Watermerk van leverancier verplicht gebruiken?

1
Ik heb bij een leverancier uit Engeland kaarten gekocht.

Aanmelden is gebeurd via email, ik heb mijn adresgegevens gestuurd, hun hebben een account aangemaakt, want ze stuurden mij gebruikersnaam, wachtwoord, en website waar ik kon inloggen toe.
Ik heb de order online geplaatst.
Bij het plaatsen van de order hoefde ik niet met de voorwaarden akkoord te gaan.

In de voorwaarden, die wel los op de website staan vermeld, maar waar ze niet naar toe verwijzen via email, of via het plaatsen van order, staat niets over het gebruik van de images, copyright, watermerk of iets dergelijks.

Nu heb ik bij binnenkomst alle kaarten ingescand en op mijn website geplaatst. Op mijn website wordt er automatisch een watermerk aan toegevoegd.

Nu krijg ik een e-mail van ze:

"As legal owners of the intellectual property rights to the *bedrijfsnaam* brands, images of our products used on the internet must be watermarked with the copyright to *bedrijfsnaam*. Copyright is a legal concept which confirms who owns the ‘rights to copy’ of a particular image/concept. "

In de email verwijzen ze ook niet naar hun voorwaarden, maar ze gebruiken wel het woord must.

Kortom:
-er staat niks over in hun voorwaarden, ik ben nergens mee akkoord gegaan en ik heb de kaarten keurig ingescand en zijn dus mijn eigen afbeeldingen.

Wat kunnen ze mij verplichten?

Re: Watermerk van leverancier verplicht gebruiken?

3
Hm, maar hoe op te lossen met Prestashop?

Met Prestashop kun je niet per afbeelding aangeven of er een watermerk op moet.
Ik geef aan dat ik het alleen op volle grootte wil laten zien, maar dan wordt het doorgevoerd op alle afbeeldingen.

Dus dan moet ik maar ermee dealen dat ik op al mijn ingescande plaatjes (uren werk, van meerdere leveranciers) geen watermerk mag zetten, en iedereen deze kan jatten.

Of ik moet urenlang op al mijn images watermerken gaan zetten in photoshop en alle honderden producten opnieuw de foto er voor upload..
Alleen dan zie je het ook op de kleine, en dat is nu juist wat ik niet wil..

Re: Watermerk van leverancier verplicht gebruiken?

4
De voorwaarden staan totaal los van dergelijke beschermde werken.

Wat eentje dus zegt, het zit er automatisch op en geldt dus ook automatisch. Als hun de rechtmatige eigenaar van de afbeeldingen zijn en jij kopieert ze van hun site dan mag dat alleen met hun toestemming.

Ze zeggen dat het mag maar wel met een watermark. Ik zou dat watermark er dan maar op zetten want anders zouden ze je inderdaad verplichten om de afbeeldingen er helemaal af te halen.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Watermerk van leverancier verplicht gebruiken?

5
Er wordt slechts van je gevraagd een watermerk met de auteursrechthebbende toe te voegen. Er staat niet bij dat dit een voor het oog zichtbaar watermerk moet zijn: er zijn ook onzichtbare watermerken, bijvoorbeeld die van Digimarc.
web_starter schreef:In de voorwaarden, die wel los op de website staan vermeld, maar waar ze niet naar toe verwijzen via email, of via het plaatsen van order, staat niets over het gebruik van de images, copyright, watermerk of iets dergelijks.
Voor auteursrechtelijke bescherming is inderdaa dgeen eigendomsvoorbehoud nodig. Niet in algemene voorwaarden, niet in gebruiks- of licentievoorwaarden, niet per individuele overeenkomst, enzovoort. De Conventie van Bern beschermt auteursrechthebbenden vrijwel wereldwijd; het voorbehoud met "Copyright ©" geldt slechts voor een handvol landen dat de conventie niet heeft getekend.
web_starter schreef:Nu heb ik bij binnenkomst alle kaarten ingescand en op mijn website geplaatst.
Dat is een grensgeval tussen een kopie en een afgeleid werk. Maar het maakt verder niet zoveel verschil. Als je een boek op het kopieerapparaat legt, behoudt de auteur het auteursrecht en zijn uitgever het exploitatierecht. Inbreuk daartegen valt onder het strafrecht.

Los het praktisch op: vraag om toestemming voor verkoopdoeleinden. De meeste leveranciers komen wederverkopers hierin meteen tegemoet.

Dan neem ik natuurlijk wel aan dat je open kaart :wink: hebt gespeeld.
StoreCore.io

Re: Watermerk van leverancier verplicht gebruiken?

6
Wat zij zeggen is dat op hun producten er een copyrightnotice moet zitten. Dus er zit niets anders op dan op die producten een copyrightnotice te zetten, desnoods met 'de hand' de andere producten gaat het niet over en je mag gerust jou watermerk er ook op laten... zeuren ze ook niet over.

@Ward ze vragen niet om een watermerk maar om een copyright notice, deze is altijd zichtbaar.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Watermerk van leverancier verplicht gebruiken?

7
In prestashop werkt het zo:

Je load een watermerk op, je zegt op welk formaat deze moet, met welke transparantie en het wordt doorgevoerd op alle producten.
Ik kan niet zeggen dat ik 2 categorieën geen watermerk wil hebben, dit is ook niet per afbeelding aan te geven.

Het is met Prestashop watermerk of alles, of niets.

Dus ik heb weinig andere keus dan op alle andere images, van andere leveranciers, al het ingescande werk ook zonder watermerk erop te zetten, zodat iedereen die gescande afbeelding kan kopiëren en gebruiken.

Of gewoon hun producten niet meer verkopen..

Ze werken niet met onzichtbare watermerken.
Ze hebben op elke afbeelding 3 keer hun bedrijfsnaam er op staan.
1 langs de zijkant van de kaart, 1 over de hele breedte van de kaart en 1 onderin de kaart.
Ze zijn schijnbaar nogal bang voor jatten.

En het hele internet staat vol met ingescande kaarten van particulieren..

Dat met verkoopdoeleinden gaat niet werken. Ze zegt dat hun foto's ideaal zijn voor verkoop, en dat het juist harder verkoopt met hun watermerk (als je 3 keer je bedrijfsnaam er op zet.. :P ).

Re: Watermerk van leverancier verplicht gebruiken?

8
Ze vragen je toch niet om het net zo te doen als zij.

Het volstaat als er ergens op de afbeelding staat: Copyright *bedrijfsnaam* of (c) bedrijfsnaam.

Als je dat gewoon linksonderin de hoek zet bij de afbeeldingen van *bedrijfsnaam* ben je klaar.

Ja dit is wat werk. Maar extra werk dat je jezelf op de hals hebt gehaald door vooraf geen toestemming te vragen.
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Watermerk van leverancier verplicht gebruiken?

9
Ja, daar heb je gelijk in, ik heb geen toestemming gevraagd.

Wel heb ik vooraf gevraagd of ik van hun de watermerk vrije afbeeldingen kon krijgen zodat ik niet hoefde in te scannen (van 3 leveranciers kregen we dat, zodat we niet hoefden in te scannen).

En daarop heeft een medewerker alleen geantwoord dat ze niet watermerk vrije afbeeldingen kunnen toesturen.
Tot op vandaag heeft niemand wat gezegd over het vermelden van de copyright.

Maar ik ga het proberen zo te regelen dat het watermerk er van mij op staat én die van hun.
Bedankt voor jullie adviezen, had geen idee dat het zo werkte!