Waaraan reclamebudget besteden?

Peiling eindigde op 16 december 2012 Je mag tot 2 opties selecteren

- Die beurs; gezellig met de buurt. (Geen stemmen)
- Lokale krantje; 25X / jaar in beeld.
Totaal aantal stemmen: 2 (29%)
- Adwords.
Totaal aantal stemmen: 4 (57%)
- Optimalisatie Youtube kanaal
Totaal aantal stemmen: 1 (14%)
Totaal aantal stemmen: 7

Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

1
Wij zijn lid van de Ondernemersvereniging Renswoude. Deze organiseert wederom een Voorjaarsbeurs waar wij voor gevraagd zijn.
(We verkopen speelgoed; zowel houten speelgoed als Boerderij-Speelgoed.
Feitelijk een complete lijn van 0 tot 14 jaar.)


Dit brengt mij bij de vraag of je als webwinkel hier bij wil staan; kleine opsomming:
+ relatief goedkoop; 10M voor 140,- 3 dagen van 18 tot 22 uur en zaterdag van 12 tot 18 uur.
+ voldoende ondersteuning van mede-ondernemers hoe je een stand nou moet opbouwen.

- kost veel tijd om op een beurs te staan.
- geen materiaal in huis voor stand aankleding.
- geen beeld nu bij het type publiek.

? Zit ik wel bij dé doelgroep? Wij verkopen Boerderij Speelgoed vaak aan burgers&buitenlui.
? jou vragen

Afbeelding

Vooral na 22 uur populaire stand.

Afbeelding

Webwinkel marketing aldus Kees.

Probleem/vraagstelling: is een beursbezoek voor een webwinkelier interessant? Past het in een/je Marketingplan?
Je kunt je marketing budget maar één keer uitgeven, wij tenminste wel. We kunnen ook lokaal gaan adverteren. Wat doe je dan?
Kosten beurs zal een 1000,- zijn. Met 30% marge zal ik voor iets van 3300,- moeten verkopen. Gemiddelde verkoopwaarde online is 54,- per order. Dan dus 61 verkopen over 3 dagen; 20 per dag/avond... indien de orderwaarde gelijk is.. als dat halveert kom je op 40 benodigde conversie's uit.

Kosten advertentie: voor 450,- staan we een jaar lang 25 keer in de lokale krant ( 1/4 pagina)

Wat zou jij doen? Zoals ik het nu zie kost 3 dagen beurs me net zoveel als 25 reclame uitingen aan een groep van 4500 mensen waarvan misschien 15% relevant is? Volgens m'n partner ben ik zo te theoretisch aan het denken in ieder geval, ik moet vooral meer denken aan naamsbekendheid die we zo opbouwen.


PS1: eerste keer om eens een Peilingsvraag toe te voegen; kijken hoe dat werkt :)
PS2: uiteraard meer dan welkom om de discussie breder te trekken dan alleen dit gebied ;)
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

2
Is het de bedoeling dat die afbeelding in a3 formaat op mijn scherm komt?

Vandaag toevallig iemand geinterviewd die op een beurs (Flavourites Live) heeft gestaan. Zij waren tevreden. Ze hebben geen enorme winst gemaakt, wel veel klanten gesproken. Dus vooral van klanten gehoord wat wel goede artikelen zijn en wat niet. Naamsbekendheid opgebouwd, klantenbinding opgebouwd, info over hun assortiment gekregen, andere standhouders gesproken die tips voor ze hadden en ga zo maar door.
Nu op mijn weblogs:

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

3
Flavourites, een beurs waar 160 webwinkeliers een stand hadden, schijnt heel succesvol geweest te zijn volgens de blogpost van DJ.

140 eu lijkt mij een heel faire prijs voor 3 dagen. Je bent dan natuurlijk wel de uren en de kosten van de stand kwijt (zit dat in de 1000 euro waar je het over hebt?), maar zo'n grote buil kan je er verder niet aan vallen, volgens mij.

EDIT 2e keer vandaag dat DJ me voor is met een reactie.
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

7
of deze beurs echt geschikt voor je is weet ik niet
maar in het algemeen kunnen een paar beurzen per jaar best wel nuttig zijn

verkopen vallen meestal tegen, op een beurs verkopen is een vak apart
(en een ondernemers beurs is meer bedoeld om je zelf te presenteren)
maar feedback en klanten contact zijn altijd zinvol
daar kunnen advertenties in het lokale krantje niet tegen op

wij staan 2-3 keer per jaar op een beurs met een minimale stand
producten laten zien, praten en foldertjes uit delen
kortom laten zien dat je bestaat en voor je zelf kan het echt heel leerzaam zijn

en als het een beetje leuke beurs is komen er ook nog wel berichtjes over op internet en het lokale krantje, zorg dat jouw naam er bij staat

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

8
Heren heren, ik heb gisteravond al vrij snel Dirkjan een pb gestuurd dat de image kleiner maken eenvoudig mogelijk is.


On topic.
Je gaat op een beurs staan voor het praatje en plaatje, da's eigenlijk de samenvatting wat ik zo begrijp.
Eigenlijk ook wat mijn partner als belangrijkste argumentatie heeft.

Die 1000,- heb ik wat ruim aangehouden; daar heb ik ook in meegenomen dat ik 2 dagen vrij moet nemen van m'n werk. (Accountmanager @ GMT Europe)

Wat een beurs 'draaien' is, dat weet ik. iets van 10-12 beurzen gedaan de afgelopen 10 jaar, omtrent software in de B2B. Da's totaal wat anders en weet je vooraf dat je niets direct gaat verkopen.

Nu nog tijd maken om te bedenken wat we daar allemaal voor nodig hebben; een mobiel pin-ding is dan ook wel handig :?:
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

9
Jan Speelgoedboer schreef:Die 1000,- heb ik wat ruim aangehouden; daar heb ik ook in meegenomen dat ik 2 dagen vrij moet nemen van m'n werk. (Accountmanager @ GMT Europe)
Een kleine webwinkel succesvol maken was al zo goed als onmogelijk, maar als je er zo over denkt wordt het pas echt lastig. ;-)

Hoeveel mensen komen er op de beurs? En in hoeverre verwacht jij jouw doelgroep tegen te komen?
Nu op mijn weblogs:

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

10
@Dirkjan
Wat betreft m'n eigen uren; je kunt inderdaad discussiëren daarover. Ik probeer in de basis echter wel een reële berekening neer te zetten.

Totaal een 1500 bezoekers, zeg een 200 echt primair potentieel. Verders wel veel beinvloeders ook denk ik zo.

Los van de cijfertjes, d'r staan ook mensen die een kinderdagverblijf runnen en die staan niet met kinderen te koop..
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

11
Jan Speelgoedboer schreef:Wat betreft m'n eigen uren; je kunt inderdaad discussiëren daarover. Ik probeer in de basis echter wel een reële berekening neer te zetten.
Als je de keuze wilt objectiveren (meten is weten), zou ik gelijk hetzelfde bedrag € 1.000 steken in een AdWords-campagne. Dan zie je achteraf welke van de twee investeringen het meeste opleverde. Ik denk dat ik de uitkomst wel kan raden...
StoreCore.io

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

12
En tjop, daar zijn we bij de kern van de discussie.

Is en moet iedere reclame&promotie uiting direct budgettair verantwoord zijn? Oftewel wil je dit geheel objectiveren?

Ik stel namelijk dat een beursbezoek als deze primair niet rendabel is. Wanneer en of het rendabel wordt op termijn is niet meetbaar, zal een gevoelskwestie zijn en blijven denk ik zo.
Kun je daarmee dan leven ..?

Adwords heb ik overigens nog nooit een cent aan uitgegeven; ik sta met diverse belangrijke keyword combinatie's toch wel op pagina 1 (zo, klinkt dat ff ego-centrisch, bah :P )

@Ward, heb je zelf wel eens een beurs '(mee)gedraaid' ?
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

13
Ik wel. Grote beurzen zelfs. Is erg leuk om te doen, maar inderdaad absoluut niet rendabel.
Het enige wat er voor mij uit voortgekomen is, zijn een aantal kinderfeestjes. Extra bestellingen eigenlijk nauwelijks.
Het persoonlijke contact met de klanten vind ik het grootste pluspunt. En het schijnt dat men een webwinkel als meer betrouwbaar beoordeelt, als het bedrijf ook aan beurzen deelneemt.

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

14
Als je de communicatiemix (niet te verwarren met een volwaardige marketingmix) van Kees van Dijk er in een plaatje bijtrekt, krijg je inderdaad een drieledige vraag:

• In welke uitingen ga ik investeren?
• Wanneer ga ik daarin investeren?
• Hoeveel ga ik daarbij investeren?

Dan zie je als ondernemer ook meteen dat een plaatje met mogelijkheden te algemeen en te breed is: er moeten keuzen worden gemaakt. En keuzen maken of beslissingen nemen is het exclusieve domein van de internetondernemer. Aan het hosanna "alles kan" heb je dan hoegenaamd niets. Wij willen focus, we zijn doelgericht.

Overigens mag je je ook afvragen waarom zelfbenoemde specialisten in e-commerce met eigen webwinkels zo veel tijd besteden aan het adviseren van starters. Ik heb daarvoor zo mijn redenen, maar ik heb nog nooit iemand van bol.com, Coolblue, wehkamp.nl of kleertjes.com zien participeren in een discussie op dit forum...
StoreCore.io

Re: Marketingplan: Als webwinkelier deelnemen aan een beurs?

15
En bij die keuzes komt tenslotte nog een stukje onderbuik gevoel om de hoek, zo ervaar ik het althans..
Ik denk dat het als webwinkelier slim is om ook gebruik te maken van de 'ouderwetse' kanalen indien je doelgroep daar zit. Zo staan wij momenteel in het blad Focus, regionaal glossy blad.
MBV Analytics kan ik in ieder geval meten of we daadwerkelijk meer bezoeken gaan krijgen uit het verspreidingsgebied. Ander meetinstrument of meetsysteem zou ik ook zou niet weten.

De echte specialisten zijn te druk voor forum-praat of denken dat ze alles al weten en kunnen .. dan kun je jezelf beter adviseur noemen :P


Wel leuk overigens; 4-5 maand geleden wel gesproken met iemand met een behoorlijke functie bij Wehkamp, was super interessant gesprek voor mij.
Je merkt dan dat een echte specialist zover boven de materie kan staan dat die het weer eenvoudig kan uitleggen waar het om gaat uiteindelijk.
Ik zie dat hier voornamelijk bij diegene die full-time in de branche zitten als ondernemer.




Ik hoop trouwens zelf vanaf morgen weer 'normaal' aan het werk te kunnen; paar dagen geleden door m'n rug gegaan, ellende is dat ..
Videosysteem voor webwinkeliers om seriematig en betaalbaar video te produceren