verzorger niet af. Klant verdrietig, wij extra kosten.

Dus wij op zoek naar een technische oplossing. Postcode.nl biedt (sinds kort?) haar web api gratis aan voor gebruik in Websites en ze hebben ook een Magento module.

Via hun dienst hoeft een klant alleen nog maar een postcode & huisnummer in te vullen, en geen adres meer. De postcode.nl api zoekt dat voor je op.

Installeren was fluitje van een cent en het werkte ook meteen (bijna) perfect.

Eenmaal overgezet naar de echte website duurde het echter niet lang voordat de eerste klant belde. Ze snapte niet dat ze haar adres niet meer kon invoeren. Als ze van boven naar beneden het formulier had ingevuld had ze via een postcode en huisnummer het adres kunnen invoeren, maar zij begon in het midden en die velden zijn nu grijs.

Slecht teken, maar we besloten om door te gaan. We hebben een week geëxperimenteerd en nu besloten om deze invoer methode niet meer te gebruiken. Er komen niet genoeg orders voorbij voor een goede A/B test uit te kunnen voeren maar we hebben duidelijk meer klanten die problemen hebben met het plaatsen van bestellingen en gaan bellen na meerdere pogingen. Dat is duidelijk niet de bedoeling.

Misschien moeten we gaan denken aan een validatie voordat we verzenden; dat is bij onze pakket leverancier helaas niet standaard.

Dit was onze observatie, zijn er meer winkels die dit geprobeerd hebben?

Martijn
http://foury.nl -- Foury – Mode en Geschenken voor jou

Re: Een ervaring met het automatisch invullen van adressen

3
ErwindeB schreef:Wij werken ook met een postcode check, maar vullen de velden straat en woonplaats dan automatisch in. Dus wij tonen eerst postcode en huisnummer. Wij hebben hier nooit klachten over gehad.
Ik heb het net even geprobeerd ! Bij jullie zijn de adres velden niet read-only. Dat is een betere oplossing. Ik ga in mijn test omgeving nog even proberen of ik dat met de postcode.nl module ook voor elkaar kan krijgen.
http://foury.nl -- Foury – Mode en Geschenken voor jou

Re: Een ervaring met het automatisch invullen van adressen

4
Mijn ervaring is dat de postcode tabellen van zowel postnl als postcode.nl hiaten vertonen. Wij voeren bij het verzenden altijd de dubbelcheck uit, we gaan er vanuit dat de klant ook een foutje kan maken.
Het is 1 minuutje extra werk en kan veel ongemak en extra kosten schelen.

Onze verzendpartij heeft de postcode check ingebakken in het invoerscherm. De meest voorkomende fouten:

- 2 straatnamen op 1 postcode (zou niet voor mogen komen, gebeurt toch)
- 2 postcodes op 1 straat. (geeft geen foutmelding, maar is wel een fout in het sorteer proces)
- Schrijfwijze van de straatnaam, Postnl gebruikt de BOCO norm, zorgt soms voor bizarre afkortingen
- Huisnummer onbekend (valt niet in de PC range of het is een huisnummer waarvoor nooit een postcode is afgegeven)

Vervelende dingen, gelukkig gaat het in 99% van de gevallen wel goed, maar onze ervaring is dat pakketten met bovenstaande problemen niet binnen 24 uur bezorgd kunnen worden.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Een ervaring met het automatisch invullen van adressen

5
Ik weet niet zeker of dit nuttige info is, maar ik heb eens iets geprobeerd te bestellen via de site van PostNL op mijn smartphone en daarop werkte dat automatisch invullen niet. Ik kon ook niets handmatig invullen, dus bestellen via mijn smartphone bleek onmogelijk. Niet echt ideaal...

Re: Een ervaring met het automatisch invullen van adressen

6
Aan de starter van dit topic;

Voor zoiets is het handig, als je even probeert te kijken vanuit de ogen van de bezoeker. Deze weet niet precies hoe jou website bedoelt is en werkt. Dus zal inderdaad dat soort fouten maken.

Echter scheelt het, als je dit juist toepast, wel een hoop adres fouten. Ik heb op onze webshop ook een automatisch adres invul script. Dit heb ik echter wel heel anders gedaan, dan wat jij omschrijft. Kijk maar even op onze webshop bij het bestel proces:

http://www.onlinedierenspeciaalzaak.com/
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Een ervaring met het automatisch invullen van adressen

7
NOP Webdesign schreef:Aan de starter van dit topic;

Voor zoiets is het handig, als je even probeert te kijken vanuit de ogen van de bezoeker. Deze weet niet precies hoe jou website bedoelt is en werkt. Dus zal inderdaad dat soort fouten maken.

Echter scheelt het, als je dit juist toepast, wel een hoop adres fouten. Ik heb op onze webshop ook een automatisch adres invul script. Dit heb ik echter wel heel anders gedaan, dan wat jij omschrijft. Kijk maar even op onze webshop bij het bestel proces:

http://www.onlinedierenspeciaalzaak.com/
Bedankt ! Inderdaad -- ik vind het ook een stuk handiger als de adres velden zelf niet geblokkeerd worden en dat de klant ze kan veranderen.
http://foury.nl -- Foury – Mode en Geschenken voor jou

Re: Een ervaring met het automatisch invullen van adressen

9
Even een update over dit verhaal. Ik kreeg een week of twee geleden een e-mail van Postcode.NL naar aanleiding van deze discussie over hun Magento module met vragen over mijn ervaringen.

Zo te zien hebben ze het commentaar ter harte genomen en de nodige aanpassingen gemaakt. Ik was van plan geweest het allemaal te gaan testen maar heb de afgelopen paar weken een spectaculair gebrek aan vrije tijd gehad :?

http://www.magentocommerce.com/magento- ... /id/14360/

To be continued...
http://foury.nl -- Foury – Mode en Geschenken voor jou