Brievenpost komt niet aan bij klant

1
Beste,

In mijn webwinkel verkoop ik voornamelijk kleine spullen welke door de brievenbus passen.

Echter de afgelopen tijd komen opmerkelijk veel verzendingen niet bij de klanten aan.

De bestellingen hadden een waarden van 30 tot 70 euro (gemiddelde bestel waarde in mijn webwinkel is 13 euro)

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Ik twijfel namelijk of dit aan PostNL ligt of dat ik mijn klanten toch niet kan vertrouwen.

In elk geval een leerpunt voortaan grotere bestelling via track and trace verzenden.

Re: Brievenpost komt niet aan bij klant

4
vampirelord schreef:Ik denk dat het met brievenbus post is, dat mensen weten dat het niet te checken is of het aankomt en ook gewoon even proberen wat er gebeurd als men zou zeggen dat ze niks ontvangen hebben.
Maar wat zou jij dan doen als een klant mailt waar zijn of haar bestelling blijft?
Advertentie

Met Shopify maak je zelf je eigen webwinkel dankzij meer dan honderd thema’s en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. Meer info op Shopify.com.

Re: Brievenpost komt niet aan bij klant

6
Hangt maar net van je marge af, maar ik zou wel denken aan een plan B. Het word er met de crisis niet makkelijker op voor de meeste mensen.

Je verleent een goede service door het opnieuw te sturen, maar het zal ook snel mond op mond gaan en je zal het vaker tegen gaan komen.

Dus kijk naar de alternatieven voor brievenbus post.

Re: Brievenpost komt niet aan bij klant

7
Natuurlijk krijgt de klant bij mij gelijk en wordt het in overleg opnieuw verzonden of gecrediteerd.

Echter zoals vampirelord zegt, wat als je die service zo houdt en klanten straks weten dat je toch wel opnieuw verstuurd of dat ze hun geld terug krijgen.

Maar het is opmerkelijk dat deze bestelling boven mijn gemiddelde order waarde ligt. Ik heb bijna alleen maar bestellingen rond de 10 euro en soms een uitschieter.
Doordat de prijzen zo laag liggen kan ik het ook niet via track and trace verzenden daar is geen marge voor.

Alleen bij grotere bestelling boven de 30-40 euro ga ik vanaf nu met track and trace verzenden dat heb ik nu wel geleerd :wink:

Re: Brievenpost komt niet aan bij klant

8
Bij ons zijn wekelijks zendingen "zoek". We hebben niet de indruk dat dat allemaal klanten zijn die op een gratis product uit zijn. Het valt ook op de het vrijwel altijd in de grote steden gebeurt.
We zitten normaal ook rond de 10 euro gemiddeld per transactie. Een bestelling van 30-40 euro naar bv Den Haag of Almere doen we wel per pakket, naar Heino of Beesd niet.

Re: Brievenpost komt niet aan bij klant

9
Zoekraken van brievenbuszendingen gebeurt inderdaad het meest in de grote steden, al valt de frequentie mee. Ik vraag de klant altijd om het nog even aan te zien, navraag te doen op postkantoor en bij de buren en in veel gevallen komt het toch nog terecht of wordt het 10 dagen later toch nog bezorgd. Pas als het na een poosje niet boven water is, stuur ik het bestelde alsnog.
Boven een bepaalde waarde en dan ook afhankelijk van de woonplaats van de geadresseerde gaat het met DPD of Myparcel aangetekend

Re: Brievenpost komt niet aan bij klant

10
Inderdaad duurt het tegenwoordig wel langer voordat een bestelling aankomt. Soms zelfs wel een week. Het gebeurt zelfs dat zendingen die op dezelfde dag naar België verstuurd worden, eerder aankomen dan die in Nederland.
Ik vraag altijd aan de klant om nog een paar dagen te wachten. Als het er dan nog niet is, stuur ik nogmaals op. Maar meestal is het intussen aangekomen.

Re: Brievenpost komt niet aan bij klant

11
Hallo,

Wij verzenden 80% van onze bestellingen als brievenbuspost.
Tot enkele weken geleden nagenoeg nooit klachten, maar sinds de PostNL aan het reorganiseren is geslagen regent het iedere week weer klachten omtrent de bezorging. Zendingen zijn vaak 3 tot 5 dagen onderweg (afhankelijk van de regio) er zijn gevallen bij van meer dan 2 weken !
Probleem is dat je de klant niet te lang kunt laten wachten, en dus de bestelling opnieuw moet verzenden in de hoop dat het dan wel goed gaat. Wij doen dan het verzoek aan de klant om bij een dubbele levering, de 2e zending "afzender retour"te sturen. Valt ons toch mee dat veel klanten meedenken en inmiddels op de hoogte zijn van de problemen bij PostNL.
Wat ook helpt (uit ervaring) is de klant telefonisch benaderen en uitleggen dat het probleem bij PostNL zit.
We hebben inmiddels een standaard email voor klanten gemaakt bij vertraging, waarin we aangeven de zending opnieuw te zullen verzenden en een navraagprocedure bij PostNL op te starten om duidelijkheid over de zending te krijgen , hierin doen we dan het verzoek aan de klant om bij dubbele bezorging afzender retour te sturen, zodat we de procedure bij PostNL stop kunnen zetten.

Groet