Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

1
Hallo allemaal,

we kregen een brief van de gemeente dat onze webwinkel geen vergunning had. Nu had de kvk ook niet aangegeven dat we dat nodig hadden. ik netjes de vergunning aangevraagd en deze is afgewezen. weten jullie wat ik nu nog kan doen? het probleem is dat wij ruimtelijke uitstraling hebben. er wordt misschien 1 maal per week iets afgeleverd. pakketjes en bezorgingen doen we zelf wegbrengen. Het klus bedrijf verderop in de straat heeft wel zijn vergunning gekregen, maar wij hebben dus "ruimtelijkeuitstraling van detail handel". we hebben voor het grootste gedeelte alles in een magazijn en niet meer thuis. wie weet raad. moeten we nu stoppen?

groetjes didji
DiDji'S Pet Supplies voor natuurlijke dierenvoeding

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

2
Waarom heb je uberhaupt toestemming gevraagd?

Tuurlijk gaat de gemeente je afwijzen. Gemeentes willen geen webwinkels ze willen stenen winkels zodat ze geld krijgen.

Mijn advies, gewoon doen. Ze stappen maar naar de rechter om je weg te krijgen (Geen zorgen. Doen ze niet. Tenzij je dagelijks vrachtwagens met fietsen voor je deur krijgt ;)
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

5
we hebben voor het grootste gedeelte alles in een magazijn en niet meer thuis.
Stond het magazijn en dat adres ook in de vergunning aanvraag? En mag op die plek van het magazijn detailhandel plaatsvinden?
De uitstraling is namelijk, als geen bezoekers in je winkel kunnen komen, alleen de bedrijvigheid rondom het magazijn met in en uitladen van vrachtwagens.

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

6
inmijn aanvraag stond dat er niet afgehaald kan worden ( ik heb nl. geen zin om klanten op zondag aan mijn deur te krijgen prive is prive) dus dat alles online of op bezorging gaat. enkele producten worden nog thuis bezorgt aangezien we ons magazijn nog niet zo lang hebben. het magazijn ligt buiten de gemeente venlo dus daar hebben ze niets mee van doen. de gemeente waar het magazijn ligt heb ik ook gevraagd of dit op die locatie mocht en dat was geen probleem daar heb ik zelfs geen vergunning nodig. ons vermoeden is dat er een klacht bij de gemeente is gekomen. maar welke argumenten kan ik dan nu aanvoeren? als ik als particulier thuis werk doe en de wehkamp bezorgt mijn pakjes dat mag toch ook!!!
DiDji'S Pet Supplies voor natuurlijke dierenvoeding

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

7
Wat een eikels zeg....

De vraag is of de gemeente ook daadwerkelijk iets gaat doen als je gewoon doorgaat met je webwinkel? Ik vind dat dat ze geen zak aangaat. Mits je geen overlast veroorzaakt en zoals ik het nu lees doe je het niet.

Ik ontvang prive zelf meerdere pakjes per week. Mijn arme buren pakken deze altijd voor mij aan. Zakelijk 2 a 3 keer per maand. En ik zorg er altijd voor dat ik deze zelf aanpak (Op die brilliante keer na dat de DPD het gewoon op de stoep bij de buren flikkerde)

Ik ben dus prive een stuk irritanter voor mijn buren dan zakelijk :D

Misschien even informeren bij de rechtsbijstand?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

8
DiDji schreef:Het magazijn ligt buiten de gemeente venlo dus daar hebben ze niets mee van doen. de gemeente waar het magazijn ligt heb ik ook gevraagd of dit op die locatie mocht en dat was geen probleem daar heb ik zelfs geen vergunning nodig.
Laat de Kamer van Koophandel dan het adres toevoegen van het magazijn. Daarmee kun je dan aantonen dat de feitelijke werkzaamheden niet plaatsvinden op je woonadres en ben je niet meer vergunningsplichtig.

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

10
Zo i zo onverstandig om magazijn te noemen ;)

huurhuis ?
Koophuis ?
Instanties werken altijd op de (over)bluf.
In geen enkele verordening staat dat jij geen pakjes mag ontvangen.
Als het er wel in zou staan, dan mag er nergens meer in jouw gemeente een pakketje bezorgt worden.

Doe wat EENTJE schrijft en je ben der vanaf.

Wal:
Dit is wat ik bedoelde in mijn bericht elders,
over het moeilijker maken van het zelfstandig ondernemerschap.
Ik voorspel:
Het wordt nog veel erger want de kleintjes moeten ruimte maken voor de grote jongens.... let maar op mijn woorden.

Ik mag dit niet schrijven maar doe het toch:
een lidmaatschap bij thuiswinkel.org zorgt dat de grote mannen inzicht krijgen in de omzet van jouw webshop en meer hoef ik niet uit te leggen, toch ?
( thuiswinkel.org en zijn bestuursleden heeft zijn oorsprong de grote mannen )
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

11
Ook bij magazijn adressen kan de gemeente moeilijk doen.
Bij losse verkoop vannuit het magazijn kunnen ze stellen dat het een winkel is.
Dan ligt het aan het bestemmingsplan of dat daar mag.
Lange adem, mooie brieven opmaken en het gesprek/discussie blijven aangaan.

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

13
Allen hartelijk dank voor jullie reacties.

we hebben bezwaar ingediend en nogmaals aangegeven dat we een internet bedrijf zijn en geen opslag aan huis hebben.
inschrijving bij kvk wordt aangepast.

ik zal de uitkomst nog wel posten.
DiDji'S Pet Supplies voor natuurlijke dierenvoeding

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

14
Beste mede forumleden,

even een update. Ik heb inmiddels een uitnodiging van de gemaante om 17 dec tijdens de hoorzitting mijn verweer te komen doen, dus de beslissing valt in ieder geval in 2013.

Afwachten dus.
DiDji'S Pet Supplies voor natuurlijke dierenvoeding

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

15
DiDji

Probeer alleen die vragen te beantwoorden zonder al te veel toe te lichting.
Teveel toelichten geeft alleen maar stof en waar vervolgens weer andere vragen
voor in de plaats komen.

Hou er rekening mee dat de Gemeente NIET zo vrind is en ook niet wil worden.
Met deze insteek moet je het gesprek bekijken.
( pas ook op voor stroop om je mond smeren zodat je loslippig wordt ).

Kantoor aan huis mag.

Is geen advies maar meer een tip.

Zou je ons op de hoogte willen houden over voortgang ?
Vindt deze ontwikkeling een erg interessante casus.
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

16
DiDji schreef:Allen hartelijk dank voor jullie reacties.

we hebben bezwaar ingediend en nogmaals aangegeven dat we een internet bedrijf zijn en geen opslag aan huis hebben.
inschrijving bij kvk wordt aangepast.

ik zal de uitkomst nog wel posten.
Ik ben erg benieuwd wat de uitslag zal zijn van de hoorzitting.
Een webwinkel valt onder retail en veel gemeenten hebben in de APV opgenomen dat retail zich slechts mag vestigen in daarvoor aangewezen gebieden. Daarom heb je in veel gevallen een vergunning nodig.

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

17
Tanya schreef: Een webwinkel valt onder retail en veel gemeenten hebben in de APV opgenomen dat retail zich slechts mag vestigen in daarvoor aangewezen gebieden. Daarom heb je in veel gevallen een vergunning nodig.
Sinds wanneer bepaalt een APV wat we op internet doen? De retail die in APV's wordt genoemd betreft waarschijnlijk "stenen" winkels. Al in 1998 toen ik mijn webwinkel begon werd mij verteld dat een webwinkel vergunningsvrij is (Amsterdam). Gemeentes die moeilijk doen zouden hun APV beter kunnen aanpassen aan de 21e eeuw.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

18
Cardexchange.com schreef:
Tanya schreef: Een webwinkel valt onder retail en veel gemeenten hebben in de APV opgenomen dat retail zich slechts mag vestigen in daarvoor aangewezen gebieden. Daarom heb je in veel gevallen een vergunning nodig.
Sinds wanneer bepaalt een APV wat we op internet doen? De retail die in APV's wordt genoemd betreft waarschijnlijk "stenen" winkels. Al in 1998 toen ik mijn webwinkel begon werd mij verteld dat een webwinkel vergunningsvrij is (Amsterdam). Gemeentes die moeilijk doen zouden hun APV beter kunnen aanpassen aan de 21e eeuw.
Sja, ik heb het ook niet bedacht :).

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

19
opabert schreef:
Wal:
Dit is wat ik bedoelde in mijn bericht elders,
over het moeilijker maken van het zelfstandig ondernemerschap.
Ik voorspel:
Het wordt nog veel erger want de kleintjes moeten ruimte maken voor de grote jongens.... let maar op mijn woorden.

Ik mag dit niet schrijven maar doe het toch:
een lidmaatschap bij thuiswinkel.org zorgt dat de grote mannen inzicht krijgen in de omzet van jouw webshop en meer hoef ik niet uit te leggen, toch ?
( thuiswinkel.org en zijn bestuursleden heeft zijn oorsprong de grote mannen )
Heb zo mijn eigen ervaringen en wat je zegt zijn ook mijn vermoedens.

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

20
Inmiddels heb ik bericht van de gemeente.
Tijdens mijn bezwaar uitgelegd dat er geen klanten aan huis komen. Dus in mijn ogen geen ruimtelijke uitstraling. We hebben geen reclame bord dus gewoon de uitstraling van een woonhuis. Dit bleek namelijk de grootste doorn in het oog te zijn. Tijdens de bezwaar zitting bleek ook dat de gemeente geen actief beleid heeft t.o.v. webwinkels en dat ik gewoon dikke pech heb gehad dat ze me gevonden hebben. :shock: :shock:
Het verlossend woord is nu binnen en wat blijkt we zijn zelfs helemaal niet vergunningsplichtig. :P
Al met al we mogen dus verder gaan, maar de leges blijven gehandhaafd (aangezien ze er toch werk mee hebben gehad). :(

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en bedankt voor jullie reacties..
DiDji'S Pet Supplies voor natuurlijke dierenvoeding

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

22
DiDji schreef: Het verlossend woord is nu binnen en wat blijkt we zijn zelfs helemaal niet vergunningsplichtig.
Dit bevestigt wat mij is verteld toen ik in 1998 begon met een webwinkel vanuit huis.

Mijn advies aan iedereen die zich afvraagt of hij een vergunning nodig heeft om een webwinkel vanuit huis te beginnen is dan ook: geen vergunning aanvragen en gewoon beginnen.
http://www.cardexchange.com - Magic the Gathering en meer

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

23
Het kan nooit kwaad om te informeren zonder een bedrijfsnaam te noemen - je krijgt dan in elk geval een idee van hoe de gemeente er tegenover staat. En als het meezit heb je een reactie waarin je wordt gevrijwaard van vergunningen (handig als ze er later op terug willen komen).

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

24
Een webwinkel vanuit huis mag niet altijd...

https://ictrecht.nl/webwinkels/raad-van ... -woonhuis/

Dus als je 'grotere' goederen verkoopt, kan het al gauw een probleem zijn als je de voorraad thuis wilt stallen.

Daarbij is klanten thuis ontvangen ook vragen om problemen.

Reclame voor je webshop bij je huis hebben als een bord of vlag is ook vragen om problemen.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

26
TIp:
1 kamer met bureau en anders je bureau in de kamer of in de slaapkamer ;)
Zorg dat je een groot huis hebt ;)

Voorraad in de schuur of huur een garage box.
Zeg dan nooit dat je voorraad in garagebox staat.

Liegen mag niet maar zwijgen mag wel.
Zwijgen is trouwens ook een goed advies.
Hoe was dat ouwe gezegde ook alweer.
Spreken is zilver en zwijgen is goud ?
marktplaats, 90% van de betalingen verloopt zonder betaalsysteem zoals ideal :)
Ondernemen is vooruitzien
Meer ondernemen minder prietpraat

Re: Geen vergunning van de gemeente voor webwinkel

27
opabert schreef:TIp:
1 kamer met bureau en anders je bureau in de kamer of in de slaapkamer ;)
Zorg dat je een groot huis hebt ;)

Voorraad in de schuur of huur een garage box.
Zeg dan nooit dat je voorraad in garagebox staat.

Liegen mag niet maar zwijgen mag wel.
Zwijgen is trouwens ook een goed advies.
Hoe was dat ouwe gezegde ook alweer.
Spreken is zilver en zwijgen is goud ?
Dat vind ik nou ook (:
http://www.urbanjewels.nl - Voor stoere leren en stalen sieraden.