Nieuw lid; Roel(of)

1
Hallo allen,

Mijn naam is Roel(of) en ik heb me sinds vandaag aangemeld op het webwinkelforum.
Ik heb een studie ondernemerschap & management gevolgd aan de Hanzehogeschool te Groningen. Momenteel werk ik bij een autodealer waar ik werk doe wat ver onder m'n kunnen ligt en waar ik dan ook te weinig voldoening uit haal. Tevens is er geen ruimte tot groei. Solliciteren doe ik geregeld, maar de huidige markt werkt hier slecht aan mee.
Mijn passie ligt bij handelen. Ik heb dit eerder wel gedaan met bijvoorbeeld een partij schoenen e.d. Dit gaf bij succes veel voldoening en het leverde ook nog wat op.

Aangezien het moeilijk is een passende baan te vinden, trekt een webshop me meer en meer. Het sluit ook aan op mijn opleiding en mijn interesses. Ik ben momenteel veel verhalen en adviezen aan het lezen via het internet. Verstand van achterliggende techniek heb ik niet. Een echt uniek idee ook niet. Wel heb ik wat startkapitaal en ook de nodige tijd. Ik kan mijn eigen rooster indelen en werk gemiddeld 100 uur id maand dus er is tijd om met de webwinkel te werken. Ik wil het vooral doen om te leren, een uitdaging te hebben en er voldoening uit te halen. Uiteraard is een bijverdienste ook van harte welkom.

Een bestaande webwinkel over nemen trekt me het meest aan, maar of dit verstandig is kan ik niet beoordelen. Ik begrijp dat ik hier niet om adviezen of een leuke aangeboden webshop mag vragen, dus dat zal ik elders doen.

Allen vast bij voorbaat dank voor de (hopelijk) komende adviezen.

Mvg

Roel
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Nieuw lid; Roel(of)

5
Tessed bedankt.

Ik ben me nu erg aan het inleren. Wel een beetje geschrokken van gemiddeld ongeveer 2 a 3 keer de jaarwinst als vraagprijs. Dit betekent dus dat je de eerste 2 a 3 jaar bezig bent om uberhaupt de investering terug te winnen. Er is dan nog niks verdiend. Maar goed, we kijken gewoon verder.

Gr.

Re: Nieuw lid; Roel(of)

8
vampirelord schreef:Ik vind 2 a 3 jaar best kort op een mensen leven.

Denk ook dat 2 a 3 keer de jaarwinst erg goedkoop is.
Je moet het ook bekijken vanuit de verkopende partij, want die heeft vrij letterlijk een netto contante waarde (net present value) bij een overname. Als 2 of 3 jaar zelf doorgaan (of 4 of 5 jaar op een lager pitje) een veel hogere verwachtingswaarde oplevert dan nu verkopen, verkoop je meestal niet. Je kunt het vergelijken met een buy/hold/sell-vergelijking voor aandelen.
StoreCore.io

Re: Nieuw lid; Roel(of)

9
enige wat ik tegen 2 a 3 keer de jaarwinst zou verkopen is een bedrijf dat verlies draait :)

of je zou zo weinig winst moeten maken dat het niet uitmaakt of het 2 x of 10 keer is. Bijvoorbeeld bij een bedrijf met een 1,000,000 euro omzet en 5000 euro winst.

Maar als je 1,000,000 omzet hebt en een winst van 200,000 euro, zal je het bijna nooit tegen 2 a 3 keer de winst verkopen, tenzij de winst al jaren lang achter elkaar dalende is.

Re: Nieuw lid; Roel(of)

10
vampirelord schreef:of je zou zo weinig winst moeten maken dat het niet uitmaakt of het 2 x of 10 keer is. Bijvoorbeeld bij een bedrijf met een 1,000,000 euro omzet en 5000 euro winst.
Precies, daarop dreef de eerste internetzeepbel: wel omzet en uitzicht op nog meer omzet, maar nul winst. En daarmee is het leed niet geleden, want de schoenen die Zalando uitstort over Europa, zijn gefinancierd met een investering van een slordige 850 miljoen euro, terwijl daar tegenover alleen verlies staat.

Koop je dus marktaandeel met 1 miljard euro inclusief subsidies, maar moet je de eerste verdiensten nog terugzien. En dan denken sommigen nog dat dit per definitie een succes is...

Maar dáárover hadden we het volgens mij niet. Daarvoor zijn wij allemaal een paar (schoen)maten te klein.
StoreCore.io