Retourmentaliteit van consumenten

1
Soms heb je van die fijne klanten..

Ze willen retourneren, geen probleem (zelfs na de retourperiode, ik verkoop het toch wel weer)

Maar ze kozen voor achteraf betalen, niet erg, stuur maar op tijd terug dan zorg ik dat je op tijd wordt afgemeld.

Keurig de voorwaarden gemeld (niet schrijven enz op de doos) met retourlabeltje er bij.

Pakket komt (op tijd) binnen en wat staat er op de verpakking: Het retouradres met pen geschreven (wij sturen keurige retourlabels per mail die je er op kunt plakken), ook nog een retourlabel van ons er op geplakt zoals het hoort, en ook nog even op de doos gekalkt met pen:

ik vind die product niet mooi, niet de geld waard, wil niet meer hebben....

De (product)doos kunnen we dus niet meer gebruiken.

Ik heb dus een minimaal bedrag in rekening gebracht voor de verpakking en ook de kosten voor het achteraf betalen door laten berekenen. Een foto van de verpakking heb ik gemaild naar de achteraf betaal dienst en nooit meer wat van gehoord.

Wet of niet, dit kan iedere * snappen dat dit zo niet hoort, dit is willens en wetens beschadigen.

Dit is wel een extreem voorbeeld maar ik denk dat de wet er ook wel een beetje vanuitgaat dat de consument niet helemaal onwetend is.

Re: Retourmentaliteit van consumenten

2
Tja...

Zo kreeg ik gisteren ook een mailtje als antwoord op de verzendbevestiging die ik enkele uren daar voor stuurde. "ik wil mijn bestelling annuleren en zou mijn geld onmiddellijk terug willen op rek nr..."
Zij/hij deed gewoon een reply op de verzendbevestiging (met trackingscode) en weet dus goed genoeg dat het pakket al verzonden was. Dan kan je ook niet verwachten dat je je geld onmiddellijk terug krijgt, alvorens het pakket terug te zenden... :roll:
Nu ben ik benieuwd of ik het in retour ga krijgen of niet.

Re: Retourmentaliteit van consumenten

3
Wij hebben dit op de website staan:

U kunt per e-mail een retourformulier aanvragen.
Geef op het retourformulier duidelijk aan waarom u de goederen retour stuurt en wat u hiervoor eventueel in de plaats wilt en stuur dit mee met de retourgoederen. Voordat u de goederen retour stuurt dient u eerst Horse Top Shop via info@horsetopshop.nl op de hoogte te stellen.

Let op! Goederen die zonder retourformulier worden teruggestuurd worden niet geaccepteerd.


En je raad het al. Wij krijgen heel vaak spullen terug gestuurd waarvan we niet van te voren op de hoogte zijn gesteld en waar geen retourformulier bij zit. Vaak zit er helemaal niks bij.
Kost ons weer tijd om uit te zoeken van welke klant het vandaan komt. En als je pech hebt, moet je een paar klanten af gaan bellen, omdat ze hetzelfde hadden besteld en wij dus niet weten van wie de retour is.
http://www.horsetopshop.nl
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Retourmentaliteit van consumenten

8
HorseTopShop schreef:
eentje schreef:In principe is het al niet toegestaan om een retourformulier te verplichten.
Maar anders weet je toch niet wie zijn spullen retour stuurt?
Je klant kan toch gewoon zijn factuur of pakbon printen en mee sturen?

Re: Retourmentaliteit van consumenten

11
Ward schreef:Niet iedereen heeft thuis een printer en niet iedereen bewaart zijn e-mail met orderbevestigingen en facturen.
Dat maak je mij niet wijs hoor.

Dat is misschien een percentage of 5 die geen printer heeft of het niet bewaard. Dan verzin je daar toch maar even een andere oplossing voor als je alleen de afzender nodig hebt lijkt me dat niet zo moeilijk.

De meeste mensen bewaren gewoon de pakbon een aantal dagen als ze niet zeker zijn om het product te houden.

Re: Retourmentaliteit van consumenten

13
Ward schreef:
RicardoV schreef:De meeste mensen bewaren gewoon de pakbon een aantal dagen als ze niet zeker zijn om het product te houden.
Dan print je toch gewoon een instructie voor retourneren op de pakbon. Of een formulier op de achterzijde.
Ja.

Re: Retourmentaliteit van consumenten

14
Ik heb in 2 jaar maar 1 retourzending gehad en die mevrouw stuurde mij gewoon een mail dat ze het terug wilde sturen. Gevraagd om factuurnummer en toen het pakket kwam was het zo terug te vinden. Veel ervaring heb ik er dus niet in, maar ik ga niet bij alles een retourformulier bijsluiten; dit kost mij teveel extra aangezien het eigenlijk zelden voorkomt.

Ik kan me voorstellen als je 50 orders per dag hebt ofzo dat je dat dan wel doet.

Re: Retourmentaliteit van consumenten

15
trashydiva schreef:Ik heb in 2 jaar maar 1 retourzending gehad en die mevrouw stuurde mij gewoon een mail dat ze het terug wilde sturen. Gevraagd om factuurnummer en toen het pakket kwam was het zo terug te vinden. Veel ervaring heb ik er dus niet in, maar ik ga niet bij alles een retourformulier bijsluiten; dit kost mij teveel extra aangezien het eigenlijk zelden voorkomt.

Ik kan me voorstellen als je 50 orders per dag hebt ofzo dat je dat dan wel doet.
Waarom hanteer je dan nog wel een verkeerde retourtermijn van 7 dagen ipv 7 werkdagen?
Nou zul je er waarschijnlijk niet moeilijk over doen als iets een paar dagen te laat retour wordt gemeld aangezien je toch vrijwel geen retouren hebt maar dat lijkt mij toch juist een kans om je retourtermijn te verhogen.
Wat laat het je om deze naar 30 dagen te verhogen als er toch nooit iets retour komt? Desondanks dat er nooit iets retour komt is het toch wel een mooie usp.

Re: Retourmentaliteit van consumenten

18
Jan Speelgoedboer schreef:Bij ons komt alleen iets terug als het een mankement vertoont; iets van 2%
Geen retouren omdat mensen spijt hebben oid, we proberen zoveel mogelijk info en goede foto's te gebruiken.
2% van wat voor soort artikelen dan? Want 2% vind ik nog best veel voor mankementen, dat zou veel lager moeten zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat een houten trein een mankement vertoont. Aan wat voor dergelijke mankementen moeten we denken? Of houd je deze informatie liever geheim :P

Re: Retourmentaliteit van consumenten

19
RicardoV schreef:
trashydiva schreef:Ik heb in 2 jaar maar 1 retourzending gehad en die mevrouw stuurde mij gewoon een mail dat ze het terug wilde sturen. Gevraagd om factuurnummer en toen het pakket kwam was het zo terug te vinden. Veel ervaring heb ik er dus niet in, maar ik ga niet bij alles een retourformulier bijsluiten; dit kost mij teveel extra aangezien het eigenlijk zelden voorkomt.

Ik kan me voorstellen als je 50 orders per dag hebt ofzo dat je dat dan wel doet.
Waarom hanteer je dan nog wel een verkeerde retourtermijn van 7 dagen ipv 7 werkdagen?
Nou zul je er waarschijnlijk niet moeilijk over doen als iets een paar dagen te laat retour wordt gemeld aangezien je toch vrijwel geen retouren hebt maar dat lijkt mij toch juist een kans om je retourtermijn te verhogen.
Wat laat het je om deze naar 30 dagen te verhogen als er toch nooit iets retour komt? Desondanks dat er nooit iets retour komt is het toch wel een mooie usp.
Nooi tover nagedacht eerlijk gezegd, maar misschien wel een goed idee!

Re: Retourmentaliteit van consumenten

20
trashydiva schreef:Nooi tover nagedacht eerlijk gezegd, maar misschien wel een goed idee!
Precies om die reden hanteren wij een zichttermijn van 30 dagen.

Je kunt daaraan nog een overweging toevoegen: hoewel er bij ons feitelijk nauwelijks wordt geretourneerd, hebben kopers wel behoefte aan de mogelijkheid. Vooral bij cadeaus voor anderen wordt logischerwijs vaak gevraagd naar de mogelijkheid om ze te ruilen of te retourneren. Hoewel die mogelijkheid aansluitend zelden of nooit wordt gebruikt, is inspelen op die klantbehoeften een pluspunt.
StoreCore.io