Adverteren op Google, hoe werkt dat precies?

1
Hallo allemaal,

Binnenkort gaat mijn webwinkel online.
Ik wil graag adverteren op Google.
Mijn webdesigner zet een Google Adwords campagne op met 100 zoekwoorden.
Hij heeft het over klikkosten die ik dan rechtstreeks afreken met Google.
Klikkosten: 5 a 10 euro per dag.
Is dit een normaal bedrag?
Ik vind het namelijk vrij veel voor een startende webwinkel.

Is er ook een andere manier?

Ik hoor graag van jullie!

Re: Adverteren op Google, hoe werkt dat precies?

2
Hallo Kim,

De kosten van je googlecampagne hangt grotendeels van je concurrenten af.
Je moet het zien als een soort veiling. Wanneer jij een zoekwoord hebt die veel gebruikt wordt door je concurrenten, zul je meer moeten betalen voor zo'n zoekwoord.
Wanneer je dus een dagbudget hebt van 5 a 6 euro, en je zoekwoord kost bijv. 10 cent per click, dan zit je met een paar clicks al op je dagbudget. Je moet dan misschien gerichter gaan adverteren.
Ik kan je een klein voorbeeld nemen bij onze webshop. We kunnen adverteren op het woord "spijkerbroek" of "jeans", maar met deze zoekwoorden ga je al snel over 1,00 per click heen.
Wat wij vooral doen is bijvoorbeeld het gebruik van zoekwoorden bestaande uit meerdere woorden.
Bijv. gstar elwood jeans of gstar elwood spijkerbroek. Nu komen er eigenlijk via onze adwords alleen de klanten die gericht op zoek zijn naar de gstar elwood.

Dit is in het kort even uitgelegd hoe het werkt.

Misschien is deze website wat voor je (staat een hoop info op over adwords):
http://www.edwords.nl/kennisbank/handle ... maliseren/

Als het de eerste keer is dat je met adwords begint, kun je ook bellen met google en krijg je gratis 50 of 75 euro advertentietegoed.

Een alternatief is https://www.admarkt.nl/ van marktplaats. Is wel iets goedkoper, maar ook minder clicks.


Veel succes met de adwords.
http://www.jeanscentrale.nl - http://www.matrasvliegerkopen.nl

Re: Adverteren op Google, hoe werkt dat precies?

3
5 tot 10 euro is op zich heel erg weinig.

Rekenvoorbeeldje:

Stel dat een click 50 cent kost. Dan heb je daar 10 tot 20 bezoekers per dag van. Door de bank genomen heeft een webwinkel een conversiepercentage (aantal mensen dat koopt van het totaal aantal bezoekers) tussen de 1 en 5 procent. Dan heb je dus grofweg 1 tot 3 orders per week. Daar kan je niet van leven lijkt me.

Een bedrag van 100 tot 500 euro per dag is realistischer. Maar dan moet je het uiteraard wel juist inzetten, meten en optimaliseren. Dat is nog een vak apart.

Re: Adverteren op Google, hoe werkt dat precies?

4
@wouter Ik ben wel benieuwd wat jou advies in deze is. Starten met een groot budget dus enkele honderden euro's per dag en hiermee optimaliseren of starten met een klein budget optimaliseren en vervolgens het budget verhogen. Hoe heb jij dit zelf aangepakt?

Het probleem wat ik heb en jij wellicht ook met kabels zou kunnen hebben is dat de conversie op zich nog niet eens zo heel slecht is, maar doordat de gemiddelde orderwaarde niet erg hoog ligt moet je conversie echt goed zijn voordat een adwords campagne rendabel wordt. Heb jij hier ook mee te maken gehad in het verleden?
Koop je piercing, navelpiercing, tongpiercing of andere piercings op || Onlinepiercingskopen.nl.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Adverteren op Google, hoe werkt dat precies?

5
Het is tegenwoordig iets moeilijker dan toen wij begonnen in 2006. Toen waren er veel minder concurrenten en was de klikprijs dus een stuk lager. Toen konden we met een paar honderd euro gerust een week of wat adverteren en een leuke omzet er uit halen.

Je moet sowieso een degelijk budget hebben als je enigszins serieus wilt gaan ondernemen. Een paar duizend euro budget is op zich niets en zou je er binnen enkele weken doorheen gejaagd kunnen hebben. Als dit goed gedaan wordt dan zou dat direct meer omzet moeten genereren en zodoende kan je dat dus volhouden.

Als je zelf geen kaas gegeten hebt van Adwords, neem dan een goed bureau in de arm die dat voor jou kan doen.

Uiteraard doe je voordat je met dit alles begint eerst goed onderzoek of het uberhaupt rendabel is. Als je 2 euro per click zou moeten betalen terwijl je netto marge per order een tientje is, dan betekent dat dat 1 op de 5 bezoekers zou moeten kopen. Dat is niet reëel en dan zou het voor jou misschien geen optie zijn om te beginnen met adwords.

Re: Adverteren op Google, hoe werkt dat precies?

6
En als je webwinkel net online gaat, moet je ook goed kijken of je website op zichzelf al een goede conversie geeft. Als je bezoekers niet kopen dan hoef je ook niet te gaan adverteren maar moet je eerst je website in orde maken.
En begin je met adwords kun je ook met een max klikprijs van bijv 10 cent gaan testen. Niet meteen maximaal inzetten voor de eerste plek.

Re: Adverteren op Google, hoe werkt dat precies?

7
Met die laatste tip zou ik als starter vooral aan de slag gaan. Je kunt ook veel websites al gratis aanmelden om al een leuke basis aan bezoekers te hebben. Zelf begon ik pas met adverteren, toen ik al 600 bezoekers per dag uit andere bronnen had. Met die basis heb ik eerst er zorg voor gedragen dat ik een conversie van 2-3% gekregen heb. Daarna ben ik gaan adverteren.

Allicht een rare volgorde, maar dat werkte voor mij.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Adverteren op Google, hoe werkt dat precies?

12
Als je net begint en de kosten te hoog vindt kan je ook microsoft adcenter proberen. In plaats van op google adverteer je dan op yahoo en bing, die volgens mij bij elkaar 30% van de markt beheren. Er is hier veel minder concurrentie en betaal je dus ook veel minder per klik. Daarnaast is de service ook 10x beter dan bij adwords.

Het enige nadeel is dus dat je minder mensen kan bereiken omdat er meer mensen op google zoeken dan mensen op yahoo en bing zoeken. Maar als je klein wilt beginnen en op de centen moet letten is dit een perfecte oplossing.
Stuitr.nl

Re: Adverteren op Google, hoe werkt dat precies?

13
pietpatat schreef:Als je net begint en de kosten te hoog vindt kan je ook microsoft adcenter proberen. In plaats van op google adverteer je dan op yahoo en bing, die volgens mij bij elkaar 30% van de markt beheren. Er is hier veel minder concurrentie en betaal je dus ook veel minder per klik. Daarnaast is de service ook 10x beter dan bij adwords.

Het enige nadeel is dus dat je minder mensen kan bereiken omdat er meer mensen op google zoeken dan mensen op yahoo en bing zoeken. Maar als je klein wilt beginnen en op de centen moet letten is dit een perfecte oplossing.
In nederland is het gebruik van zoekmachines als bing en yahoo veel lager als 30 procent. Eerder onder de 10 procent. Lijkt mij geen goed idee om uitsluitend op deze zoekmachines te mikken.
Kees™ internetbureau - Webdesign uit Amsterdam en Leiden.