Van webwinkel naar winkelpand

1
Deze week de sleutel gekregen van mijn winkel in een winkelstraat in een vrij grote stad in Nederland. Ik ga dus naast mijn webwinkels een fysieke winkel openen. De webwinkels zal ik er uiteraard naast blijven doen. Je kunt tegenwoordig niet zonder.

Waar ik benieuwd naar ben: zijn er hier meer mensen met een 'echte' winkel? En komt het relatief vaak voor dat klanten hun bestelling in de winkel afhalen?

Het schijnt wel de toekomst te hebben. Bestellen op internet, afhalen in de winkel. Kijk maar naar Blokker, die doen het sinds deze maand ook met hun speciale afhaalbalies.

Re: Van webwinkel naar winkelpand

2
Gefeliciteerd!

Er zijn best wat webwinkels die dit al doen. Het zijn met name iets grotere webshops die dat doen volgens mij, denk aan bax-shop, rjshop, coolblue en dergelijk.

Zelf zijn wij ook de mogelijkheden aan het bekijken. Wat voor ons nog een moeilijk punt is, is het personeel voor in de winkel. Hoeveel personeel moet er staan? Wie gaat er staan?

Ook vinden we het moeilijk om de verwachte omzet en winst te berekenen. Aan de ene kan leent ons product zich niet echt voor impuls aankopen dus de standaard getallen van zoveel omzet per M2 gaan voor ons niet echt op. Aan de andere kant zullen wij wel de enige winkel in de stad zijn die deze producten kan leveren, dus dat kan juist wel weer positief uitpakken.

Een tussenoplossing zou een pop-up store voor een paar maanden zijn. Dan zit je niet gelijk vast aan een huurcontract van een of enkele jaren.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Van webwinkel naar winkelpand

5
Wouter Hol schreef: Zelf zijn wij ook de mogelijkheden aan het bekijken. Wat voor ons nog een moeilijk punt is, is het personeel voor in de winkel. Hoeveel personeel moet er staan? Wie gaat er staan?
Ik zou er in het begin zelf gaan staan met een stagiaire. Eventueel een uitzendburo achter de hand, mocht het echt stormlopen, maar meestal moeten de mensen de winkel leren vinden.
Wouter Hol schreef: Ook vinden we het moeilijk om de verwachte omzet en winst te berekenen. Aan de ene kan leent ons product zich niet echt voor impuls aankopen dus de standaard getallen van zoveel omzet per M2 gaan voor ons niet echt op. Aan de andere kant zullen wij wel de enige winkel in de stad zijn die deze producten kan leveren, dus dat kan juist wel weer positief uitpakken.
Ik denk dat wanneer je een winkel hebt, je ook een aantal impulskoop bakken kunt neerzetten met aanbiedingen. Het liefst goedkope apparaten, waarvoor mensen weer je ( in jou geval ) kabeltjes nodig hebben.

Re: Van webwinkel naar winkelpand

6
Droomjuweeltjes schreef:Helaas valt dat met het onderhandelen nogal tegen, hier in de regio Rotterdam in ieder geval wel. :(
Ik ben op zoek naar een pand waar ik winkel en workshops kan combineren, maar het is onbetaalbaar.
Dat vind ik wel bizar gezien de leegstand in sommige omringende steden. Als voorbeeld Schiedam heeft een leegstand van 20% zou toch wel wat mogelijk moeten zijn qua onderhandelingen.

Re: Van webwinkel naar winkelpand

8
Droomjuweeltjes schreef:Helaas valt dat met het onderhandelen nogal tegen, hier in de regio Rotterdam in ieder geval wel. :(
Ik ben op zoek naar een pand waar ik winkel en workshops kan combineren, maar het is onbetaalbaar.

En het in combinatie doen met een aantal anderen? Een iets groter pand en dan alle kosten delen met 3 anderen?
http://www.feetthis.com Sokken in 28 prachtige kleuren - Gratis verzenden

Re: Van webwinkel naar winkelpand

9
Hier in Spijkenisse is ook volop leegstand. Maar de huurprijzen van sommige panden zijn laatst zelfs omhoog gegaan :?:

Delen met anderen is een goed idee, daar had ik zelf ook aan gedacht. Mijn man ziet daarin wel weer een hoop problemen, ik denk dat hij daar wel gelijk in heeft. Wat als er eentje ineens mee stopt, vind je dan een vervanger? Hebben de anderen wel dezelfde ideeën over kwaliteit en service? Want je zit in hetzelfde pand, wat zij doen beïnvloed wel het imago van de winkel. En met welke constructie ga je werken?

We zijn nu aan het kijken naar een woning met een bedrijfsruimte onderin waar je ook detailhandel mag bedrijven. Klein maar met minder risico's. Behalve dat je dan weer je huidige woning moet zien te verkopen, wat ook niet makkelijk is in deze tijd.

Re: Van webwinkel naar winkelpand

10
Droomjuweeltjes schreef:Hier in Spijkenisse is ook volop leegstand. Maar de huurprijzen van sommige panden zijn laatst zelfs omhoog gegaan :?:
Spijkenisse is helemaal belachelijk, blijven ze maar bouwen terwijl er al leeg stond.

Re: Van webwinkel naar winkelpand

11
ErwindeB schreef:
Spijkenisse is helemaal belachelijk, blijven ze maar bouwen terwijl er al leeg stond.
Dat klopt inderdaad. Er zijn een aantal nieuwe projecten die nog helemaal leeg staan. De plint onder onze imago verhogende bibliotheek staat nog helemaal leeg en in een nieuwe wijk langs de Oude Maas staat ook nog een plint onder een flatgebouw totaal leeg. Dit laatste heeft misschien iets te maken met het huurcontract dat je voor 10 jaar aan moet gaan.
En dan hebben we het nog niet over de nieuwbouw in het centrum dat nog half leeg staat, terwijl er in het bestaande gedeelte en in de wijkwinkelcentra al zoveel leeg stond.
Ik heb gehoord dat ze nog een flatgebouw neer gaan zetten in een wijk vlakbij mijn huis met onderaan opnieuw units voor winkeltjes.

Re: Van webwinkel naar winkelpand

12
Wij hebben naar 5 jaar online verkoop ook een fysieke showroom geopend. Wij verkopen meubelen online en merkten dat er vanuit de consument toch behoefte bestaat om de producten in het echt te bekijken. Sinds de opening van de showroom is onze omzet flink gestegen. Mede doordat het ook een stuk meer vertrouwen wekt bij de consument. Uiteraard is dit per branche verschillend.

Wij hebben gekozen voor een geografische centrale lokatie en zijn uiteindelijk in Mijdrecht terrecht gekomen ( tussen Utrecht en Amsterdam). Wij merken vooral in de weekenden dat we consumenten uit het hele land binnen krijgen. 100 tot 150 klanten op een zaterdag is niet uitzonderlijk.

Uiteraard brengt het ook weer een flinke investering met zich mee (inrichting pand, showroomitems etc..) Ook ben je minder flexibel qua tijd daar je er toch graag zelf wilt staan. Vooral op de zaterdagen.

Wij hebben een groot pand gehuurd (850 m2) en hebben inmiddels wat meters die we niet (effectief) gebruiken. Daarom zijn wij vanaf heden op zoek naar mede webwinkeliers die dezelfde stap willen maken als dat wij hebben gedaan. Het liefst natuurlijk uit dezelfde branche. Voordeel is dat de kosten omlaag kunnen en dat faciliteiten gedeeld kunnen worden. Daarnaast versterk je elkaar ook in de traffic. Onze voorkeur ligt bij een webwinkelier in lampen, deco, bedden, of iets dergelijks.

Mocht iemand interesse hebben dan horen wij dat graag!

Re: Van webwinkel naar winkelpand

14
Wij hebben naast de webwinkel ook nog een stenen winkel. Nu bijna 3 jaar.
Toevallig heeeeeeel dicht bij Spijkenisse :)

Ik ben eerst vanuit huis begonnen met de webwinkel. Al na een half jaar hebben we besloten verder te gaan in een winkelpand van ruim 400m2.

Om terug te komen op je vraag. Het komt bij ons zelden voor dat klanten hun producten via de website bestellen en het dan af komen halen. Als het al voor komt is het omdat ze er zeker van willen zijn dat ze niet naast de pot pissen. Het gaat dan vooral om winter artikelen waarbij op = op geldt.
De klanten komen liever direct naar de winkel. Zeker in onze branche is het "snuffelen" in de winkel erg leuk en verslavend.

Wat we wel vaak merken is dat klanten van verder weg eerst op de website kijken. Dan bellen om te vragen of we bepaalde producten op voorraad hebben en dan alsnog langs komen. Ook weer voor dat "snuffelen".
http://www.horsetopshop.nl