Hoe responsive is jouw webwinkel?

1
Ben momenteel druk bezig met het opzetten van 2 shops, een Nederlandse en een Engelse, zelfde product. Aan dit product hangt een moderne doelgroep, en ik vind het dus noodzaak dat de shops vanaf elk apparaat goed te bekijken zijn, en belangrijker nog, vanaf elk apparaat moet een eenvoudig een aankoop gedaan kunnen worden binnen de shop. Eerder ging je in de weer met een mobiele versie van je website of deed je helemaal niks. Tegenwoordig los je dit op met responsive design, 1 layout die geschikt is voor praktisch elke schermresolutie. Des te kleiner het scherm des te meer wordt weggelaten en onder elkaar gezet wordt. Ik vraag me af of hier al webwinkeliers actief bezig zijn met het implementeren van responsive design?

Ik ga het zeker gebruiken voor mijn shops, al is het voor mij wel een hele andere mindset. Responsive designs zijn anders qua opzet, ruimer (beeldvullend soms), meer op het visuele ingesteld en daar moet ik persoonlijk behoorlijk aan wennen, blijkbaar zit het standaard shop desgin er bij mij behoorlijk ingebakken. En dat terwijl mijn producten zich prima lenen voor een meer visuelere shop, maar ik voel me hierdoor ook beperkt in het SEO gedeelte (omdat het tekstuele meer wegvalt).

Ik zie het als een must om mijn toekomstige bezoekers altijd een perfect werkende shop voor te schotelen, vanaf welk apparaat ze ook internetten, dat ben ik met mijn assortiment en doelgroep verplicht.

In Nederland zijn er nog maar weinig websites die hier actief mee bezig zijn, een zoekopdracht binnen dit forum op 'responsive' gaf 0 resultaten, dus ik verwacht dat dit voor veel webwinkeliers nog een ver-van-het-bed-show is, maar hoe dan ook ben ik benieuwd of hier mensen zijn die er juist al wel mee bezig zijn, of misschien al een shop online hebben die full responsive is.

Op deze website kan je checken: http://mattkersley.com/responsive/ hoe responsive je shop/website is. Waarschijnlijk word je shop alleen maar goed weergegeven in het meest rechtse scherm (ipad - landscape).

Re: Hoe responsive is jouw webwinkel?

3
DeVries schreef: Op deze website kan je checken: http://mattkersley.com/responsive/ hoe responsive je shop/website is. Waarschijnlijk word je shop alleen maar goed weergegeven in het meest rechtse scherm (ipad - landscape).
Die website geeft niet echt een goed beeld. Hij knipt alleen en verwacht dat je website altijd resized maar als je voor bepaalde schermen een andere landingspage/techniek/code hebt pakt hij die niet.
Nu op mijn weblogs:

Re: Hoe responsive is jouw webwinkel?

4
Dirkjan schreef: Die website geeft niet echt een goed beeld. Hij knipt alleen en verwacht dat je website altijd resized maar als je voor bepaalde schermen een andere landingspage/techniek/code hebt pakt hij die niet.
Dat resizen is juist kenmerkend voor een responsive design. Als je website daar niet op ingesteld is zal het inderdaad geen goed beeld geven, dus niet responsive zijn :wink: Het is geen check of een website een mobiele versie heeft. Responsive is 1 design geschikt gemaakt voor alle resoluties.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Hoe responsive is jouw webwinkel?

5
DeVries schreef: Dat resizen is juist kenmerkend voor een responsive design. Als je website daar niet op ingesteld is zal het inderdaad geen goed beeld geven, dus niet responsive zijn :wink:
Ik snap wat je bedoelt, een collega van mij is ook groot fan van dat resize-gebeuren. Maar uiteindelijk wil je de klant de beste beleving bieden. Alleen resizen is nooit een optie. Als je Amazon.com of Bol.com in dat ding invult ziet het er niet uit. Maar het enige apparaat dat 480 of 768 heeft, is een tablet, en daarop zien die shops er toch prima uit.
Nu op mijn weblogs:

Re: Hoe responsive is jouw webwinkel?

6
Ik denk dat resizen niet het juiste woord is overigens, het is meer een combinatie tussen herstructureren en weglaten. En daar gaat het responsive design om, bij elke resolutie elementen weglaten en een nieuwe structuur bieden waardoor de belangrijkste content te allen tijde beschikbaar blijft. Dat doe je ook bij een aparte mobiele versie van een website.
Als ik mobiel aan het surfen ben, kies ik dikwijls alsnog voor de desktop versie omdat de mobiele versie te beperkt is, of ik wacht met verder surfen totdat ik weer achter een normale computer zit. Responsive design zorgt er juist voor dat je altijd de zelfde web-beleving hebt op een website, en zal juist wel de oplossing zijn om al die verschillende resoluties te bedienen.

Ook interessant om binnen Google trends te zien hoe responsive design zo langzamerhand onderwerp van gesprek wordt, Nederland loopt nog wel wat achter, de Zweden zijn het meest responsive:

http://www.google.nl/trends/explore#q=r ... e%20design

In het buitenland zijn al diverse shops responsive, ik verwacht dat steeds meer Nederlandse shops ook overstag gaan de komende tijd.