Belastingcontrole

1
Ik ben officieel op 1 augustus gestart en heb eind oktober mijn eerste omzetbelastingaangifte gedaan. Omdat ik alleen nog maar heb ingekocht en niet verkocht in het derde kwartaal van dit jaar, krijg ik belasting terug. Die bevestiging kreeg ik vandaag, met daarbij de melding dat mijn teruggave na controle nog kan veranderen.

Ondanks dat ik alles volgens mij prima in orde heb qua facturen en boekhouding - zowel digitaal als op papier - vind ik het toch spannend, zo'n controle. Komen ze snel na je allereerste aangifte ineens aanbellen? Ik werk naast mijn webwinkel vrijwel iedere week fulltime, dus ik hoop niet dat ze overdag komen. Denk niet dat mijn vriend mijn boekhouding zou kunnen laten zien... of zal ik hem maar gewoon even instrueren ofzo?

Re: Belastingcontrole

2
Denk je echt dat ze onverwachts in je tuin je gaan staan opwachten met hun blauwe enveloppe?
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Belastingcontrole

3
Doe je prive ook aangifte?

Dit werkt precies hetzelfde. Al zijn de controles wel wat strenger aangezien je geacht wordt de regels en wetten te kennen en toe te passen. Prive kan je soms wel wegkomen met 'wist ik niet' zakelijk is het wat strenger.
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Belastingcontrole

4
Shushu schreef:Die bevestiging kreeg ik vandaag, met daarbij de melding dat mijn teruggave na controle nog kan veranderen.
Dat is slechts een standaardvoorbehoud: je aangifte is geaccepteerd, tenzij...
Shushu schreef:Komen ze snel na je allereerste aangifte ineens aanbellen? Ik werk naast mijn webwinkel vrijwel iedere week fulltime, dus ik hoop niet dat ze overdag komen.
Ben je mal: dat doet alleen de FIOD bij pluk-ze-criminelen met een hennepkwekerij achterin de uitgebouwde stacaravan. En dat je fulltime werkt, weet de Belastingdienst allang.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Belastingcontrole

5
Nou ja, ik wist niet beter dan dat ze bij iedere nieuwe ondernemer sowieso snel een keertje komen kijken..? Is dat echt niet zo dan?

Het gaat overigens om erg kleine bedragen in mijn geval.. Ik krijg €50 terug. Daar ligt de belastingdienst vast niet wakker van...

Re: Belastingcontrole

6
Jouw controleren is veel duurder. Dus nee die kans is 0.0

Tenzij ze het idee hebben dat je gefraudeerd hebt met je aangifte. Maar dat lijkt me hier niet aan de order
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Belastingcontrole

7
Shushu schreef:Nou ja, ik wist niet beter dan dat ze bij iedere nieuwe ondernemer sowieso snel een keertje komen kijken..? Is dat echt niet zo dan?
Hier nog nooit een inspecteur op bezoek gehad. Een famillielid zelfs al 20+ jaar zonder controle! Maar ze mogen wat mij betreft morgen komen. Ik heb een goede boekhouder en accountant en zie er geen probleem in als ze de boel komen controleren.

Re: Belastingcontrole

8
Even in stappen, want dit is wel logisch maar niet makkelijk. De Belastingdienst voert intern een vermogensvergelijking uit. Uit een beginbalans en een eindbalans kun je een staat der herkomst en besteding van middelen afleiden. Deze staat moet overeenkomen met je winst- en verliesrekening plus de bij- en afschrijvingen op je bankrekeningen en je aangiften omzetbelasting.

Of anders gezegd: uit een verandering van vermogensposities plus geldstromen kun je afleiden waar het geld vandaan komt en naartoe gaat.

Als je netjes boekhoudt, klopt dat ook altijd, zelfs als je de tussenstappen misschien zelf niet kunt invullen.

Re: Belastingcontrole

9
Het Varaantje schreef:Jouw controleren is veel duurder. Dus nee die kans is 0.0
Slaat weer helemaal nergens op wat je zegt. Hoe kom je erbij...

Controles gaan op willekeur en op vermoeden. Heeft niets te maken of het ze geld kost of oplevert. Tegenwoordig krijgen erg veel starters een bezoek. Ter kennismaking en om vragen te beantwoorden.
http://www.feetthis.com Sokken in 28 prachtige kleuren - Gratis verzenden

Re: Belastingcontrole

11
Okee, dus de kans dat ze komen is WEL heel realistisch?

Nou ja, ik zie wel. Wat ik nog wel moet doen is mijn bankgegevens overnemen in kasboek, en mijn urenregistratie digitaal maken. Inkoop- en verkoopadministratie heb ik met facturen erbij helemaal op orde.

Re: Belastingcontrole

14
FeetT schreef:
Het Varaantje schreef:Jouw controleren is veel duurder. Dus nee die kans is 0.0
Slaat weer helemaal nergens op wat je zegt. Hoe kom je erbij...

Controles gaan op willekeur en op vermoeden. Heeft niets te maken of het ze geld kost of oplevert. Tegenwoordig krijgen erg veel starters een bezoek. Ter kennismaking en om vragen te beantwoorden.
Dat is iets anders dan een kascontrole he ;) Ik heb trouwens nog nooit gehoord van iemand die een dergelijk bezoek gehad heeft
De leukste dierenbeeldjes bij [url=http://www.hetvaraantje.nl]Webwinkel het Varaantje[/url]

Re: Belastingcontrole

15
Shushu schreef:Okee, dus de kans dat ze komen is WEL heel realistisch?

Nou ja, ik zie wel. Wat ik nog wel moet doen is mijn bankgegevens overnemen in kasboek, en mijn urenregistratie digitaal maken. Inkoop- en verkoopadministratie heb ik met facturen erbij helemaal op orde.
en als ze wel komen heb je echt niets te vrezen! ze komen om je op weg te helpen,tips te geven. Geen zorgen!

@varaantje.

Omdat jij niemand kent die dat heeft gehad is het dus maar niet zo? Bel de belasting even,vraag het ze. Is redelijk standaard beleid de laatste tijd.
http://www.feetthis.com Sokken in 28 prachtige kleuren - Gratis verzenden

Re: Belastingcontrole

16
De Belastingdienst heeft nu een standaard procedure dat ze bij beginnende ondernemers op bezoek komen.

Dit is een meer een informeel en informatief gesprek dan een controle (maar er word wel even gecontroleerd).
I came, I saw.... I got Zenned.
http://www.getzenned.nl

Re: Belastingcontrole

18
Ze zijn bij mij langsgeweest een paar jaar geleden. Er werd in mijn geval inderdaad eerst een afspraak gemaakt. Dat hoeven ze waarschijnlijk niet maar is ook voor hen wel net zo praktisch. In het geval van starters is het doel vanuit de belastingdienst volgens mij ook meer gericht op toelichting geven, dan werkelijk zoeken naar problemen. In mijn geval had ik in ieder geval meer vragen dan de bezoekende inspecteur. In mijn geval was dat gewoon een ontzettend aardige vent, maar ja ik had ook niet zoveel te verbergen.

Ze bezoeken bedrijven via een algoritme (als starter is de kans groter bijv) en deels op willekeur, zoals FeetT ook al aangaf.

Maar dan ontopic: De reden dat het in de brief staat is meer omdat het gewoon een automatisch gestuurde brief is, en ze het niet willen uitsluiten. Je hebt geen bewijsmateriaal gekregen die een inspecteur niet achteraf meer mag wijzigen. Veel meer of minder dan dat, betekent de regel niet.
Nu op mijn weblogs: