Wel of geen toestemming vragen gemeente?

1
Op Internet staan diverse adviezen omtrent de opzet van webwinkels.
Mijn webwinkel in opzet is een eenmansbedrijfje dat zich toelegt op biologische voedingssupplementen en verzorgingsproducten. In eerste instantie voor de mens, in een later stadium ook voor dieren. De bedoeling is om dit via Internet te verkopen. Er komen geen klanten aan huis en ook geen leveranciers. Inkopen en verzending doe ik zelf, dus de overlast zal minimaal zijn. Wat zijn jullie ervaringen met de gemeente? Als je dit duidelijk voorlegt per brief, geven ze dan wel of geen toestemming? Wat als jullie adviseren dit niet te melden aan de gemeente en ze komen er achter dat ik een bedrijfje aan huis heb? Wat zijn daarvan de consequenties? En vragen de Belastingdienst en KvK niet aan mij of de gemeente toestemming heeft verleend?

De 'bedrijfsruimte' kan zijn:
1 kamer van gem. 14m2;
of een deel zolder van gem. 16m3

Ik verwacht niet dat ik in korte tijd een enorme omzet zal draaien. Aan de marketing zal het echter niet liggen, want ik probeer de webshop professioneel neer te zetten.

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Natuurproducten voor Mens en Dier
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Wel of geen toestemming vragen gemeente?

5
Dat ligt misschien aan welke gemeente.

Toen ik begon ben ik wel naar de gemeente gegaan om te overleggen. Wat je dan wel echt moet doen is je niet laten overrompelen door 'dan moet je maar een winkel huren' en dat soort opmerkingen.

Mijn antwoord daar op was vrij simpel. Namelijk: 'Betalen jullie de huur dan?'

Keken ze natuurlijk mij heel vreemd aan. Waarop ik zei, dan is dat geen optie, ik heb er namelijk geen geld voor.

En zo gevraagd naar wat wel een oplossing was en zelf suggesties aangedragen. Uiteindelijk zijn we er prima uitgekomen en mogen we zitten waar we zitten.

Dit is wel zo prettig. Een paar jaar geleden hebben we het ook anders geprobeerd. Met een kringloop winkel op een industrie terrein waar ook andere detail handel bedreven werd. Wij dachten daarbij ook 'wat niet weet, wat niet deert'. Uiteindelijk heeft het 'avontuur' een half jaar geduurd. Toen kregen we een sommatie van de gemeente met dreiging tot gerechtelijke stappen en een dwangsom als we de zaak niet gingen sluiten. Dan is het toch prettiger werken om alles van te voren te overleggen.
Online Dierenspeciaalzaak is het adres voor uw huisdier.
Ohw en... Online Dierenspeciaalzaak BLOG!

Re: Wel of geen toestemming vragen gemeente?

6
Ik denk niet dat het nodig is, volgens mij doet 99,9% het namelijk ook niet van de webwinkels. Tenzij je veel klanten laat afhalen bij je huis en bijvoorbeeld continue auto's voor je huis hebt waar mensen last van krijgen, dan kan het wel is slim zijn..

Re: Wel of geen toestemming vragen gemeente?

7
Wel aanvragen dan is dat deel van de overheid in ieder bekent want bij een inschrijving wordt eea toch wel doorgegeven.

Als het fout gaat dan maar beter bij het 1e loket dan het 3e want dan ben je al onderweg met alle kosten en illusies van dien.

Zoals je elders ook kunt lezen krijg je de indruk dat ze de teugels aantrekken op het moment dat je zegt 'geld verdienen en internet'.

Succes en keep us posted.